Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hemmamappen visas inte i finder

Intuition

Recommended Posts

Nu har jag råkat ut för ett fenomen som jag tycker att jag hört om här på forumet, men när jag söker hittar jag ingen lösning. Någon som vet vad det kan vara?

I Finder kan jag inte längre se min egen hemma-mapp. I "Användare" syns bara "delat" och andra användares mappar. Min hemmamapp finns kvar, det är bara det att den inte visas i Finder. Kortkommando skift-kringla-h öppnar hemma-mappen likaså skift-kringla-g. Det är bara visningen i Finder som är konstig.

Jag har gjort "alla" generella problemlösningsmetoder, typ raderat .DS_store, finder.plist, reparerat behörigheter, kört fsck i singleusermode et.c.

Om jag skapar en ny användare och loggar in som den, så är visningsproblemet det samma. Jag ser "delat" och alla andra användares hemmamappar, men inte min vanliga.

Jag har inte döpt om mitt konto eller hemmamapp och jag har inte installerat något nytt prog.

Unix-behörigheterna på hemmamappen är

drwxr-xr-x

och den ägs av mig och ligger i min grupp. Dvs det ser helt ok ut.

/Users ser också ok ut, ägs av root, grupp admin och har stickybit satt, dvs

drwxrwxr-t

.. och det är en MacBook CoreDuo med macOs 10.4.10...

Och du har inte FileVault aktiverat?

gorancarlsen

Det kan bero på en inställning av Finders visningsläge.

Gör så här:

1. Klicka i menyn Finder > Inställningar ...

2. Välj Sidofält

3. Se om Hem är förbockat eller ej.

Löste det dina problem?

Kan du visa en skärmdump? (kommando + shift + 4) därefter mellanslag och du kan ta en bild av ett fönster. Enkelt o snyggt = Applesmart.

DiskWarrior ?

Syns mappen/mapparna i Terminalen?

(ls-kommandot)

Och du har inte FileVault aktiverat?

Nej, avaktiverat

Det kan bero på en inställning av Finders visningsläge.

Gör så här:

1. Klicka i menyn Finder > Inställningar ...

2. Välj Sidofält

3. Se om Hem är förbockat eller ej.

Löste det dina problem?

Hemma visas helt korrekt i sidofältet, och inställningen är påslagen.

Det är bara om jag öppnar mappen "Användare" som jag inte kan se min hemmamapp.

DiskWarrior ?

Har inte min DW cd här. har inte uppgraderat den till att boota mina intel-macar, men jag undrar om den verkligen i just det här fallet hittar något. fsck säger att inte är något fel på filstrukturen. Och som sagt, filerna finns och fungerar alldeles utmärkt. Det är bara i mappen "Användare" som man inte kan se hemma. Överallt annars fungerar det.

Syns mappen/mapparna i Terminalen?

(ls-kommandot)

Ja.

com.apple.systemuiserver.plist ?

I "Användare" (/Users/): Användarkontot test syns, mappen Delat, men inte min hem-mapp.

I sidofältet syns hemma-mappen och har symbolen för hemma-mapp.

post-1096-1185273449.jpg

com.apple.systemuiserver.plist ?

Den verkar hålla reda på mina "Menulets", batteri, bluetooth, klocka, airport, ppp etc. Ser inte kopplingen riktigt, men kan testa.

adderat: Nej, ingen skillnad.

Var bara ett "långskott" med com.apple.systemuiserver.plist som dök upp, kanske inte hjälper, men det brukar vara en "bråkmakare".

Applejack, som rensar djupt ? Har du det installerat?

Nop.

Har dock gjort samma saker som den gör, bortsett från "4) Validate preference files".

I den ena tråden hade användarens mapp flyttats till Applications och min ligger där den ska.

I den andra tråden rekommenderas fsck och sedan DiskWarrior och TecToolsPro. Jag tror inte att det är där det ligger, eftersom fsck säger att disken är OK och skift-kringla-h fungerar et.c. Mappen och filerna finns där som de ska, det är visningen i Finder.

Så frågan är om någon vet vad som skulle kunna få finder att inte visa en mapp?

Syns din Hemmamapp i Spotligth (om du skriver vad den heter) eller i Sök?

Sökte på min för att se hur det ser ut, och den var rejält stor..

post-113-1185292323.jpg

Jepp, den syns där.

(Jag byggde även om spotlights index, inte för att jag egentligen trodde att det skulle påverka, men men)

Jag börjar fundera lite på om det finns någon mekanisk som gör mappar osynliga, motsvarande filer som inleds med "."

Bygga om"launchservices" ?

Har du programmet MainMenu ?

Jag börjar fundera lite på om det finns någon mekanisk som gör mappar osynliga, motsvarande filer som inleds med "."

Jodå, det finns det, en flagga man kan ställa:

http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1150.html

Men frågan är hur man gör det utan att skriva ett program...

EDIT: Jodå:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32131

Byggde om launservices databas via terminalen, men ingen skillnad

... och den technote:n verkar vara för HFSplus, det är väl inte det som används i os x (extenden journalförd)

Vad jag menar är att Finder vet uppenbarligen att den inte ska visa tex /bin eller andra typiska unix-mappar. Hur vet den det?

Byggde om launservices databas via terminalen, men ingen skillnad

... och den technote:n verkar vara för HFSplus, det är väl inte det som används i os x (extenden journalförd)

Ingen aning, programmet är för Tiger och är senaste versionen.

post-113-1185294701_thumb.jpg

Vad jag menar är att Finder vet uppenbarligen att den inte ska visa tex /bin eller andra typiska unix-mappar. Hur vet den det?

Jo, HFS+ är ett annat namn för Mac OS Extended.

Som sagt, det finns en flagga som betyder "osynlig" och som kan ändra på med programmet jag hittade, se min post ovan.

OK, det är HFS+ flaggorna som spökar. (Man undrar ju hur det har gått till. Vilka program smyger runt på min disk och sätter attribut? Hmm.)

Det är säkert så att föreslaget program fixar detta, men nu gillar jag inte att ladda ner okända program som gör saker utan att jag har koll på dem, så jag hittade hur man gör det själv. Det finns ju minst en tråd till om saker som blivit osynliga, så jag postar lösningen här.

Man kan kolla attributen med hjälp av GetFileInfo som följer med developer-installationen.

/Developer/Tools/GetFileInfo /Users/mitt_konto_namn

ger

directory: "/Users/mitt_konto_namn"

attributes: aVbstclinmedz

created: 11/17/2006 20:36:37

modified: 07/24/2007 10:59:58

Ett v i attribut står för invisible och versal (stor bokstav) står för "påslaget". Alltså har mappen osynlighetsattributet satt i filsystemet. Finder kollar på detta och vägrar visa mappen. Terminalen, dvs ett normalt shell, struntar i attributen och visar mappen.

Att sätta om ett attribut görs med SetFile, likaledes i developer-installationen. -a är att jag vill sätta ett attribut och "v" är att jag vill ha invisible avslagen.

/Developer/Tools/SetFile -a "v" /Users/mitt_konto_namn

Omstart av Finder och voilà - hemma-mappen syns igen.

Kan bara gratulera. Bra att du löste det. :ThumbsUp:

Har aldrig hört talas om detta felet innan.

Man kan säga så här att många av de här flaggorna känns dj--ligt mycket mac os 8...

Ska bli skönt när/om det kommer ett nytt filsystem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...