Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Återställning av program

perado

Recommended Posts

Jag har skaffat mig en begagnad MACBook Pro och enligt köparen skulle datorn vara återställd. Jag var som vanligt het på gröten och startade installera och ändra vissa saker på min nya och första MAC. Senare har jag förstått att vissa program är borttagna och att den inte varit återställd som lovats. Nu till min fråga...

Kan man komplettera de saknade programmen på något sätt utan att ominstallera hela OS:et? Och hur gör jag då?

marcushedenstrom

Om du stoppar in systeminstallationsskivan ska det finnas ett paket som heter "Optional installs" på den, eller något i den stilen. Möjligt att det kallas "bundled software" också. Kolla upp det.

Vilka program är det du saknar? Om du gör en komplett ominstallation av systemet (gör alltid jag på en ny (gammal) dator) får du in allt som följde med från början.

Hej och välkommen hit.

Om jag vore som dig skulle jag sätta i skivan och göra en ominstallation.

Så får du datorn som du vill ha den

Ja, om det är separata installationspaket (och du har tillgång till dem).

Vad är det du saknar? Är det något som var bundlat med datorn, brukar det finnas på den vanliga installationsskivan i en särskild mapp.

Är det installationspaket, kan du dubbelklicka så installeras de. Är det lagrat på en skivavbild .dmg, så kan du montera den och bara dra programmet till där du vill ha det.

Men jag har installerat Parallels och lite annat som jag inte vill installera om. Kan man gör en "hel" ominstallation utan att dessa försvinner?

Jag saknar bla:

Photobooth för att kunna använda min iSightkamera...

Jag vet inte vad jag mer saknar just nu men det irriterar mig när man inte vet att det är jag som tagit beslutet att avinstallera programmet.

Du kan se om du hittar photobooth.pkg på din mac os installationsskiva. Jag har ingen här så jag vet inte hur det ser ut. I så fall kan du installera den utan att joxa med något annat, genom att dubbelklicka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...