Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Mac OS X på PC ?


Gäst micke_nkpg

Rekommendera Poster

VenusTrancer

på pc skall det vara windows eller linuX eller X baserade och inte mac.

på mac ere mac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 228
  • Created
  • Senaste svar

Säger som Axelman sa det förut i annan tråd...

Hells Apples kommer och ger den som installerar Mac OS X på en PC en rejäl ommöblering ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara såååååååååååååå trött på folk som säger "det är olagligt att lägga in OS X på PC"

Varför? Ivilken lag står detta?

Du verkar inte ha läst tråden. Kolla på inlägg #9 och läs på om lagen om immateriella rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Det är här webben och andra delar av internet är så fantastiskt. Det finns alltid ställen där man kan sjunka så lågt man vill. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte ha läst tråden. Kolla på inlägg #9 och läs på om lagen om immateriella rättigheter.

 

lagen om immateriella rättigheter gäller avtal man ingått, du ingår inget avtal när du installerar MacOS X som jag redan skrivit EULAs gäller inte. Lagen om upphovsrätt gäller alltså istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns verkligen INGENTING som tyder på att det skulle vara lagligt att använda OS X på andra datorer än Apples.

 

Upphovsrätten gäller. Den förbjuder bl.a. expemplarframställning för annat än säkerhetskopior etc. Vidare förbjuder den förändringar av koden för annat än att möjliggöra det AVSEDDA användandet.

 

Utöver det upphovsrättsliga skyddet så finns det även avtalsrättslig aspekt - om man installerar ett program så godkänner man ju nämligen att man ingår ett avtal. (detta har aldrig prövats i domstol, men praxis tyder ju på att alla accepterar att det är giltigta avtal)

 

Apples EULA (den text man godtar) nämner uttryckligen att man endast får använda OS X på Apple Hårdvara.

 

Vad är det avsedda användandet om inte som operativsystem? som jag sa återkom när du hittar ett enda fall då en MacOS emulator blivit dömd i någotland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det avsedda användandet om inte som operativsystem? som jag sa återkom när du hittar ett enda fall då en MacOS emulator blivit dömd i någotland.

 

Detsamma! Till dess vet ingen säkert om det är varken lagligt eller olagligt, men tills motsatsen bevisas i domstol är avtalet bindande, och apple skulle garanterat stämma någon som producerade OS X för andra datortillverkare än apple...

 

Varför skulle en emulator bli stämd? Det är den modifierade OS X versionen som är olaglig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om guiden på profit42 och vad dom skrev om saken. Sen om det är rätt är en annan sak. Deras syn på saken allfall.

 

There are only two ways to install OSX 10.4.8 legal on your Windows computer:

1. Become an Apple developer

2. You can also buy an Intel Mac (I would recommend the Mac Pro!), install Windows XP on it using Apple’s Boot Camp and remove OSX completely, so that you have a legally bought osx86 licence. This method isn’t confirmed and some people say it’s illegal because the EULA says that you aren’t allowed to install OSX on non-Apple hardware.

This means that for most people it is ILLEGAL to install osx on their computer. If you aren’t an Apple developer, leave page site now. This site is in no way liable or responsible for the actions of its visitors.

IMPORTANT: DOWNLOADING OSX86 (a prepatched OSX 10.4.9 install image) IS ILLEGAL.

 

Don’t ask me where you can download OSX86, not in a comment, not by e-mail, not by phone, not by sending a telegram and not by any other way you can imagine. Just don’t ask me. If you don’t know it and still want it, become an Apple developer or BUY A MAC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lagen om immateriella rättigheter gäller avtal man ingått, du ingår inget avtal när du installerar MacOS X som jag redan skrivit EULAs gäller inte. Lagen om upphovsrätt gäller alltså istället.

Vad då i stället? Upphovsrätt ÄR en immateriell rättighet. Läs på innan du fantiserar ihop ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är faktiskt inte ens lagligt bindande i USA eftersom det inte finns något sätt att bevisa vem som klickade "Acceptera" eller "Godkänn"

Avtalet finns med i pappersformat i kartongen till OS X också, och fodralet med DVD-skivan är förseglat, med en anvisning om att man godkänner det skriftliga avtalet ifall förseglingen bryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalet finns med i pappersformat i kartongen till OS X också, och fodralet med DVD-skivan är förseglat, med en anvisning om att man godkänner det skriftliga avtalet ifall förseglingen bryts.

 

Undrar hur länge det systemet kommer fortsätta eftersom det verkar vara många som vill installera världens bästa operativsystem på winburkar, kanske kommer man få skriva på ett avtal när man köper en dator/operativsystem i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan vara tacksamma att inte Apple har serienummer på skivorna, och att man måste stämma av med Apple innan datorn ens vill starta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

jag läste på ett annat forum att det finns en chip i macdatorer som "godkänner" operativsystemet. Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I klartext mycket av det som diskuterats.

