Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Mac OS X på PC ?


Gäst micke_nkpg

Rekommendera Poster

Du får en ostabil och seg version av OSX, som aldrig kan uppdateras, plus att det är ett helvete att installera. En skoj liten grej är att det inte var föränn jag prövat OSX själv hemma i lugn och ro som jag såg ljuset och skaffade en Mac.

 

Hur som helst kan det vara kul att veta.

På insanelymac så kan du läsa om mängder med installerare med rätt hårdvara som har stabila datorer även laptops.

Jag var själv en hängiven medlem i forumet insanelymac då jag körde en patchat 10.4.9 winpc innan min Mac Pro köptes.

Jag såg ljuset percis som du men det var inte för att det inte fungerade prefekt i mitt fall utan prestandan på en Intel 3.2 HT Cpu ger tröttsamma resultat, speciellt med HD 1080p.

Sen är aldrig en Mac en Mac utan äkta Apple hårdvara hur man än försöker.

 

Sen kan jag hålla med om att det är besvärligt kanske ett rent helvete i början, lite *NIX skola krävs, inte som Mac bara tuta och köra. Väldigt lite grejsade kan gör att din installation blir obrukbar om du inte vet hur terminalen andvänds med återskapande av kext tex. eller vad man hittat på.

När det väl fungerar så fungerar det helt perfekt, allafall i mitt och många andras fall med extremt bra bench resultat.

Har nu inte kvar min fulMac längre då den servar som Windows server istället.

 

Sen att det inte skulle gå att uppdatera är direkt felaktig fakta.

Större uppdateringar som 10.4.8, 10.4.9, 10,4,10 osv krävs patchade combo updates så är det, dvs går inte tas direkt från Apple update utan en del trixande innan reboot.

Mindre säkerhets uppdateringar samt program uppdateringar har jag aldrig haft problem med, nätt och slätt bara att installera.

Man kan tillomed installera ADP (Apple Developer Platform) OS X på AMD arcitektur om man bara läser på lite.

 

Men den som tror han kan installera sin köpta orginal OS X hur som helst bör nog tänka om.

Mac OS X 10.4.9 (8P2137) Darwin 8.9.1 (Jas) netkas

Raptor SATA 10000RPM 74GB Systemdisk

Pentium®4 3.2 -800

Asus P5P800

Kingstone 2GB Ram

Gainward GF 6800NU Dualdisp Fully QE Q2DE /CI Support

3Com 905TX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 228
  • Created
  • Senaste svar
Chipet är inte en skröna!

appleTPMACPI.kext

Intelmacar med C2D har inget TPM-chip, apple är inte med i TCPA heller därför andvänds inte appleTPMACPI.kext drivrutinen.

AppleTPMACPI.kext implementerades att användas i Rosetta. Andledningen var att rosetta inte skulle kunna användas på annat operativ än OS X.

Första intelmacarna hade TPM Chip men drivern appleTPMACPI.kext hanterar inte det chipet fast det var meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det används kanske inte på de nya intelmacarna va? Det var för kontroversiellt, istället används ett systemtillägg, t.ex. "Dont Steal Mac OS X.kext" under System/library/extensions...

 

Den kollar om OS X körs på apple-hårdvara, hur vet jag inte, det kanske du vet? Jag tycker det borde vara ett chip inblandat... :sarcastic:

 

Tycker förövrigt det är bra av apple att ta avstånd till ett programkods-kontrollerande chip....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då i stället? Upphovsrätt ÄR en immateriell rättighet. Läs på innan du fantiserar ihop ett svar.

 

Upphovsrätt behöver inte ha ett dugg med immateriell att göra, Upphovsrätt gäller allt från fysiska saker som konstverk, böcker, filmer till abstrakta saker som musik,datorprogram,digitala konstverk osv.

Och vem är det som fantiserar egentligen? Som påstår att det finns lagligt stöd för apples klasul om att MacOS X endast får installeras på OS X dator?

Sedan ivar och varannan tråd föreslås "emulatorer" hit och dit för att köra allt från windows, nintendo spel osv- har aldrig sett på maken till dubbelmoral som på det här forumet.

