Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Mac OS X på PC ?


Gäst micke_nkpg

Rekommendera Poster

Det är din och jarting attityd ... att det är olagligt att diskutera vissa saker som gjort mig aggo mot er i första hand.

Jag tycker att du skjuter budbäraren som bringar dåliga nyheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 228
  • Created
  • Senaste svar
Det är din och jarting attityd om att mac fixar allt och att det är olagligt att diskutera vissa saker som gjort mig aggo mot er i första hand.

Jaha så nu ska man få skit för att man upplyser om forumsreglerna.

Men visst jag kan upplysa dig om hur man tjuvkopplar en bil också, eller hur man gömmer ett lik på bästa sätt.

Undra om jag fick vara medlem här om jag skriver vart man kan ladda ner olaglig våldsporr :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Vart har jag nämnt piratkopiering? har inte ens tänkt den tanken. Dessutom går det ju att köpa mac os x utan att köpa hårdvaran. Kanske även olagligt att betala för mac os x i era ögon?

 

Hävdar man att något är olagligt så ska man oxå kunna visa vart i lagen det står.

 

Tycker man sedan att mac fixar allt så håll det för er själva. När det kommer en som är helt ny på mac så gör det inte att den personen ser elitistiska människor som positiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har jag nämnt piratkopiering? har inte ens tänkt den tanken. Dessutom går det ju att köpa mac os x utan att köpa hårdvaran. Kanske även olagligt att betala för mac os x i era ögon?

 

Hävdar man att något är olagligt så ska man oxå kunna visa vart i lagen det står.

 

Tycker man sedan att mac fixar allt så håll det för er själva. När det kommer en som är helt ny på mac så gör det inte att den personen ser elitistiska människor som positiva.

Jag tror vad de flesta menar är att OS X går att köpa löst i handeln. För att få detta att fungera på en PC krävs vissa olagliga ingrepp på mjukvaran. Det är därför ingen diskuterar det här. Olagligheter ses ner på med all rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har jag nämnt piratkopiering? har inte ens tänkt den tanken.

 

Jag skrev inget om att du nämnt piratkopiering.

Det var ett exempel på vad som inte anses ok på ett forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vad de flesta menar är att OS X går att köpa löst i handeln. För att få detta att fungera på en PC krävs vissa olagliga ingrepp på mjukvaran. Det är därför ingen diskuterar det här. Olagligheter ses ner på med all rätt.

För att förtydliga - det är förmodligen inte olagligt enligt svensk lag att installera OS X på en PC, men det strider mot den licens du accepterar när du installerar programvaran. Om det är rätt att utforma en licens på det viset kan iofs diskuteras, men nu är det som det är.

 

Ett diskussionsforum på nätet lyder alltid under de regler som forumets ägare sätter. Om inte MacWorld vill att vi ska diskutera hur man begår olagligheter eller brott mot licensregler, så gör vi inte det. Vill man göra det så får man leta upp andra ställen med andra regler.

 

Att någon påpekar att ett visst ämne är mot forumreglerna kan väl knappast kallas för elitistiskt?

 

Dessutom har jag svårt att förstå hur uttalandet "Kör Mac så slipper du problem" kan anses vara elitistiskt? Det är ju bara en åsikt, som man kanske stödjer på personlig erfarenhet?

 

Och jag kan hålla med om att Poca ibland har slängt ur sig sådana förenklingar, men jag tycker också att han har bättrat sig en hel del!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Som svar på frågan: eftersom Mac OS X inte kan installeras på vilken x86-PC som helst, har tillverkarna inte heller drivrutiner för nedladdning till Mac OS på sina webbsajter.

Det är Apple som tillhandahåller drivrutiner för Mac-datorerna, både för Mac OS och Windows..

 

PS. Kör Mac så slipper du problem! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga - det är förmodligen inte olagligt enligt svensk lag att installera OS X på en PC, men det strider mot den licens du accepterar när du installerar programvaran. Om det är rätt att utforma en licens på det viset kan iofs diskuteras, men nu är det som det är...

Är det inte mot lagen att bryta ett licensavtal då? Man kan ju isf inte installera OS X på en PC utan att bryta mot avtalet, och att bryta mot ett avtal är väl ett brott i sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har jag nämnt piratkopiering? har inte ens tänkt den tanken.

 

Hävdar man att något är olagligt så ska man oxå kunna visa vart i lagen det står.

För att förtydliga - det är förmodligen inte olagligt enligt svensk lag att installera OS X på en PC
Är det inte mot lagen att bryta ett licensavtal då?

Jodå, det är olagligt att installera på en PC och jag jämställer det med piratkopiering. Vad man än kallar det så är det olagligt.

Se inlägg #9 i denna tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=589116

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Hur seriöst är det när ett OS är olagligt att köpa och använda på den hårdvara man själv vill?

Då känns det som att Microsoft ät mera seriösa än apple. De låter iaf konsumenten välja vilket hårdvara den vill ha till sin mjukvara.

 

Men eftersom MAC OS X ska vara open source är det nog snart dax att släppa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte mot lagen att bryta ett licensavtal då? Man kan ju isf inte installera OS X på en PC utan att bryta mot avtalet, och att bryta mot ett avtal är väl ett brott i sig?

Same, same... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känns det som att Microsoft ät mera seriösa än apple. De låter iaf konsumenten välja vilket hårdvara den vill ha till sin mjukvara.

Jo, dom vill ju förbjuda att man installerar Vista genom virtualisering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Som svar på frågan: eftersom Mac OS X inte kan installeras på vilken x86-PC som helst, har tillverkarna inte heller drivrutiner för nedladdning till Mac OS på sina webbsajter.

