Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur installerade ni er Panther?

Pocahontas

Vilket alternativ valde ni?  

55 members have voted

1. 1. Vilket alternativ valde ni?

• 1) Uppgradera
      12
    • 2) Arkivera och Installera
      7
    • 3) Radera och Installera
      23
    • 2

Recommended Posts

I senaste numret av MacWorld beskriver Lasse Larsson 3 olika alternativ

för att installera Panthern.

Det kunde var kul att se hur ni som köpt Panther har valt att göra installationen.

Själv så köpte jag en ny hårddisk till min G4/350 och gav Panthern obruten mark att härja på.

Nu sitter jag och funderar på hur jag skall göra med iBook, som bara har en 10GB hårddisk

och fungerar perfekt med Jaguarens version, 10.2.8.

Pantercat.gif

Jag gjorde en uppgradering först men nu sitter ja med fresh install pga en krasch som inte hade nåt att göra med att jag gjorde en upgrade.

Jag har ännu inte installerat Panther :( Så jag röstade på det altenativet jag kommer att använda, 3 - Radera och installera jag har ju bara en 4 gigs HD :( så det blir nog ända alternativet om det ska få plats på HD.

Kör så gott som alltid med "radera och installera" (om det inte är uppgraderingar som körs i programuppdateraren), antingen manuellt eller i installationsprogrammet. För mig är det det bäsa sättet att hålla reda på vad som finns installerat på min burk genom att jag får en ren installation åtminstone någon gång per år och tvingas tänka efter vad jg använder av allt skrot man har installerat.

Jag gjorde en uppgradering eftersom jag hade precis köpt Mac:en.

Men jag funderar på att rensa disken och göra en ren installation.

/H

Jag gjorde en uppgradering först men nu sitter ja med fresh install pga en krasch som inte hade nåt att göra med att jag gjorde en upgrade.

Me too :rolleyes:

Uppgraderade. Nema problema. Har alltid gjort så sen 80-talet. Den dagen man är tvungen att göra så kallade "rena" installationer har Mac sjunkit ner till PC-träsket. Jag vägrar acceptera detta.

Är det nån vits med att partionera en 10GB hårddisk på en iBook, frågar jag mig.

Anledningen är att jag nu har både Mac OS 9 och 10.2.8 på samma partition och

det vore i mitt tycke bättre att skilja de båda åt och ha Mac OS 9.2.2 på en egen partition.

Blir mer ordning och reda på skrivbordet om 9:an ligger för sig själv.

Har släktforskningsprogrammet Reunion, som bara går i 9:an.

Nog för att det går att uppdatera till X, men det kostar nästan lika mycket som Panther,

och det har jag ingen lust med.

Sen är det skönt att få formaterat hårddisken och Panthern får rent och snyggt.

1-2GB borde väl Mac OS 9 klara sig på om man strippar det.

Är det nån vits med att partionera en 10GB hårddisk på en iBook, frågar jag mig.

Anledningen är att jag nu har både Mac OS 9 och 10.2.8 på samma partition och

det vore i mitt tycke bättre att skilja de båda åt och ha Mac OS 9.2.2 på en egen partition.

Blir mer ordning och reda på skrivbordet om 9:an ligger för sig själv.

Har släktforskningsprogrammet Reunion, som bara går i 9:an.

Nog för att det går att uppdatera till X, men det kostar nästan lika mycket som Panther,

och det har jag ingen lust med.

Sen är det skönt att få formaterat hårddisken och Panthern får rent och snyggt.

1-2GB borde väl Mac OS 9 klara sig på om man strippar det.

jag har 5 GB till min OS9-partion

för tillfället är det strax över 3 GB ledigt, och då har jag ändå laggt över lite filer på den, ungefär en halv gig.

Jag har dessutom alla program som startar i classic på den partionen, så 2 GB räcker nog gott för dig.

Vil du ta i med hårdhandskarna kan du dra till med 2,5 GB :D

Då provar vi med 2,5 GB :lol:

Ser att hälften valt att Radera och Installera.

Blir nog att gå på den linjen

Nu har jag valt, trots att majoriteten valt annat, att välja alternativ 1 på min iBook.

Fasligt vad lång tid det tog, minst 90 min, men nu är det klart.

Ska bli kul att se hur det har gått, för tidigt att bedöma det nu, då jag nu gör omstarten

efter uppdateringen av 10.3.1. :lol:

Man har ju den möjligheten att, om det skulle gått åt pipan eller jag på annat sätt är missnöjd

med vad jag fått, kan formattera om min iBook och senare välja alternativ 3.

Har ju naturligtvis tagit en backup på hela iBooken och lagt på min Alu Pocketdrive. :)

Jag valde att installera systemet på en annan partition (har fem stycken liggandes på två hårddiskar). Nu ligger system 9.2.2 på två olika partitioner (på samma hårddisk), system 10.2.8 på den kvarvarande partitionen på den hårddisken och system 10.3.1 på den minsta partitionen på den sista hårddisken.

Man behöver alltså inte radera en disk för att göra en fräsch installation, däremot var jag tvungen att rensa lite bland alla filer, det gäller ju att få plats och få lite utrymme över... :-)

Jag valde att installera systemet på en annan partition (har fem stycken liggandes på två hårddiskar).

Jag har tre partitioner på min Powerbook, två OS och en User. Sen har jag länkat Usermappen på Usepartitionen til

/Users på båda OS diskarna, så oavsett om jag bootar på den skarpa disken eller på TestOS disken, så har jag min dock och mitt hemdirectory ;-)

ln -s /Volumes/Userdisk/Users /Users.

OBS!

Don't try this at home - these men are trained professionals.

Måste vara bootat i "andra" os:et för att kunna mecka med /Users utan att göra maskinen ledsen.

// Totte

Vad är det för fel på Arkivera och Installera? Läser i MacWorld att det ska vara ett bra alternativ, att det ska vara i stort sett samma sak som att formatera disken och installera.

Hur kommer det sig att ni formaterade? Kanske har de som Arkiverade och Installerade inte röstat...

:huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...