Dessutom pratar dom flesta med den del som sitter på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalet finns med i pappersformat i kartongen till OS X också, och fodralet med DVD-skivan är förseglat, med en anvisning om att man godkänner det skriftliga avtalet ifall förseglingen bryts.

 

Har aldrig och kommer aldrig godkännas som att skriva på ett avtal. Du får gärna ringa vilken advokat du vill, dessutom finns det inget som hindrar dig från att klippa upp förpackningen utan att bryta förseglingar även om så varit.

Det är DIN förpackning du öppnar den hur du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett någon tipsa om en ROMS-site här på forumet?

 

Det är inget konstigt med att man inte får göra vad man vill med en produkt man har/använder, t.ex. VISA-kort, gymkort, pass, ID-kort, SL-säsongskort, det finns avtal som säger vad du får o. inte får göra med dessa, att kopiera eller mixtra med dem är totalförbjudet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ha kul med att slänga in s.k. OSX86 10.4.5 på min AMD64-dator, hastigheten var det inget fel på, men grafikkortet (Radeon X700SE) tyckte den inte om, så jag sket i hela idén på den datorn efter ett misslyckat försök med att installera drivisar. Sitter på den nu med WinXP istället, även fast XP funkar skit så funkar det bättre än vad OSX86 gjorde på den här. :( Aja, får väl se vad som händer i framtiden, om Apple växer sig större och större, kanske de bestämmer sig för att sluta avtal med Dell eller någon annan med just för att bredda äpplets utspridning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I klartext mycket av det som diskuterats.

 

post-113-1185222059.jpg

 

Ja inte ens moderatorerna på forumet läser tydligen igenom avtalet.

 

Klasulen jag refererade till tidigare är och står längre ner i licensavtalet.

 

"För detta Avtal gäller kalifornisk delstatlig rätt avseende avtal som slutits i

Kalifornien av invånare i Kalifornien. FN-konventionen om internationella köp av varor ("Contracts for the

International Sale of Goods") undantas uttryckligen från tillämpning på detta Avtal. Om behörig domstol av någon

anledning finner att en bestämmelse eller del därav i detta Avtal i något avseende inte gäller, skall resten av

Avtalet fortsätta att gälla."

 

Kaliforniskrätt gäller i sverige helt plötsligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett någon tipsa om en ROMS-site här på forumet?

 

Nej men det står klart och tydligt i licensavtalen till ALLA spel att dom endast får spelas på "Sony"/"Nintendo" brandade maskiner, hur många emulatorer har blivit nedlagda för dom varit olagliga?

Dom fall jag känner till har tillverkarna blivit stämda för dom använt programkod ur original maskinernas bios.

I andra fall har dom blivit uppköpta och nedlagda för tillverkarna VET dom inte lagligt kan få ner dom i en domstol.

Connectix Virtual Game Station är ett exempel, dessutom väldigt mac relaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig och kommer aldrig godkännas som att skriva på ett avtal. Du får gärna ringa vilken advokat du vill, dessutom finns det inget som hindrar dig från att klippa upp förpackningen utan att bryta förseglingar även om så varit.

Det är DIN förpackning du öppnar den hur du vill.

 

Just det.

Som att om ingen ser mig stjäla är det ju inte stöld,

likaledes som att om jag blundar och äter godis i butiken och inte ser skylten

att provsmakning är förbjudet är allt OK. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det används kanske inte på de nya intelmacarna va? Det var för kontroversiellt, istället används ett systemtillägg, t.ex. "Dont Steal Mac OS X.kext" under System/library/extensions...

 

Den kollar om OS X körs på apple-hårdvara, hur vet jag inte, det kanske du vet? Jag tycker det borde vara ett chip inblandat... :sarcastic:

 

Tycker förövrigt det är bra av apple att ta avstånd till ett programkods-kontrollerande chip....

 

Och inte heller detta har du rätt i, TPMI ANVÄNDS INTE av Apple.

