Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går ej att radera filer


amarilla

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är en ny mac användare, och för två vekor sedan fick jag lämna in min mac på service då jag inte kunde återställa lösenordet. Det som hände var at min kompis innan installerade om systemet så under hårddisken har jag en mapp som heter "previous systems". När jag fick tillbaka datorn från servicen så saknades det 10 GB hårddiskutrymme....

Nu när jag raderade en massa filmer som tog plats och musk så frigjordes inget utrymme...dvs jag raderade filerna men jag fick inte någon mer plats i hårddisken. (jag har tömt papperskorgen, startat om datorn och kört skivverktyg men det ändrar inte på något) Nu säger datorn att jag måste radera filer....

 

Maskinvaruöversikt:

 

Modellnamn: MacBook

Modellidentifierare: MacBook1,1

Processornamn: Intel Core Duo

Processorhastighet: 1.83 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache (per processor): 2 MB

Minne: 512 MB

Busshastighet: 667 MHz

Boot ROM-version: MB11.0061.B03

SMC-version: 1.4f12

 

Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):

Status: Aktiverad

 

 

 

Skulle vara mycket mycket tacksam för svar !!!

MvH Sandra S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

Previus System drar du till papperskorgen. Vill den inte tömma sig väljer du "Säker Papperskorgstömning" under Finder i menyn.

 

 

Edit;

ändrade din rubrik lite grann... ;)

 

Har du backup på dina filer på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :) och inga problem med topic ändringen det här var ett sista försök på att få hjälp.

 

Jag har använt filevault sen jag köpte datorn. Nu när jag fick tillbaka den från servicen så sa dom att det var lika bra att jag avaktiverade den. När jag försöker göra det så säger den att jag har 1K förlite i utrymme för att göra det...

 

raderade just mappen som du sade och jag fick i alla fall inte mer utrymme...

 

Förstår inte varför jag inte fick några mer GB ledigt efter alla filmer som raderades ??

 

MvH Sandra S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en omstart, och se om något färändrats. (Filevault är ett elände, bra om du kan få stängt ner)

 

Har du använt dig av Skivverktyget på din Installationsskiva? Kört Reparera Skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört omstart och skivverktyg på installationsskivan nu men inget förändras! Utrymme på hårddisken tas fortfarande upp av filer som inte existerar och som jag inte hittar någonstans. Har åter igen försökt avvaktivera filevault men jag blir då tillsagd att jag saknar 1K utrymme för att kunna göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi leta vidare..

 

Det finns ett program som heter Whatsize som är gratis, vilket kollar upp storleken på alla dina filer.

 

Ta hem det och se om du finner några onormalt stora filer.

Loggfiler kan svälla enormt. Men du måste ha något annat också som ligger gömt.

 

Har du backup. En ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta hem det och se om du finner några onormalt stora filer.

Vad spelar det för roll vilka filer som tar stor plats, när hon ändå inte kan radera dem?

Hon har ju uppenbarligen redan en del som tar just stor plats, men kan ju inte slänga dem.

 

Om jag inte kommer på någon annan lösning, så får vi prova med att radera från Terminalen, men det är en sista utväg, så jag lugnar mig ett tag till. Marcus kanske kommer på någon bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du har rätt Mizhou.

 

Det var mest min tanke att finna vad det var för filer, att de sedan inte gick att slänga var nästa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du har rätt Mizhou.

 

Det var mest min tanke att finna vad det var för filer, att de sedan inte gick att slänga var nästa problem.

Hon skrev ju att hon har en mapp med "Previous system", vilket innebär att någon har kört en "arkviera och installera". Eftersom det förra systemet ligger kvar, så kan vi lugnt utgå från att det tar ett antal GB i anspråk. Att börja med den mappen är nog en bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amarilla: Har du flera konton på din dator? Du kanske har ett administratörskonto och ett vanligt användarkonto? Du måste vara inloggad som administratör för att kunna slänga mappen "Previous system", och du kommer att få frågan om att skriva in ditt administratörslösenord.

