Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nätverkskortet sönder?

iSimon

Recommended Posts

Hej!

Det åskade här hemma för nån vecka sen. Vi var borta och kunde inte dra ut några sladdar eller så. När vi sedan kom hem märkte jag att internet slutat fungera och det visade sig att det var modemet som hade gått sönder. Inga problem, det fixar pappas jobb åt oss. Vi fick hem ett nytt modem, men sen när jag skulle koppla in sladden i routern kunde jag inte kopplas till internet. Om jag kollar i Systeminställningar->Nätverk->Nätverksstatus, så blinkar "Ethernet(inbyggt)" fram och tillbaka och den ansluter aldrig. Som tur är så kan jag fortfarande köra på trådlösa nätverket, men jag måste få igång sladdanslutningen om jag ska kunna koppla mig till ett lan sen.

Är det någonting fel på mitt nätverkskort?

Jag pratade med en på Apple-support men han sa att det skulle kosta 500 kronor för det samtalet, men jag fick ändå lite hjälp och han sa att jag kunde kolla "Nätverksverktyg" och skicka ping till 127.0.0.1 . Då kan man se om nätverkskortet fungerar. Jag gjorde det och tydligen så är det inget fel där:

--- 127.0.0.1 ping statistics ---

10 packets transmitted, 10 packets received, 0% packet loss

round-trip min/avg/max/stddev = 0.037/0.052/0.064/0.010 ms

Är det någon som vet hur jag kan felsöka det här? Det är inget fel på routern/modemet. Alla andra datorer kan ansluta och det är samma konfiguration som när det fungerade. Nätverket ser ut så här:

Telefonjack -> ZyXEL Prestige 660H Triple play Modem -> NETGEAR Router WRG614 v5 -> alla datorer mm.

Det kan ju vara routern som har gått sönder också. Prova att koppla in datorn till en annan port på routern. Prova också från en annan dator mot routern, om du har fler datorer hemma.

Prova med en annan kabel.

Om det fortfarande inte fungerar, så prova att koppla datorn direkt till modemet.

Som sagt så får du ju svar från ping, eftersom det skickas ping-paket till ditt nätverkskort, som sedan skickas tillbaks in i datorn.

Det kan ju vara routern som har gått sönder också. Prova att koppla in datorn till en annan port på routern. Prova också från en annan dator mot routern, om du har fler datorer hemma.

Prova med en annan kabel.

Om det fortfarande inte fungerar, så prova att koppla datorn direkt till modemet.

Som sagt så får du ju svar från ping, eftersom det skickas ping-paket till ditt nätverkskort, som sedan skickas tillbaks in i datorn.

Jag har testat alla portar men de ger samma resultat. Om jag kopplar in en annan dator så funkar det utan problem. Att testa med en annan kabel till routern kan nog vara svårt, för jag måste gå 10 meter genom ett golv och en vägg. Men jag testade koppla ihop iMacen och en PC kabel till kabel men det gav samma resultat. Jag provade även koppla in till en switch som jag vet fungerat förut, men den blinkar fortfarande..

Jag har även kört "Apple Hardware Test" men han sa att det inte var något hårdvarufel.

Det kan vara kabeln so blivit bränd, men också att lödningen i själv kontaktdonet släppt pga värme, vid blixtnedslaget. Då avser jag själva nätverksporten på Macen. Resten av nätverks kortet verkar ju fungera, eftersom ping fungerar.

Prova och se om du kan pinga din Mac från någon annan dator, och se om det fungerar.

Prova och se om du kan pinga din Mac från någon annan dator, och se om det fungerar.

Vad ska jag pinga då? Jag får ju aldrig nån IP-adress och kan inte ansluta till nånting

Ställ in Macen på en fast IP-adress inom samma subnät som routern delar ut, t.ex om den ger adresser som 192.168.0.x och delar ut adresser från 192.168.0.2 till 192.168.0.100, så ger du din Mac IP-adressen 192.168.0.101, dvs en som ligger utanför det intervall som routern delar ut, men inom samma subnät. Om subnätsmasken är 255.255.255.0, vilket är det vanligaste, så är alla adresser so börjar med 192.168.0 inom samma subnät.

Ställ in Macen på en fast IP-adress inom samma subnät som routern delar ut, t.ex om den ger adresser som 192.168.0.x och delar ut adresser från 192.168.0.2 till 192.168.0.100, så ger du din Mac IP-adressen 192.168.0.101, dvs en som ligger utanför det intervall som routern delar ut, men inom samma subnät. Om subnätsmasken är 255.255.255.0, vilket är det vanligaste, så är alla adresser so börjar med 192.168.0 inom samma subnät.

Okej. Jag ställde in en fast IP-adress, men datorn beter sig likadant bara att Ethernet(inbyggt) inte försvinner ur listan, blinkar mellan att han inte är ansluten och att datorn saknar en IP-adress. Jag provade ändå att pinga från en annan dator men ingenting hände...

Ja, då har vi i alla fall uteslutit en massa. Då är det förmodligen antingen fel på kabel eller på nätverksporten. :(

Ja, då har vi i alla fall uteslutit en massa. Då är det förmodligen antingen fel på kabel eller på nätverksporten. :(

Okej, men som tur är så har jag kvar min 1års garanti. Apple kanske kan laga nätverkskortet åt mig?

Okej, men som tur är så har jag kvar min 1års garanti. Apple kanske kan laga nätverkskortet åt mig?

Ja, men säg inget om åska bara. Säg bara att det inte fungerade när du kom hem efter jobbet/skolan, och du har ingen aning om varför.

Ja, men säg inget om åska bara. Säg bara att det inte fungerade när du kom hem efter jobbet/skolan, och du har ingen aning om varför.

Tack för tipset! :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...