 

http://www.osxbook.com/book/bonus/chapter10/tpm/

 

"Regardless of what the media has been harping on for a long time, and regardless of what system attackers have been saying about the "evil TPM protection" Apple uses, Apple is doing no TPM-related evil thing. In fact, Apple is doing no TPM-related cryptographic thing at all in Mac OS X. Yes, I know, there has been much talk of "TPM keys" and such, but there are no TPM keys that Apple is hiding somewhere.

More specifically, Apple simply does not use the TPM hardware. In Apple computer models that do contain a TPM, the hardware is available for use by the machine's owner. Of course, to use it you need a device driver, which Apple indeed doesn't provide.

I am releasing an open source TPM driver for Mac OS X, along with Mac OS X versions of popular open source trusted computing software from the Linux world. No reverse engineering was required to write this driver.

The driver and the software stack together make (a form of) trusted computing possible on Mac OS X, assuming you have a machine with a TPM. This page shows you how to "take ownership" of the TPM and begin using it.

For crying out loud, Intel's Trusted Execution Technology (a.k.a. LaGrande) does not mean you start putting TPMs "inside the CPU". Apple isn't shipping CPUs with "built-in TPMs.""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker förövrigt det är bra av apple att ta avstånd till ett programkods-kontrollerande chip....

 

Jag sa ju det :fundersam:

 

Läs inlägget igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det.

Som att om ingen ser mig stjäla är det ju inte stöld,

likaledes som att om jag blundar och äter godis i butiken och inte ser skylten

att provsmakning är förbjudet är allt OK. :totaltgalen:

 

Vad pratar du om? Om du köper en produkt så ÄGER du förpackning, CD/DVD skiva och eventuella manualer. det är aldrig någon som hävdat annat- I EULA:n står det du licenserar MJUKVARAN på distributionsmediumet. vad du gör med förpackning, manualer, skiva osv är helt upp till dig du kan klippa ner det till småbitar om du vill.

 

Enligt svensk upphovsrätt äger du dessutom mjukvaran också och är berättigad att göra ändringar för egetbruk, dock får du inte kränka upphovsrättslagen. Men du får göra 100tals kopior av original mediumet om du vill det så länge det är för ditt egna bruk, EULAn säger _1_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I klartext mycket av det som diskuterats.

 

post-113-1185222059.jpg

 

Hmmm. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pratar du om? Om du köper en produkt så ÄGER du förpackning, CD/DVD skiva och eventuella manualer. det är aldrig någon som hävdat annat- I EULA:n står det du licenserar MJUKVARAN på distributionsmediumet. vad du gör med förpackning, manualer, skiva osv är helt upp till dig du kan klippa ner det till småbitar om du vill.

 

Enligt svensk upphovsrätt äger du dessutom mjukvaran också och är berättigad att göra ändringar för egetbruk, dock får du inte kränka upphovsrättslagen. Men du får göra 100tals kopior av original mediumet om du vill det så länge det är för ditt egna bruk, EULAn säger _1_

 

Eftersom det inte är provat i svensk domstol vet ingen säkert, men företag brukar vinna sådana tvister så tills någon vågar utmana i domstol så vet ingen säkert... Men det gäller alla avtal privatpersoner gör med företag, själklart kan man ifrågasätta om det är lagligt att t.ex. SL sätter upp bevakningskameror på offentliga platser, eller om det är lagligt att SATS har personliga gymkort, tills någon utmanar i domstol så gäller avtalet man ingår med företaget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte är provat i svensk domstol vet ingen säkert, men företag brukar vinna sådana tvister så tills någon vågar utmana i domstol så vet ingen säkert... Men det gäller alla avtal privatpersoner gör med företag, själklart kan man ifrågasätta om det är lagligt att t.ex. SL sätter upp bevakningskameror på offentliga platser, eller om det är lagligt att SATS har personliga gymkort, tills någon utmanar i domstol så gäller avtalet man ingår med företaget...

 

Tills något är provat ie. dömt är saker i sverige lagliga.

Piratebay lever på detta tex. tyck vad du vill om det men så är det iallafall.

 

Och sedan kanske EULAt isig kan vara lagligt utfärdat ivissafall, men INGET kan förhandla bort våra grundlagar det är fortfarande den som gäller om den är generösare tex.

