Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är Macskolan


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Gäst micke_nkpg
Macskolan finns ju här, vi ställer alltid upp med hjälp och tips.

Minsta lilla problem skriver du..beror ju på hur du hanterar den. ;)

Släpp allt Windowstänkande och hur du använt en PC, börja om från början, lär dig hur Mac OS X är uppbyggd. Installera inte Windows, utan använd den som en Mac.

 

Det här skriver jag i all välmening. Har sett hur en del switchare blivit helt frustrerade för att de inte fattar att man kan inte göra det det alltid gjort på en PC.

 

Think Different kommer väl till pass här...

 

Lycka till med din nya Mac

Största nyheten kommer bli när jag kan synca min tytn med isync utan tilläggsprogram. Ser fram emor den nyheten i MacWorld ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

vad är "tytn" för något ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ge det en chans, men minsta lilla problem kommer göra at jag säljer den igen.

Med det resonemanget så är det ett under att du kör någon dator överhuvudtaget. Hur kan du köra Linux, utan att ha sålt datorn efter högst 5 sekunder? För du kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att du aldrig haft det minsta problem?

 

Om du så bara haft ett enda problem i Linux, så måste du ju rimligen ge Mac samma chans, för visst kommer du att uppleva motgångar i början.

 

Deet är lite som att gå över från en bil med manuell växellåda till att köra en automatväxlad. När du frågar polaren hur man växlar, så gäer han "det behövs inte", och din reaktion blir då "Så enkelt kan det ju inte vara. Finns ingen växelspak så kan ju inte jag välja, och då är det bara skit".

 

Jag säger inte att det är varken bättre eller sämre med automatväxel i jämförelse med manuell. Det finns för- och nackdelar med båda, och för många är det en smaksak.

 

Precis samma är det med Windows, Linux och Mac OS X. Det är bara tre loika sätt att göra saker på. Det som du gör på ett sätt i Linux, fungerar på ett annat sätt i Mac OS X, och inget av dessa är fel. Dock kan det vara så att vissa föredrar det sätt man gör saker på i ett visst av dessa OS.

 

Dock så är det inte bra om man går in med skygglappar, och förutsätter att allt ska fungera identiskt med hur det gör på en annan plattform, och när det inte gör det så är allting skit. Mac OS X är inte Windows, och inte heller Linux. De är tre OLIKA operativsystem, och fungerar också på olika sätt. Inte bara visuellt, utan även under skalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man tro folk här inne måste ju en dator med dubbla system och ett av dom är windpws pga att macen inte man ta allt rakt av. Windpws är ju den svagaste länken och borde innebära en större säkerhetrisk än om det int efanns på datorn.

Som det är i dagsläget så måste du ha ett säkerhetssystem för varje Windowsuppsättning. Men kostnaden för detta blir ju inte högre om du kör Windows på en Mac eller om du kör den på en PC. En eventuell smitta på Windowsdelen kommer inte störa Macdelen, eftersom det är skilda filsystem. Och för Macen behöver du inte lägga ner några större pengar på säkerhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Som det är i dagsläget så måste du ha ett säkerhetssystem för varje Windowsuppsättning. Men kostnaden för detta blir ju inte högre om du kör Windows på en Mac eller om du kör den på en PC. En eventuell smitta på Windowsdelen kommer inte störa Macdelen, eftersom det är skilda filsystem. Och för Macen behöver du inte lägga ner några större pengar på säkerhet...
Ska man bara tänka på sig själv så behöver man inga "säkerhetssystem" för macen. Men finns det flera i organisationen så bör man ha det då man även bör tänka på vad som går ut fårn den egna maskinen och kan skada andra.

 

ett exempel:

Du får ett mail med "elak-kod" som macen inte skadas av, men du skickar det vidare för att det ska vidare. Nottagaren sitter på en windows-maskin och blir drabbad. Skulle du avfärda detta med, "jag skiter väl i dig, jag kör mac", eller?

 

Iom att du inte själv drabbas så ska alla macägare skita i alla andra eller? Snacka om att köra huvudet i sanden o tro att världen är bara du o dina kompisar.

 

Kör du MacDrive kommer elak kod kunna gå fårn det ena system till det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Med det resonemanget så är det ett under att du kör någon dator överhuvudtaget. Hur kan du köra Linux, utan att ha sålt datorn efter högst 5 sekunder? För du kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att du aldrig haft det minsta problem?

 

Om du så bara haft ett enda problem i Linux, så måste du ju rimligen ge Mac samma chans, för visst kommer du att uppleva motgångar i början.

Linux behövde jag inte specialanpassad hårdvara för, utan funkade det inte kunde jag lätt gå tillbaka till windows. Svårt att förstå den logiken?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett exempel:

Du får ett mail med "elak-kod" som macen inte skadas av, men du skickar det vidare för att det ska vidare. Nottagaren sitter på en windows-maskin och blir drabbad. Skulle du avfärda detta med, "jag skiter väl i dig, jag kör mac", eller?

Förvisso, men jag har svårt att tro att ett mail som innehåller en fil med skadlig kod verkligen ska skickas vidare. Till papperskorgen möjligen...

 

 

Iom att du inte själv drabbas så ska alla macägare skita i alla andra eller? Snacka om att köra huvudet i sanden o tro att världen är bara du o dina kompisar.