 

Om du redan är inloggad som administratör så är det något annat fel. Testa också att starta Skivverktyg i Verktygsmappen, och välj "Reparera skivbehörighet". Inte reparera skiva som Poca skrev förut, eftersom du redan gjort det. Du behöver inte heller starta från DVDn för att reparera behörigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett admin konto som jag använder mig av. Jag har reparerat både skivbehörigheterna och skivan! Inget verkar funka! Ska nu lada hem programmet som ni föreslog och kolla vad det kan tänkas vara som tar plats!

Tack snälla ni för att ni hjälper till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just whatsize! Det verkar inte vara några konstigheter!!!??

post-17923-1185197384.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag iofs något märkligt!! Vet inte riktig hur det kan vara så men som ni ser så har jag två sandra ströberg konton varav ett men en"." framför?? När jag klickar på det kontot heter filen "sandrastroberg.spars" och när jag klickar på den andra så kommer jag till fler mappar så som pictures movies etc. Har dom gjort ett nytt användakonto åt mig när den var inte på reparation?

post-17923-1185197503_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag iofs något märkligt!! Vet inte riktig hur det kan vara så men som ni ser så har jag två sandra ströberg konton varav ett men en"." framför?? När jag klickar på det kontot heter filen "sandrastroberg.spars" och när jag klickar på den andra så kommer jag till fler mappar så som pictures movies etc. Har dom gjort ett nytt användakonto åt mig när den var inte på reparation?

Filevault lagrar dina filer krypterat i en fil som kallas sparseimage.

"sandrastroberg.spars" innehåller alltså alla dina krypterade filer. Släng INTE, absolut INTE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag iofs något märkligt!! Vet inte riktig hur det kan vara så men som ni ser så har jag två sandra ströberg konton varav ett men en"." framför?? När jag klickar på det kontot heter filen "sandrastroberg.spars" och när jag klickar på den andra så kommer jag till fler mappar så som pictures movies etc. Har dom gjort ett nytt användakonto åt mig när den var inte på reparation?

Jag ser inte mappen Previous systems på bilden. Har du slängt den i Papperskorgen, men inte kan tömma den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mappen previous systems slängde jag och lyckade tömma papperskorgen..Det är inga problem med att tömma den. Men när jag väl har gjort det så kommer det inte något mer minne tillbaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mappen previous systems slängde jag och lyckade tömma papperskorgen..Det är inga problem med att tömma den. Men när jag väl har gjort det så kommer det inte något mer minne tillbaka!

Det låter ju definitivt som ett fel på katalogstrukturen (innehållsförteckningen på hårddisken).

Om det inte fungerar att reparera, så skulla jag spara över alla mina viktiga filer till en annan hårddisk, eller bränna dem på CD/DVD, och sedan formatera om hårddisken helt, och sedan installera om OS X.

 

Tyvärr, så låter det som enda utvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört omstart och skivverktyg på installationsskivan nu men inget förändras!

Reparera skiva eller bara reparera skivbehörigheter? (Det låter som om det är det förstanämnda du SKA köra.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah. Missade det. Tack!

(Men det låter som om det skulle behövas igen.)

Eller så är det något så udda fel, så att Apples skivverktyg inte ens hittar det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta du en backup på det du anser dig behöva, och gör en ominstallation från grunden.

 

Diskwarrior har du väl inte? Glömt fråga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte diskwarrior....Helt enkels bränna ut alla jag vill ha kvar (eftersom jag inte har en extern håddisk) och sedan tömma datorn och börja om från nytt???Vilket alternativ ska jag väla då när jag omistallerar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte diskwarrior....Helt enkels bränna ut alla jag vill ha kvar (eftersom jag inte har en extern håddisk) och sedan tömma datorn och börja om från nytt???Vilket alternativ ska jag väla då när jag omistallerar??

Det är nog lika bra att du formeterar, eftersom det verkar vara fel på strukturen på själva disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...