Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Import av Entourage


PelleD

Rekommendera Poster

Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig med följande vore jag tacksam. Hårddisken på min ibook kraschade för en månad sedan. Denna byttes ut och behövlig data räddades. Så och mitt entourage med planeringar, projekt, viktiga mail, tider m m. Detta placerades i hårddisken. I två veckor har jag försökt importera entourage med all list jag kan uppbåda. Listigheten är troligtvis inte tillräcklig och ej heller min kunskap. Så här sitter jag med en onåbar historik och en lika onåbar framtid. Åtmistonde avseende planering och jobb under hösten.

Jag blir väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att lösa detta.

Tack PelleD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad försöker du importera till? (Om det vore Entourage skulle du ju bara behöva starta programmet.)

Hur räddades data? Av en backup FÖRE kraschen? Eller läsning av hårddisken EFTER kraschen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehållet på hårddisken räddades efter kraschen. Dessvärre inte backup på entourage. Då jag fick tillbaks datorn installerade jag Office igen och trodde att då jag startade entourage att det som var räddat automatiskt startade. tyvärr så gör den inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All data lagras lokalt under en "Identitet" i entourage. Så om alla filer räddades så borde du bara kunna "byta identitet" och alltså inte importera något.

 

Om du inte valt något speciellt identitetsnamn så bör all din data vara lagrade i en mapp som heter "Huvudidentitet"

 

Lägg in dina räddade filer i din hemma-mapp under

<hemma>/Dokument/Microsoft Användardata/Office2004 Identiteter/

 

(Eftersom du kanske installerat om så har du redan en huvudidentitet där. Kalla din gamla mapp något annat. )

 

Starta Entourage. Tryck alt-kringla-q eller välj byt identitet från Entoruage-menyn.

Välj in din gamla mapp.

Entourage startar om med den nya identiteten.

 

Förhoppningsvis fungerar det då, men om filerna är skadade kan testa att köra databasunderhållet (håll nere alt-tangenten när du startar Entourage)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lösningsförslag. Jag sätter genast igång. Återkommer när jag provat.

PelleD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för råden. speciellt tack till intuition som räddade både historien ich framtiden. efter en del meckande fick jag rätt på det gamla entourage. Lösningen som du föreslog var helt riktigt. Jag är mycket tacksam.

Hälsar Pelle D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen väldigt konstigt: det går inte att importera Entourage-data till Entourage. Märkte det när jag bytte dator senast.

 

Man måste flytta filerna manuellt till rätt plats, precis som Intuition beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för råden. speciellt tack till intuition som räddade både historien ich framtiden. efter en del meckande fick jag rätt på det gamla entourage. Lösningen som du föreslog var helt riktigt. Jag är mycket tacksam.

Hälsar Pelle D

 

Bra att det löste sig!

 

Att det inte går att importera är inte så konstigt egentligen. Data är ju redan på rätt format.

 

Tipset är förresten nu att göra en backup på din office-databas. Starta med alt-tangenten nere och spara en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig!

Instämmer! :yeahbaby:

Att det inte går att importera är inte så konstigt egentligen. Data är ju redan på rätt format.

Jo, men man borde ju kunna peka ut var filerna ligger. Och de borde ju gå att importera SÄRSKILT som de inte ens behöver konverteras.

Tipset är förresten nu att göra en backup på din office-databas. Starta med alt-tangenten nere och spara en backup.

Ja, inte bara office-databasen.

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av ALLA dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man borde ju kunna peka ut var filerna ligger.

 

Jo, fast det är ju precis det man gör när man byter användaridentitet - man pekar ut mappen med den datan man vill använda. (Fast inte från en importmeny)

 

Visst, det kunde varit en import, men då hade du ju dubblerat filerna. Då hade plötsligt användaren haft sin data på två ställen, dels en aktiv mapp och dels en (snabbt föråldrad) kopia. Inte så bra.

Den här typen av problem är baksidan av användarvänlighet. För att göra det enkelt för användaren så drar man en gräns för vad som är enket åtkomligt (och detta gör man så enkelt som möjligt) och resten, ja det blir ofta lite krångligare. Var gränsen ska gå kan man alltid diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...