Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook problem

NoYouDont

Recommended Posts

Jag har en vän som har skaffat sig en MacBook rätt nyligen, han hade problem med den första (ljudfel + nåt skumt med muspekaren) så det här är den andra han är inne på.

Nu är det så att hans MacBook bara hängde sig helt plötsligt helt utan anledning, han gjorde inget krävande (valigt surfande + musik). Det stod att han skulle hålla ner power-knappen och han försökte starta igen, men det hände inget. Hårddisken försöker komma igång, men det låter som den loopar hela tiden.

Han har en vanlig CD-audio skiva i den, och den vill inte heller komma ut, det är antagligen den eller hdd'n som loopar när han försöker starta datorn. Vi har provat lite olika metoder för att få ut skivan så att han ska kunna starta den från OSX-skivan. Bl.a hålla ner musknappen + Power-knappen samtidigt och även hålla in ⌘+ shift +O+F vid start, men skivan kommer inte ut. Det finns inget litet hål för gem eller nåt vid datorns slot-in heller för att få ut skivor i nödfall.

Till saken hör att han har en del viktiga dokument på datorn och i värsta fall blir han tvungen att rädda hårddisken, så jag undrar om det finns nåt sätt att göra detta på?

Vad jag vet ska han ha behandlat den väl så det borde ju inte vara hårddisk-fel.

Vi är mycket tacksamma för alla svar vi kan få!

Bl.a hålla ner musknappen + Power-knappen samtidigt

Det är nog där ni gör fel, det ska bara vara musknappen under uppstart.

För övrigt så är det en kernelpanic som har hänt med datorn och det brukar bero på, oftast fel på ram-minnet. Har din vän satt in minnet själv?

Det är nog där ni gör fel, det ska bara vara musknappen under uppstart.

Ja, det var så jag menade, fast jag uttryckte mig lite klumpigt. Han provade igen, fast det hände inget nu heller.

För övrigt så är det en kernelpanic som har hänt med datorn och det brukar bero på, oftast fel på ram-minnet. Har din vän satt in minnet själv?

Nej, han har inte satt in minnet själv. Valde till det från apple-store när han beställde datorn.

Men han tycker att det känns som den har blivit lite segare på senaste tiden.

Låter inte direkt som vanliga "segheten" som installation av program brukar medföra, jag har iaf inte märkt av nåt större på min efter programinstallationer och då är den några månader äldre än hans.

edit: Han har 2GB RAM, dvs vi har lika mkt minne, så om han märker av att nåt är segt så borde jag märka av det lika mkt tycker man ju. :/

Tack för det snabba svaret btw.

A_bite_of_the_apple

han hade inte AppleJack installerat va?

prova om det går att starta från systemskiva?

Han hade ju en skiva som satt i redan.

Prova att hålla ned eject knappen vid start, så att ni åtminstone får ut CD'n.

han hade inte AppleJack installerat va?

prova om det går att starta från systemskiva?

Nej, inget applejack hade han installerat. :/

Han hade ju en skiva som satt i redan.

Prova att hålla ned eject knappen vid start, så att ni åtminstone får ut CD'n.

Tack, ska be honom testa det sen.

Tack för tipset, fast han får inte igång datorn och kan inte få igång Terminal. :/

Tack för alla svar hörrni!

Jag ska fråga om han kan testa dom här grejerna innan han ringer supporten.

Man blir lite orolig över att det ska hända en själv, så jag installerade applejack på bägge mina macar innan för att vara på den säkra sidan. yeahbaby:

Bältesclip

Om det är något allvarligt fel på själva datorn så kan han ju starta den i Firewire target mode, dvs hålla "T" nedtryckt under uppstart, då startar datorn som en extern hårddisk, sen är det bara att koppla in den till en annan dator och plocka över de dokument som han vill spara.

Om det är något allvarligt fel på själva datorn så kan han ju starta den i Firewire target mode, dvs hålla "T" nedtryckt under uppstart, då startar datorn som en extern hårddisk, sen är det bara att koppla in den till en annan dator och plocka över de dokument som han vill spara.

Tyvärr hade han redan lämnat in den för lagning.

Ska komma ihåg det till nästa gång! :kaffe:

Hade ett liknande fel på min MacBook för några veckor sedan. En oläsbar skiva fick datorn att vägra gå igång när man startade den blev bara svart skärm och den stod och tuggade utan att något mer hände. Testade först att hålla in musknappen för att mata ut skivan och det funkade ej. Men efter lite googlande hittade jag ett tips och det var att ta en bit tunn kartong eller liknande och peta in i läsaren så att man hindrade skivan från att snurra och då matades den ut och datorn startade som vanligt :)

Hade ett liknande fel på min MacBook för några veckor sedan. En oläsbar skiva fick datorn att vägra gå igång när man startade den blev bara svart skärm och den stod och tuggade utan att något mer hände. Testade först att hålla in musknappen för att mata ut skivan och det funkade ej. Men efter lite googlande hittade jag ett tips och det var att ta en bit tunn kartong eller liknande och peta in i läsaren så att man hindrade skivan från att snurra och då matades den ut och datorn startade som vanligt :)

Det där låter som det kunde ha varit lösningen! Var fanns du innan? :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...