Det andra är att du binder dig inte till något avtal på någotsätt när du installerar en ett program, en domstol kräver bevismateriel, det finns inga som helst uppgifter på vem som klippte upp förpackningen, vem som klickade acceptera.

 

Du kan sätta en 12 åring på att installera macos x, han kan inte ens bli dömd i domstol, dessutom är det olagligt att ingå avtal med personer under 16 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills något är provat ie. dömt är saker i sverige lagliga.

Piratebay lever på detta tex. tyck vad du vill om det men så är det iallafall.

 

Och sedan kanske EULAt isig kan vara lagligt utfärdat ivissafall, men INGET kan förhandla bort våra grundlagar det är fortfarande den som gäller om den är generösare tex.

Det andra är att du binder dig inte till något avtal på någotsätt när du installerar en ett program, en domstol kräver bevismateriel, det finns inga som helst uppgifter på vem som klippte upp förpackningen, vem som klickade acceptera.

 

Du kan sätta en 12 åring på att installera macos x, han kan inte ens bli dömd i domstol, dessutom är det olagligt att ingå avtal med personer under 16 år.

 

Okej, kör igång en rättsprocess mot apple och hör av dig så vi får veta hur det gick...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills något är provat ie. dömt är saker i sverige lagliga.

Piratebay lever på detta tex. tyck vad du vill om det men så är det iallafall.

 

Och sedan kanske EULAt isig kan vara lagligt utfärdat ivissafall, men INGET kan förhandla bort våra grundlagar det är fortfarande den som gäller om den är generösare tex.

Det andra är att du binder dig inte till något avtal på någotsätt när du installerar en ett program, en domstol kräver bevismateriel, det finns inga som helst uppgifter på vem som klippte upp förpackningen, vem som klickade acceptera.

 

Du kan sätta en 12 åring på att installera macos x, han kan inte ens bli dömd i domstol, dessutom är det olagligt att ingå avtal med personer under 16 år.

 

Och 12-åringens förmyndare är då lagligt ansvarig för vad denne gör.

 

Här är lite av det som du tyckte dig har svar på:

 

http://www.screencast.com/users/friend/fol...63-311972f45598

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och 12-åringens förmyndare är då lagligt ansvarig för vad denne gör.

 

Här är lite av det som du tyckte dig har svar på:

 

http://www.screencast.com/users/friend/fol...63-311972f45598

 

Återigen vad är det som inte framgår klart och tydligt i diskussionen? Jag hävdar att apples licensavtal inte är värt något i EU/Sverige, du refererar gång på gång till det.

Det är som att försöka säga till en präst att jesus aldrig fanns och han pekar på olika evangielier ur bibeln.

 

Okej, kör igång en rättsprocess mot apple och hör av dig så vi får veta hur det gick...

Av vilken anledning ska jag köra igång en rättsprocess? Det är jag som vet mina rättigheter tillskillnad från er uppenbarligen, men visst ni kan gärna tro ni begår ett brott om ni råkar göra två backuper av macos x installations cd:n. Inte mig emot jag försöker upplysa er- jag skiter ärligt talat i om ni följer licensavtalet eller inte; men att trycka på er felaktiga syn på andra är inte rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Ska fixa svar till dig i morgon

 

Bra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Ska fixa svar till dig i morgon

 

Bra så?

 

Ja jag vet redan vilket svar du kommer få, Jag har jobbat med programvaruutveckling; Jag vet hur svårt det är att skydda sin programvara- på gott och ont.

Lagarna är till för att skydda individernasrättigheter, inte tillverkarnas.

Men visst jag hoppas det blir slut på dom här diskussionerna en gång för alla efter svaret kommit.

 

Jag antar du frågar från lagliginstans inte någon leverantör isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Du(micke_nkpg) har skapat fem trådar. I varje inlägg så kommer giftigheter om Mac och dess användare(elitistiska). Orkade inte läsa alla sidor i detta ilägg (bara 2).

Kommer nog inte att läsa fler trådar som Du skapat.

Förslag: Sälj Mac:en. Byt forum, så kanske Du mår bättre. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...