Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är Macskolan


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Tyvärr köper jag inte att Mac OS X är stabilare än Windows rakt av. Oftast är det drivritiner i windows som gör det instabilt, inte själva operativsystemet. Skulle man kunna köra Mac OS X på lika många hårdavaukombinatioer skulle även det kunna bli lika "instabilt".

Det är säkert sant, å andra sidan så är ju det själva grejen. Vi slipper strul därför att Apple har stenkoll på hårdvaran. Visst - det finns inte örton datorvarianter att välja på, men dom som finns funkar...

 

Kolla bara på linux, där var det samma tendens som det är här. Folk körde huvudet i sanden och sade, virus finns inte och kommer inte finnas. Tyvärr kommer det komma virus hur mycket ni än upprepar att det inte kommer. Ju flera som använder en plattform ju mera intressant blir det att göra för att skada dess användare. Det finns idag virus till Linux, men är mycket avgränsade till trojaner och blir mycket snabbt oskadliggjorda.

Eftersom vi som är så j-la insnöade på Mac skryter om dess säkerhet vad gäller virus och annat tjafs, borde inte någon ha fixat ett virus bara för att visa att det går?

 

 

Kommentar som ny :

Det jag märkte när jag kom hit helt ny var att det fanns en attityd att man skulle kunna allt innan man ens frågade. Det var en känsla som var mycket obehaglig, därav sade jag att folk är elitistiska. Och det står jag för.

Upptäckte även att det finns dom (inte alla) här som anser att har man med windows att göra är man "dum i huvudet" eller mindre värd.

 

Det är givetvis tråkigt att du fick den känslan när du kom hit. Kan inte riktigt säga att jag känner igen mig i din beskrivning, men...

 

 

Macens möjligheter är enorma. Dock under förutsättning att de som redan använder dessa datorer inser att de inte är en liten flock sympatisörer som bara ska skydda sig själva.

Förstår iofs inte hur en dators möjligheter skulle kunna begränsas av en viss användargrupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar
Det jag märkte när jag kom hit helt ny var att det fanns en attityd att man skulle kunna allt innan man ens frågade.

 

Nope stämmer inte alls, det räcker att man är lite ödmjuk och inte aggressiv direkt i sina frågor/inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Förstår iofs inte hur en dators möjligheter skulle kunna begränsas av en viss användargrupp?
Det har att göra med att folk som uppfattar sig kränkta och inte tagna på allvar kommer inte sprida positiva åsikter om varken macanvändare eller mac som datorer.

 

Folk pratar med varandra / företagare pratar med varandra när det ska till nyinvesteringar i datorparker mm.

 

Det är säkert sant, å andra sidan så är ju det själva grejen. Vi slipper strul därför att Apple har stenkoll på hårdvaran. Visst - det finns inte örton datorvarianter att välja på, men dom som finns funkar...
Det gör Dell oxå ;) Fast dom har flera valmöjligheter...

 

Apple och Dell bygger på samma koncept i grunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det gör Dell oxå ;) Fast dom har flera valmöjligheter...

 

Apple och Dell bygger på samma koncept i grunden.

 

 

jasså tycker du det?

senaste jag kollade var det Microsoft som är upphovsman till Windows, inte Dell :whistling:

 

Dell säljer datorer med Windows, precis som HP, Acer, Lenovo, Sony ja listan kan göras lång

skillnade är att du kan sätta ihop din dator via en webbutik

 

Apple säljer sina egna datorer med sitt eget operativsystem. Det är så långt ifrån Dell du kan komma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Apple säljer sina egna datorer med sitt eget operativsystem. Det är så långt ifrån Dell du kan komma
Som sagt, tycker man om att inte kunna välja, men älskar design. Då är Mac ett måste ;)

 

Ps. Väntar på att MacBook ska kunna köpas med GeForce 8600m GT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Kan ingen moderator klyva denna tråden och lägga allt som inte har med nyheten i en annan tråd?

Bara en fundering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke när du har din MacBook i handen så känner du värmen och "kraften" av att ha nått vårt Nirvana, så blir du lika from som vi andra är. ;)

 

Halleluja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ingen moderator klyva denna tråden och lägga allt som inte har med nyheten i en annan tråd?

Bara en fundering.

 

Ska kolla det, bra idé Micke, du börjar komma in i gänget ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Som sagt, tycker man om att inte kunna välja, men älskar design. Då är Mac ett måste ;)

 

Ps. Väntar på att MacBook ska kunna köpas med GeForce 8600m GT.

