Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta till server, hur ska servern konfigureras?


lime90

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har en lite egen server stående i garderoben hemma som jag ska använda som filserver. När jag använde det trådbundna nätverket kan jag komma åt den genom att gå in på nätverk bara men när jag använde mitt trådlösa går inte det, det finns inget där. Jag kan däremot pinga servern och jag kan koppla upp mot den via Remote Desktop. Finns det något annat sätt att komma åt det som finns på servern, jag har ju kontakt med den, vill bara komma åt det som finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hur ser din nätverkssituation ut? Det är inte så att du sitter med två routers (varav en har en trådlös accesspunkt)? Visserligen borde det ju påverka alla typer av kommunikation. Du skriver att remote desktop funkar, så hårdvaran är säkert ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en DIR-120 som har en sladd till en La Fonera W-lan router. Sen har jag även en sladd från DIR-120 till en switch nere i källaren vilken servern är kopplad till. Det som är konstigt är att Remote Desktop funkar men inte något annat. Så kontakt finns ju.:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en DIR-120 som har en sladd till en La Fonera W-lan router. Sen har jag även en sladd från DIR-120 till en switch nere i källaren vilken servern är kopplad till. Det som är konstigt är att Remote Desktop funkar men inte något annat. Så kontakt finns ju.:P

Din Fonera-router delar nog ut egna IP-adresser, och därför hamnar din dator, som du försöker ansluta från, i ett eget subnät. Det bästa är om du kan konfa om din Fonera, så att du stänger av router-delen i den, och använder den bara sm brygga, dvs du stänger av NAT och att den ska dela ut IP-adresser. Då kommer både din server och din andra dator att få sina IP-adresser från DIR-120n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr går det inte att göra de konfigureringarna i den. Läste på Fons engelska forum och de sa att det inte gick att komma åt nätverket via en fon router men att man kunde gå runt det genom 3:e partsprogram. Exempel detta: www.hamachi.cc nån som vet typ vad det är och hur man använder det?

 

 

Här är en länk till den tråden: http://boards.fon.com/viewtopic.php?t=3463

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Menyn gå -> anslut till server

2) Knappa in IP-numret till servern, inget annat

3) tryck anslut.

 

 

Tänk på att alla som kommer åt det trådlösa nätverket också kan komma åt dig server, så se till att ha bra säkerhet på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...