Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att byta fokus mellan fönster


kalaslemuren

Rekommendera Poster

kalaslemuren

Hej!

 

Jag har ett återkommande problem som börjar uppstå när man har haft igång datorn ett tag.

När jag ska använda ett annat program och vill byta fokus till detta måste jag klicka längst uppe, i "menyraden" på programmet. Klickar jag mitt i t ex ett Safari-fönster måste byts inte fokus.

 

Detta gäller bara vissa program, t ex Safari (2.0.4) och Adium X (1.0.5). iTunes och Finder fungerar utmärkt och man kan klicka var man vill för att använda programmet.

Just med dessa är det frustrerande, när man klickar på ett Adium-fönster och börjar skriva händer inget. Då kommer man på att man måste klicka längst uppe i fönstret för att byta fokus och så får man skriva allt igen.

 

Om jag kör en kill -9 på WindowServer så fungerar det igen, men då stängs ju alla program.

Är detta ett känt problem eller har jag lyckats göra något konstigt?

Tacksam för all hjälp.

Jag är värdelös på att placera trådar och denna ligger förmodligen i fel del av forumet, så flytta den gärna dit ni vill ha den!

 

Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara att "com.apple.windowserver.plist" är korrupt? prova att slänga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Okej.

Går jag miste om något då?

Vad finns i den plist-filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en preferences fil, det du går miste om är dina fönsterinställningar, alltså om du resizat fönster...

 

Det skapas en ny så fort Windowserver blir aktivt igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Jo, de där plistarna har jag faktist börjat förstå mig på. Smart lösning.

Undrade bara om man gick miste om massa information som den samlat på sig under tiden man använt datorn, men det verkar det inte som.

Nu jävlar ryker den. Återkommer om nån minut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

I min ~/Library/Preferences heter filen com.apple.windowserver.dat men i /Library/Preferences heter den com.apple.windowserver.plist som den brukar.

Varför har den filändelsen .dat i min users bibliotek?

Ska jag ta bort den också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Japp, MPlayer 2 verkar vara sugen på att spela den. Men det kan den nog inte.

Mycket märkligt, den verkar vara ensam om att heta så, .dat alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag vet inget filformat som systemet använder sig av, det kan vara en fil skapad av ett annat program... Typ shapeshifter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Jävlar, nu hoppade jag till här hemma, nu verkar det som om det käcka klick-ljudet när man tar en snapshot bytts ut mot ett elakt tut och jag hade tydligen rätt hög volym på. Om någon vet hur man fixar det också så kan ni ju säga till!

 

Försöker bifoga en bild här, på .dat-filen.

Får väl se om det lyckas, ska försöka mitt bästa.

 

post-18252-1185236696.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Det vanliga klickljudet är tillbaka så det var väl bara cpu:n eller ljudkortet som fick spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woah! Du kör candybar eller shapeshifter eller något annat program som fipplar med OS X utseendet, inte bra, vadsomhelst kan hända speciellt fönsterproblem....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Det enda jag kan komma på som skulle kunna gjort det är nåt av dessa Application Enhancers som ligger där och skräpar utan någon anledning. Det var kul i början. Avaktiverar de som kan bråka nu.

Inte ens google vet vad com.apple.windowserver.dat är.

Kan det skada att ta bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Pref Setter klarar inte att öppna .dat-filen, även om man ändrar filändelsen till .plist.

(Pref Setter är ett program för att ändra i plist-filer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Inget direkt resultat, men det kunde man väl kanske inte vänta sig.

Märkte en sak nu. När jag klicka mitt i Safarifönstret men har ett Finderfönster aktivt ser det ut som Safari blir aktivt (de tre knapparna för att minimera, maximera och stänga fönstret får färg och ser ut som ett trafikljus) men i menyraden står det Finder bredvid äpplet.

Jag kan ju inte starta om datorn en gång i veckan bara för det här, det orkar jag inte, då måste man ju vänta och stänga alla program och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren
Woah! Du kör candybar eller shapeshifter eller något annat program som fipplar med OS X utseendet, inte bra, vadsomhelst kan hända speciellt fönsterproblem....

 

Men candybar byter väl bara ikonerna?

Eller håller det på att bråka med systemet?

Hittar inget med ps -axc | grep C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror misstaget du gjorde var att installera en sån där "Application Enhancer", om jag var du skulle jag göra backup på det viktigaste och göra en "Clean install" av OS X, eller en Arkivera/Installera (Som sparar allt på hårddisken så du slipper göra backup)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Oj, det verkar väldigt jobbigt.

Kommer alla installerade program vara kvar då?

Vad försvinner? Alla inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men candybar byter väl bara ikonerna?

Eller håller det på att bråka med systemet?

Hittar inget med ps -axc | grep C

 

Jo men den måste säkerligen modifiera fönstervisningen oxo, candybar "klistrar" ju inte bara på nya ikoner på alla dina filer o mappar... T.om, docken modifieras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du en clean install försvinner allt, gör du arkivera/Installera (jag har aldrig provat)försvinner ingenting då skapas ett nytt system och du får själv slänga det gamla, jag tycker det är skönast med en clean install...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalaslemuren

Tack för all hjälp så här mitt i natten.

Nu ska jag nog gå och lägga mig. Eller kolla på MacGyver. Vi får se.

Sov gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, Mcgyver knäcker! Min barndomsidol...

Gonatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en känd bugg i window server, jag vet inte vad som orsakar den. Den har funnits där sedan 10.2 har jag för mig; jag råkar sällan ut för den nu mera men det händer ibland.

Smidigaste sättet att komma runt den är att byta program genom att klicka i dockan, sedan byta tillbaka till det program som hade svårighet att aktiveras via dockan igen- efter detta brukar det fungera bra ett tag igen, ska undersöka det nogare nästa gång jag råkar ut för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Oj, det verkar väldigt jobbigt.

Kommer alla installerade program vara kvar då?

Vad försvinner? Alla inställningar?

 

Ta det lite lugnt nu. Att installera om hela systemet låter extremt drastiskt. Candybar patchar inte alls systemet - det meckar bara med grafiken i ikonerna. Men har du fler modd-progg installerade? Det har funnits problem liknande dem du beskriver i tex tidigare versioner av WindowShade eller andra progg från Unsanity. Vad jag vet så har dock dessa problem åtgärdats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...