 

 

då får du nog vänta förgäves

 

varför tror du Pro-modellen finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, tycker man om att inte kunna välja, men älskar design. Då är Mac ett måste ;)

 

Ps. Väntar på att MacBook ska kunna köpas med GeForce 8600m GT.

 

Ojdå, hade du fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Ska kolla det, bra idé Micke, du börjar komma in i gänget ^_^
En sådan sak brukar en moderator kunna komma på själv ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Ojdå, hade du fel?
Tycker fortfarande att valfrihet försvinner med mac. Dock är det ingen stor grej med laptops. Den är värre med stationära datorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
En sådan sak brukar en moderator kunna komma på själv ;)

 

 

åå vad jag älskar din spydighet :borstatanderna:

 

dina argument är riktigt bra också

 

congrats :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Tycker fortfarande att valfrihet försvinner med mac. Dock är det ingen stor grej med laptops. Den är värre med stationära datorer.

 

 

välj inte Mac då, du har ju en hel Pc djungel att vraka runt bland

 

sedan ett antal olika varianter av Windows, passar nog dig bättre eftersom du värdesätter valfrihet såpass mkt :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan sak brukar en moderator kunna komma på själv ;)

 

Borde "någon" av oss gjort, jag ex.vis.. :rolleyes:

tyvärr kommer jag inte på hur jag klipper bort allt offtopicsnack här, och lägger någon annanstans.

Radera vill jag inte, om inte "chefen" bestämmer att så ska ske.

Vi får se vad han kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker fortfarande att valfrihet försvinner med mac. Dock är det ingen stor grej med laptops. Den är värre med stationära datorer.

 

Jag tänkte iofs på detta:

 

jasså tycker du det?

senaste jag kollade var det Microsoft som är upphovsman till Windows, inte Dell

 

Du svarade nämligen inte på det! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag tänkte iofs på detta:

 

jasså tycker du det?

senaste jag kollade var det Microsoft som är upphovsman till Windows, inte Dell

 

Du svarade nämligen inte på det! :borstatanderna:

Det var inget jag ens tänkte på .. det jag var ute efter var just att du köper ett paket som är färdigt och ytterst lite kan bestämma innehållet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

japp, det är svårare att byta grejer i en Mac, iMacen. Alla de andra fungerar som motsvarande Pc på marknaden

 

dock kan du ju inte bygga din egen Mac, där är det bättre på Pc-sidan, totalt valfrihet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget jag ens tänkte på .. det jag var ute efter var just att du köper ett paket som är färdigt och ytterst lite kan bestämma innehållet.

 

Jaha, okej, jag bara undrade eftersom du svarade så här:

 

"Apple och Dell bygger på samma koncept i grunden." :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

välj inte Mac då, du har ju en hel Pc djungel att vraka runt bland

 

sedan ett antal olika varianter av Windows, passar nog dig bättre eftersom du värdesätter valfrihet såpass mkt :galetglad:

 

jag tror att micke har menat själva hårdvaran som är så låst att om typ superdriven går sönder då finns det inget sätt att användaren själv skulle kunna byta ut den.

man är låst till apple som måste utföra rep som tar tid och kostar pengar.

 

Om jag tar t.ex. Dell Inspiron bärbar dator. den är uppbyggd av moduler som lätt kan bytas även av en person med måttlig teknikkunskap och det underlättar underhållningen samt sparar tid och pengar.

 

Dagens datoranvändare uppskattar den friheten att lätt kunna byta grejjer till nogot bättre och kanske billigare.

utan att vara beroende av själva tillverkaren.

 

Genom att låsa hårdvaran och delvis mjukvaran Apple monopoliserar deras egen teknik och det i sin tur skrämmer bort potenciala kunder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid reparationer så är det klart att det är smidigare om Nisse på hörnet kan fixa det, å andra sidan så hämtar coh lämnar apple prylarna med bud.

 

Ska man byta delar, så går det bra att köpa vilken hårddisk som helst, om superdriven i nyare Macar är Apple-specifik vet jag inte, men på äldre Macar är det iaf inga problem att stoppa i olika modller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr köper jag inte att Mac OS X är stabilare än Windows rakt av. Oftast är det drivritiner i windows som gör det instabilt, inte själva operativsystemet. Skulle man kunna köra Mac OS X på lika många hårdavaukombinatioer skulle även det kunna bli lika "instabilt".

Tyvärr har det faktiskt med operativsystemet att göra. Att drivrutiner kan krascha hela Windows, beror på att alla drivrutiner anses vara en del av kärnan. När en drivrutin är buggig, så kan den mycket väl skriva över viktiga data som används av andra delar av kärnan, och då är en krasch oundviklig.