 

post-113-1185222059.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
I klartext mycket av det som diskuterats.

 

post-113-1185222059.jpg

Finns vad jag kunde läsa i klartext något om att mac os x var tvunget att sitta i en macdator. Det stod dessutom inget om att det var olagligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag läste på ett annat forum att det finns en chip i macdatorer som "godkänner" operativsystemet. Är det så?

Fritz chip/palladium/tcpa/tcg "kärt" barn har många namn, sitter i alla nya intel-kort tror jag.

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

Finns rätt mycket att läsa om det, än verkar det inte påverka konsumenterna speciellt mycket än(bara att osx inte går att installera på random pc). Det går ut på att datortillverkarna+MS och några till ska kunna få lite större kontroll över våra datorer och vad vi kan göra med dem. Det finns en massa domedagssnack om detta också, ämnet var rätt så hett för 1,5-2 år sen, nu har jag inte lika bra koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag läste på ett annat forum att det finns en chip i macdatorer som "godkänner" operativsystemet. Är det så?

 

 

Det har jag inte läst någonstans, men kan det inte vara så att det är de "bundlade" Systemskivorna du tänker på, som inte passar till annat än just den Macmodellen.

Köper du en MacBook Pro med Leopard som medföljande Systemskiva, kan du alltså inte installera det systemet på ev. andra macar du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det har jag inte läst någonstans, men kan det inte vara så att det är de "bundlade" Systemskivorna du tänker på, som inte passar till annat än just den Macmodellen.

Köper du en MacBook Pro med Leopard som medföljande Systemskiva, kan du alltså inte installera det systemet på ev. andra macar du har.

läste detta : "Du kan inte köpa en vanlig version av OS X och försöka installera på en PC då det sitter ett chip i macarna som OS X kommunicerar med för att validera att det är en äkta mac."

Stämmer verkligen detta??

 

Om det skulle vara såhär, varför upplystes inte jag om detta från början så hade allt om piratkopieringsanklagelser kunnat uteblivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på det för jag har aldrig hört talas om det.

Låter som en skröna

Var finns källan till det uttalandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur orkar ni tjata i 4 sidor? ^^

 

Ja, det går. Jag har själv gjort det. Det går dock inte helt på räls då drivisarna för den specifika hårdvaran är hemmagjorda och inte helt stabila. However, allt som krävs är en utvecklarversion av OSX som dessutom är patchad för att kunna installeras. Att installera är en annan femma. Hur som helst hittar du mängder av information på http://www.osx86project.org/, både angående den lagliga delen samt installationen i fråga (sidan i sig är helt laglig, så jag hoppas de paranoida moderatorerna lämnar mitt inlägg ifred).

 

 

Iaf, okej, det är olagligt. Och? Kommer FBI och raidar din lägenhet med CSI-gänget i ryggen och börjar skanna din hårddisk? Knappast. Hur som helst är det alltid ditt eget val, jag tänker iaf inte lura någon att det är en särskilt bra idé. Du får en ostabil och seg version av OSX, som aldrig kan uppdateras, plus att det är ett helvete att installera. En skoj liten grej är att det inte var föränn jag prövat OSX själv hemma i lugn och ro som jag såg ljuset och skaffade en Mac.

 

Hur som helst kan det vara kul att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta chip är ingen skröna, läs länken jag klistrade in, jag är inte 100 på att det är detta som gör att os x inte funkar på andra moderkort men jag har hörde/läste det vid den tiden då apple precis avslöjat att de skulle byta till intel, och att detta chip kan möjliggöra sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, jag säger inte emot. Apple har rätt att göra vad de vill, det är deras produkter.

 

Alla tillverkare vad de än må tillverka försöker skydda sina produkter, med all rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Hur orkar ni tjata i 4 sidor? ^^

 

Ja, det går. Jag har själv gjort det. Det går dock inte helt på räls då drivisarna för den specifika hårdvaran är hemmagjorda och inte helt stabila. However, allt som krävs är en utvecklarversion av OSX som dessutom är patchad för att kunna installeras. Att installera är en annan femma. Hur som helst hittar du mängder av information på http://www.osx86project.org/, både angående den lagliga delen samt installationen i fråga (sidan i sig är helt laglig, så jag hoppas de paranoida moderatorerna lämnar mitt inlägg ifred).

 

 

Iaf, okej, det är olagligt. Och? Kommer FBI och raidar din lägenhet med CSI-gänget i ryggen och börjar skanna din hårddisk? Knappast. Hur som helst är det alltid ditt eget val, jag tänker iaf inte lura någon att det är en särskilt bra idé. Du får en ostabil och seg version av OSX, som aldrig kan uppdateras, plus att det är ett helvete att installera. En skoj liten grej är att det inte var föränn jag prövat OSX själv hemma i lugn och ro som jag såg ljuset och skaffade en Mac.

 

Hur som helst kan det vara kul att veta.

Tack för väl formulerad information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...