Fast, som påpekat tidigare (i denna eller möjligen en annan tråd) - ska jag verkligen behöva installera programvara som kanske kostar pengar och tar kraft från min dator bara för att någon annan inte skyddat sin dator (en dator som dessutom bevisligen behöver en massa skydd) ordentligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Förvisso, men jag har svårt att tro att ett mail som innehåller en fil med skadlig kod verkligen ska skickas vidare. Till papperskorgen möjligen...

Fast, som påpekat tidigare (i denna eller möjligen en annan tråd) - ska jag verkligen behöva installera programvara som kanske kostar pengar och tar kraft från min dator bara för att någon annan inte skyddat sin dator (en dator som dessutom bevisligen behöver en massa skydd) ordentligt?

 

 

 

 

 

håller med.

Det är väl ändå upp till var och en att skydda sin egen dator?

Jag ska väl inte behöva ta ansvar för alla andras datorer? Jag förstår inte logiken i detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
håller med.

Det är väl ändå upp till var och en att skydda sin egen dator?

Jag ska väl inte behöva ta ansvar för alla andras datorer? Jag förstår inte logiken i detta.

Det är väl oxh upp till var o en att se till attt det inte skickas vidare? Hur ska du veta om det skickas vidare om det inte upptäcks? Jo, genom att ha ett antivrusprograms om upptäcker det.

 

Med logiken ni använder ska alla bli egoister och bara tänka på sig själva.

Fast macfolk kanske är rena egoister hela högen?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
micke_nkpg: Sover du med brödsmulor i sängen? :D

 

alt. så är det någon som varje morgon kräks på hans frukost... post-8874-1185721784_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

SKÖT SIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA!

Jag utropar mig här till stolt Macegoist och lägger till det på visitkortet tillsammans med Macevangelist.

 

Får någon PC användare virus från mig så var det ödet som bestämt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en macbook för privatbruk.. Ska ge det en chans, men minsta lilla problem kommer göra at jag säljer den igen.

Ett råd, spara pengarna och ångra köpet direkt, med den inställningen bör du behålla datorn du har om den är så mycket bättre. Dessutom är inte macbookarna direkt kända för sin överdrivna pålitlighet och kvalitet så du har viss risk (en typ <10% va?) att stöta på problem. Så lämna in den innan du förlorar nåt, du verkar ju ändå inte gilla att macen är lätthanterlig och virusfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micke_nkpg, du är pressad av din arbetsgivare att komma överens med en Mac. Det är en dålig sits. Man ska inte behöva vända under galgen.

 

Låt bli att slösa pengar på en Macbook. För det gör du om du inte gillar Mac. För tycke och smak är inte en fråga om rätt eller fel, sant eller falskt, det vill jag uppmana mina mer hårdhudade forumskollegor att hålla i minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

micke_nkpg, du är pressad av din arbetsgivare att komma överens med en Mac. Det är en dålig sits. Man ska inte behöva vända under galgen.

För många av oss andra är det tvärtom, vår arbetsgivare pressar oss att komma överens med en PC... men det anses aldrig konstigt :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
För många av oss andra är det tvärtom, vår arbetsgivare pressar oss att komma överens med en PC... men det anses aldrig konstigt :borstatanderna:
Är man i web / mediabraschen så ses mac som normalitet ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många av oss andra är det tvärtom, vår arbetsgivare pressar oss att komma överens med en PC... men det anses aldrig konstigt :borstatanderna:

Min arbetsgivare tvingar mig att använda både Mac (såväl bootad Classic som OSX) och PC. Fast jag har inget principiellt emot det. Det är arbetsverktyg som behövs för att utföra en arbetsuppgift, vilken förhoppningsvis är större och viktigare för alla, än vilka verktyg som används. Sedan kan man ju alltid önska sig, ur personlig synvinkel, de bästa och lämpligaste verktygen... -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om man hade en arbetsgivare som tvingade en att använda Mac... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon/PDA som iPhone inte kommer i närheten av. ;)

 

I början tyckte jag lite synd om dig men efter att läst tråden så har jag kommit fram till att det måste fan vara något fel på dig! Ge fan i att köpa mac om du inte vill ha det - ingen här tvingar dig! Tvärtom har flera avrådit dig!

 

Det som fick mig att äcklas av dig är att - efter att ha sett dig snacka samma skit om och om igen - lägga in detta totalt onödiga, ovesäntliga inlägg som visar att det inte är Mac du är emot, utan Apple och allt vad företaget ger ut.

 

Tänker du vara anti-Apple rakt av så ge fan i att posta här!

 

Jag har aldrig varit ohjälpsam mot någon Windowsanvändare men du tar fan priset - det finns ingen anledning att vara trevlig mot dig. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon/PDA som iPhone inte kommer i närheten av. ;)

Det går ju tydligen bara att köra Internet Explorer på den. Finns ju ingen valfrihet alls. Det kan ju inte vara något annat än skräp, om jag inte kan välja vilken webläsare jag vill ha.

 

Går det inte att välja operativsystem heller? :o

 

I så fall förstår jag inte hur någon kan köpa en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Det går ju tydligen bara att köra Internet Explorer på den. Finns ju ingen valfrihet alls. Det kan ju inte vara något annat än skräp, om jag inte kan välja vilken webläsare jag vill ha.

 

Går det inte att välja operativsystem heller? :o

 

I så fall förstår jag inte hur någon kan köpa en sådan.

 

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...