Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iBook goes insane

Chrille_22

Recommended Posts

Nu har iBooken blivit helt knäpp! Plötsligt när jag satt vid datorn började den låta som en utvarvad motor. Låter som att den skulle kunna slita sönder sig själv innifrån närsomhelst.

Ajdå tänkte jag, då prövar vi med hårdvarutestet...men icket! När jag sätter in skivan så börjar det leva om på andra sidan datorn också! Det låter då som att datorn håller på att skrapa sönder cdskivan :S

För att få ljuden att sluta så måste jag starta om datorn respektive mata ut skivan ur dvd-läsaren. När datorn startar om så lever den om i ca 1 minut men kan sedan vara helt tyst i en hel dag för att börja leva om på kvällen.

Är den bara att kassera datorn nu eller?

Bältesclip

Byt hdd om det är den som låter.

Verkar vara hårddisken, det konstiga är att datorn fungerar i ett par timmar sedan låser den sig, lever om i ca 10 minuter när man startar om den och så upprepas proceduren. Men att byta hårddisk är väl inget man bör göra själv eller?

post-8338-1185919450.png

Men att byta hårddisk är väl inget man bör göra själv eller?

Är du händig så är det inga problem. Kolla här hur du ska göra.

Jag har bytt hd i en iBook 12" 2 gånger, jäkligt pilligt på sina ställen men ingen rocket science.

Bältesclip
Är du händig så är det inga problem. Kolla här hur du ska göra.

Jag har bytt hd i en iBook 12" 2 gånger, jäkligt pilligt på sina ställen men ingen rocket science.

Precis.

Om du är noggrann och inte stressad kommer det att gå bra.

Okay :fundersam: jag kanske gör det då. Passar denna Hd? Vet någon en svensk site som säljer verktygen man behöver? Frakten från usa kostar en del

Bältesclip
Okay :fundersam: jag kanske gör det då. Passar denna Hd? Vet någon en svensk site som säljer verktygen man behöver? Frakten från usa kostar en del

Verktyg finns på clas ohlsson, den disken passar INTE, den har s-ata koppling, det ska vara ide, som dessa:

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&am...13&genre=52

va? :wacko: det är väl visst ATA anslutning? står ju överallt på datorn

hursomhelst jag hittar inte philips skruvmejseln på clasohlsson, finns den där? en spudger finns inte heller

Bältesclip
va? :wacko: det är väl visst ATA anslutning? står ju överallt på datorn

Ja, men inte s-ata.

I din iBook är det ata, men p-ata a.k.a. ide. Men när du letar efter ny disk kommer det oftast att stå ide, inte p-ata.

Ja, men inte s-ata.

I din iBook är det ata, men p-ata a.k.a. ide. Men när du letar efter ny disk kommer det oftast att stå ide, inte p-ata.

jaha okay tack ska du ha för hjälpen.

Altså borde denna Hd fungera?

btw så krashade hårddisken igår. datorn går inte att starta. hårdvarutestet bekräftade att felet var hdn. tvingas sitta med en äcklig gammal pc nu tills jag fixat min mac :sjuk:

Bältesclip
jaha okay tack ska du ha för hjälpen.

Altså borde denna Hd fungera?

Ser bra ut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...