Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tid räkning i Excel

Wibbskii

Recommended Posts

När man gör formler för tid i Excel så får jag inte med minus tid, det blir bara ##### tecken.

Vad gör jag för fel eller går det inte att få ett minus resultat på tid?

Det är inte bara så att kolumnen är för smal?

(Dubbelklicka på kolumngränsen för att anpassa storleken till innehållet)

Annars, hur ser formeln ut som du har lagt in?

Guest iMatte
När man gör formler för tid i Excel så får jag inte med minus tid, det blir bara ##### tecken.

Vad gör jag för fel eller går det inte att få ett minus resultat på tid?

Men vad är det för resultat du vill ha fram? Att något tagit -14 minuter? Eller att det gick -38 minuter snabbare att åka till Trelleborg? ;)

Det existerar väl inte negativ tid?

Det existerar väl inte negativ tid?

Säg det till killarna på NASA.

T minus 10 minutes, and counting. :skondans:

Jag räknar mina arbetstimmar och vissa veckor jobbar man för lite och vissa veckor för mycket :)

Det är inte kolumnen som är för smal.

När man håller musen över säger excel "Negativa datum och tider visas som ####"

så det kanske inte går. Men kanske nån vet.

När man håller musen över säger excel "Negativa datum och tider visas som ####"

Markera de celler som kan innehålla negativa tal, och välj att ställa in format för cellerna

där kan du välja det numeriska formatet, t.ex att negativa tal ska visas med minustecken eller som röd text.

Du får gärna förklara vilken formel du har gjort, för jag kan i alla fall räkna med negativ tid.

post-1096-1185362788_thumb.png

Markera de celler som kan innehålla negativa tal, och välj att ställa in format för cellerna

där kan du välja det numeriska formatet, t.ex att negativa tal ska visas med minustecken eller som röd text.

Den metoden går bra, men du kan ocskå formattera som tid (det är den formatteringen jag gjort i bilden ovan).

Vad har du för version på Excel?

Intressant fråga, jag har haft precis samma problem..

Intressant fråga, jag har haft precis samma problem..

... och hur såg din formel ut? Version?

(Jag har testat även på Win i Excel2003 och det fungerar även där.)

Guest iMatte
... och hur såg din formel ut? Version?

(Jag har testat även på Win i Excel2003 och det fungerar även där.)

Testade just i Exel2000 på Win, men där fungerar det inte, utan genererar värdefel.

Jag kör med Excel 2003 på win.

Jag har lagt upp en av mina filer, ni kan se formlerna där.

Ladda hem filen

Det kan man göra men då får man svaren i decimaler, blir konstigt. Excel räknar då om dygnet som 1 och har man då tex 8 timmar minus får man ett resultat på typ 0,33333

OK, det är inte kosntigt. Excel räknar just så (inte helt ovanligt på andra ställen heller).

Det är dygn som är heltal och 8 timmar är just ett tredjedels dygn.

Så om du bara vill ha timmar, så tar du bort heltalsdelen och multiplicerar med 24. Eller så gör du som jag föreslog och ber att få resultatet formatterat i tid.

Nu förstod jag inte riktigt. Om du tittar på min fil som jag länkat till, vad ser du för fel i den?

"Felet" är:

När du arbetar med rena tidsangivelser (dvs inte datum och tid) så kan excel inte visa negativ tid i tidsformatet. Exemplet jag visade dig, så räknar jag med datum och tid. Dvs om de cellerna som du matar in uppgifter i är datum&tid ("2007-07-26 08.00") så hade det fungerat att visa negativ tid.

I ditt fall blir det lite krångligt att mata in både datum och tid, så jag ser tre lösningar:

1. Formattera inte det beräknade resultatet i kol F till tid utan till tal. 8 timmar blir då 0,3333. Multiplicera detta med 24. Dela upp resultatet i heltal och decimaler, multiplicera decimalerna med 60 och avrunda.

2. Bygg upp datum och tid automatiskt. Utanför ditt synliga ark lägger du en formel som tar dina inmatade timmar och gör om dem till ett datum. Vilken dag du gör det till spelar ingen roll, eftersom du bara ska minska de två med varandra sedan. Använd dessa värden till formeln i kolumn F

3. Maska ut felet. Se till att det inte visas ett fel alls. Med ÄRTOM kan du kolla om en cell inte är ifylld.

=OM(ÄRTOM(C29);0;SUMMA((C29-B29)+(E29-D29)+(H29-G29)))

PS

Jag vet inte riktigt vad du har gjort, men om jag gör precis samma formel så kan jag få den att räkna med negativa tider. Jag tror att det beror på hur du har formatterat celler.

Excel är lite dum / användarvänlig. När man väl kommit in i att en cell är formatterad på ett visst sätt, så är det svårt att bli av med. Excel "hjälper" dig tror den. Se mitt exempel, jag har inte formatterat något, bara matat timmar på formen HH:MM. Då blir det bra.

post-1096-1185433211_thumb.png

Jag får inte till det ändå.

Just det med tiderna är inga problem, problemet kommer när jag tex jobbat 38 timmar en vecka och jag skall jobba 40. Då har jag lagt in 40 timmar som den skall räkna efter. När det då är plus timmar så går det utmärkt men när jag jobbat för lite så blir det ####. Men fast att excel visar #### så kommer den ihåg ett minus tal. För om jag efter en månad kontroll räknar efter det excel arket jag visade er, så stämmer timmarna fastän att en vecka kanske jag har 2 minus timmar och nästa vecka har jag 3 plustimmar och då visar den 1 plustimme i totalen.

Ja, beräkningen går bra, det är visningen som inte fungerar.

Visningen styrs av hur du formatterar celler.

Formattera inte cellerna som tid. Celler formatterade som tid kan inte visa negativa tal.

Guest iMatte

Ladda hem filen

Testade din fil på OfficeX (Mac) och allt ser bra ut fram till N-kolumnen, som ger värdefel...

Guest iMatte
Säg det till killarna på NASA.

T minus 10 minutes, and counting. :skondans:

Det är ju fortfarande ett positivt värde... Hur skulle det bli med T-(-10 minuter) ? ;)

Guest iMatte

Ladda hem filen

Testade din fil på OfficeX (Mac) och allt ser bra ut fram till N-kolumnen, som ger värdefel...

Hmm...däremot fungerade det utmärkt i NeoOffice 2.0...

Ja, beräkningen går bra, det är visningen som inte fungerar.

Visningen styrs av hur du formatterar celler.

Formattera inte cellerna som tid. Celler formatterade som tid kan inte visa negativa tal.

Jo men hur jag än väljer att dom skall formateras som så visas det fel....

Hmm...däremot fungerade det utmärkt i NeoOffice 2.0...

Jo det är just n kolumnen jag har problem med.

"Excel kan inte visa minus tid"

Ärligt talat, du är på ett mac-forum och ber om hjälp med Excel på windows.

Du har dessutom fått lösningsförslag som fungerar.

Vad vill du mer att vi ska göra?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...