 

I Mac OS X kör alla drivrutiner utanför kärnan, i sitt egna minnesutrymme, och de drivrutinerna kan INTE skriva i kärnans minneutrymme alls, eftersom de inte har privilegier att varken skriva eller läsa där.

 

Det är bara ett fåtal drivrutiner som körs som en del av kärnan, och de är alla skrivna av Apple, och levereras med i OS X. Det är bara de drivrutinerna som direkt accessar hårdvara, som körs som en del av kärnan. Alla andra drivrutiner har ingen access alls till hårdvaran.

 

Ta t.ex en skrivardrivrutin. I Windows är den en del av kärnan, och kan därför i värsta fall orsaka en blåskärm, även om det inte är lika vanligt idag som under tidigare versioner av Windows.

 

Eftersom skrivare kopplas in via USB eller nätverk, och inte är en del av datorns hårdvara, så behöver den inte köras som en del av kärnan i OS X. De drivrutiner som kör av kärnan är de som sköter om nätverksportarna och USB-portarna. Drivrutinen för skrivaren ligger utanför kärnan i OS X, och får snällt skicka vidare via drivrutinen för t.ex USB-porten. Om skrivardrivrutinen buggar ur totalt, så orsakar den aldrig en Macens motsvarighet till blåskärm (kernel panic).

 

Det är helt enkelt så att Windows och Mac OS X är helt olika konstruerade från start.

 

Det jag märkte när jag kom hit helt ny var att det fanns en attityd att man skulle kunna allt innan man ens frågade.

Nej, man måste inte kunna allt innan man börjar posta här. Det du gjorde var att komma med ogrundade påståenden, som t.ex att brandväggen i OS X var lika dålig som i XP. OM du istället hade skrivit "Är brandväggen lika dålig i OS X som i XP?" så hade det varit en helt annan sak.

 

Okunskap är aldrig fel, men att komma med direkt felaktiga påståenden är aldrig bra. Ska man påstå något, så gäller det att kunna visa att man har rätt. Du hade tyvärr fel i dina påståenden, och jag och en del andra motbevisade dig beträffande brandväggen.

 

Tyvärr var det en del som kom med diverse påhopp på dig, och det är inte heller acceptabelt.

 

Hursomhelst så hoppas jag att du, trots det som hänt, stannar kvar på detta forum, och att du kommer att trivas framöver.

 

Upptäckte även att det finns dom (inte alla) här som anser att har man med windows att göra är man "dum i huvudet" eller mindre värd.

Ja, det finns tyvärr sådant folk bland Macanändare, men det finns betydligt många fler bland Windows-användare som säger samma sak om Mac. Att du blev påhoppad i början beror nog på at du uppfattades som en sådan av många. Det finns många Macanvändare som vräker ur sig att Mac är bara skit, fast de inte ens testat Mac.

 

De flesta av oss Macanvändare har kört Windows tillräckligt för att ha bildat oss en uppfattning om det i alla fall. Själv har jag jobbat med datorer i många år. Inte bara MAc, utan även Windows, Linux och ettt 10-tal andra operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
jag tror att micke har menat själva hårdvaran som är så låst att om typ superdriven går sönder då finns det inget sätt att användaren själv skulle kunna byta ut den.

man är låst till apple som måste utföra rep som tar tid och kostar pengar.

 

Om jag tar t.ex. Dell Inspiron bärbar dator. den är uppbyggd av moduler som lätt kan bytas även av en person med måttlig teknikkunskap och det underlättar underhållningen samt sparar tid och pengar.

 

Dagens datoranvändare uppskattar den friheten att lätt kunna byta grejjer till nogot bättre och kanske billigare.

utan att vara beroende av själva tillverkaren.

 

Genom att låsa hårdvaran och delvis mjukvaran Apple monopoliserar deras egen teknik och det i sin tur skrämmer bort potenciala kunder. 

 

Jag kan byta ut min superdrive i min MBP om jag vill... Finns flera ställen som säljer både bra och dåliga "superdrives" som passar mac. Jag har meckat och byt ut prylar i flera bärbara macar... min flickväns Powerbook har fått mycket utbytt och upphotat... ettag var jag inne på att byta logikkortet till en 1ghz men det var så jobbigt att få just det kortet till sverige... Vill man så kan man, bara man vet vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Idag kom Här är Macskolan del 2. En sak stämde inte med min iMac intel.

 

 

 

Finns ingen skärmavbildning.

 

 

 

Den kanske finns på installations DVD;n, har inte kollat. Använder Snapz pro X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

skärmavbildning ligger i mappen "verktygsprogram" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...