Det är Apple som tillhandahåller drivrutiner för Mac-datorerna, både för Mac OS och Windows..

 

PS. Kör Mac så slipper du problem! :D

Konvertera från pc till mac och du får garanterade problem med ersättnings programvaror. :D

Dock vill inte redan macfrälsta inse det verkar det som. (utgår från pocas syn på icke mac-människor.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom MAC OS X ska vara open source är det nog snart dax att släppa detta.

Mac OS X är inte Open Source. Darwin är Open Source. Darwin är bara en DEL AV Mac OS X.

 

Med Darwin får du göra mycket mer än med Mac OS X:

http://www.opensource.apple.com/apsl/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft PC på jobbet i 15 år så en viss erfarenhet har jag allt...och det finns inga program i PC som jag saknar i min Mac.

Frånsett spel, men det ägnar jag mig inte åt i störe omfattning.

 

Började med PC redan 1984, tror jag det var, och då med dBase II och Multiplan, som sedermera blev Excel, operativet hette om jag inte minns fel MPM dessförinnan CPM, så lite har jag varit med.

Vi utvecklade ett materialhanteringssystem på Göteborgs Spårvägar.

Som allt annat blev det rätt fort mossigt..

 

Mac upptäckte jag inte förrän jag hittade en Mac SE som ingen brydde sig om på mitt nästa jobb, och då var året 91 eller 92..

Sedan dess har jag inte släppt Mac, trots att de införde PC på det jobbet jag var på då (sjukhus) men jag var ju "tvungen" att ha PC för att komma ut i nätverket.

Excel 4.0 var helt underbart i Mac SE på den tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska en bra rubrik se ut för denna tråden?

"Köra Mac OS X på PC."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir bra, drivrutiner var lite fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=643753

Blir nog låst snart.

 

Åter kan man inte bara installera en köpt OS X skiva hur som helst på PCWin. Ämnet har vart i heta debatter några gånger tidigare.

Sen med rätt hårdvara fungerar det perfekt men som sagt inte med hjälp av orginal skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska en bra rubrik se ut för denna tråden?

 

Varför inte ta bort tråden helt, den saknar relevant information som inte redan framkommit i andra trådar eller i forumreglerna. :propellerbaver:

 

Dessa regler är helt relevanta och fungerar för sitt uppsåt, till skillnad mot vad trådskaparen kanske tror, och vi har för det mesta en trevliog ton inne på forumet tack vare dessa regler.

 

Skrota tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara såååååååååååååå trött på folk som säger "det är olagligt att lägga in OS X på PC"

Varför? Ivilken lag står detta? ÄGER du en licens på OS X så har du RÄTT att installera det på vilken dator du vill och kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara såååååååååååååå trött på folk som säger "det är olagligt att lägga in OS X på PC"

Varför? Ivilken lag står detta? ÄGER du en licens på OS X så har du RÄTT att installera det på vilken dator du vill och kan.

 

Ja o köper man en kniv har man rätt att döda vem man vill! :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte i någon lag, men det avtal man godkänner när man installerar programvaran gäller som ett kontrakt mellan dig och apple och där står det vad du får göra och inte göra med produkten, det är inget konstigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte i någon lag, men det avtal man godkänner när man installerar programvaran gäller som ett kontrakt mellan dig och apple och där står det vad du får göra och inte göra med produkten, det är inget konstigt..

 

Den första jämförelsen tycker jag är rent av löjlig, för det andra är det olagligt enligt grundlag att begå mord.

 

Svar till denna post:

 

EULAn som du pratar om har inget som helst lagligt värde i Europa. Den är faktiskt inte ens lagligt bindande i USA eftersom det inte finns något sätt att bevisa vem som klickade "Acceptera" eller "Godkänn"

 

Dessutom innehåller dom flesta EULAs saker som företagen inte har befogenheter att bestämma (läs olagliga).

 

För det tredje den komponent man behöver byta ut för att kunna starta MacOS X på Intel tillhör darwin, du har full rätt att byta ut kärnan i operativsystemet.

För det tredje finns det en uppsjö Macintosh emulatorer och har alltid gjort, Apple varken har eller kan göra något åt detta.

Det enda dom kan hävda är att man måste äga sin MacOS version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förövrigt tillägga att dom som tror dom läst igenom apples "programavtalslicens" är uppmärksamade på följande hoppas jag?

 

"För detta Avtal gäller kalifornisk delstatlig rätt avseende avtal som slutits i

Kalifornien av invånare i Kalifornien. FN-konventionen om internationella köp av varor ("Contracts for the

International Sale of Goods") undantas uttryckligen från tillämpning på detta Avtal. Om behörig domstol av någon

anledning finner att en bestämmelse eller del därav i detta Avtal i något avseende inte gäller, skall resten av

Avtalet fortsätta att gälla."

 

Vilket jag uppfattar som "Vi vet det här avtalet inte gäller utanför kalifornien"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns verkligen INGENTING som tyder på att det skulle vara lagligt att använda OS X på andra datorer än Apples.

 

Upphovsrätten gäller. Den förbjuder bl.a. expemplarframställning för annat än säkerhetskopior etc. Vidare förbjuder den förändringar av koden för annat än att möjliggöra det AVSEDDA användandet.

 

Utöver det upphovsrättsliga skyddet så finns det även avtalsrättslig aspekt - om man installerar ett program så godkänner man ju nämligen att man ingår ett avtal. (detta har aldrig prövats i domstol, men praxis tyder ju på att alla accepterar att det är giltigta avtal)

 

Apples EULA (den text man godtar) nämner uttryckligen att man endast får använda OS X på Apple Hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...