Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är Macskolan


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

man kan även trycka:

 

cmd shift 3 för en avbildning av hela skärmytan

 

cmd shift 4 för att själv, med hjälp av en markör, bestämma ytan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar
Olli Ojonen
skärmavbildning ligger i mappen "verktygsprogram" :)

Tack :blush: Tänkte inte så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Tack :blush: Tänkte inte så långt.

 

kan säga att jag letade ett tag innan jag hittade den när jag fick MacBooken

 

undrar egentligen varför den ligger där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan även trycka:

 

cmd shift 3 för en avbildning av hela skärmytan

 

cmd shift 4 för att själv, med hjälp av en markör, bestämma ytan

 

cmd =  = kringla

 

Utöver de kombinationerna så kan man eftter att ha tryckt -shift-4, även trycka på mellanslag. Då blir hårkorset en kamera, och man kan sedan klicka på ett fönster, så blir det en skärmdump på hela fönstret. Om man först klickar på en meny i menyraden, så att den fälls ned, och sedan trycker -shift.4, och sedan mellanslag, så kan man även göra en dump på den menyn.

 

Alla de ovanstående gör en skärmdump till en fil. OM man dessutom håller ned ctrl, när man trycker -skift-siffra, så får man bilden i urklippet, och kan direkt klistra in den i ett dokument, eller i en iChat-konversation, utan att behöva ta omvägen via en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jag kan byta ut min superdrive i min MBP om jag vill... Finns flera ställen som säljer både bra och dåliga "superdrives" som passar mac. Jag har meckat och byt ut prylar i flera bärbara macar... min flickväns Powerbook har fått mycket utbytt och upphotat... ettag var jag inne på att byta logikkortet till en 1ghz men det var så jobbigt att få just det kortet till sverige... Vill man så kan man, bara man vet vad man gör.
Men kan du det i en iMac, modell ny? Det ska vara lika lätt i vilken mac som helst.

 

Vid reparationer så är det klart att det är smidigare om Nisse på hörnet kan fixa det, å andra sidan så hämtar coh lämnar apple prylarna med bud.
Till en kostnad av?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Men kan du det i en iMac, modell ny? Det ska vara lika lätt i vilken mac som helst.

 

I iMac? Byta HD ja... För tillfället finns det ingen Superdrive till den att byta mot men teoretiskt kan man det ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en kostnad av?

Kostar gratis om det går på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Man kan snabbt inse att köper man mac stationärt så ska man inte vilja byta grafikkort på iaf 3år. Om du nu inte vill byta hela datorn för sisådär 15000 varje gång.

 

Går dvd-dpsleran sönder så är det att byta hela datorn med eller skicka iväg den för service i sådär en vecka och arbetet står stilla under tiden. Täcker Apple även uteblivna inkomster under tiden tro? ;)

 

På en PC kan du byta dvd på 5min med mycket begränsad kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just bytt min dvd superdrive på Macen och det tog två minuter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag har som sagt bytt brännare i både PB, PM och ser inga svårigheter att göra det i en MB ,MBP eller Mini heller.

 

Köp en Mac Pro om du vill bygga på och byta ut saker.

 

iMacen har aldrig framställts som ett alternativ för att man ska mecka massa med den. Köper man en iMac för att mecka och bygga ut då är man bara bränd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det du gjorde var att komma med ogrundade påståenden, som t.ex att brandväggen i OS X var lika dålig som i XP. OM du istället hade skrivit "Är brandväggen lika dålig i OS X som i XP?" så hade det varit en helt annan sak.

 

Outgoing traffic is not restricted in any way.

Källa: http://macenterprise.org/content/view/14/77/

 

Med detta så är den verkligen lika usel som den i XP. Sedan kan alla här doppa huvidet i sanden o tycka annat. En bra brandvägg gör att du kan begänsa åt båda håll och då inte bara via ip och portar. Det ska även finnas något som kallas programkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med detta så är den verkligen lika usel som den i XP. Sedan kan alla här doppa huvidet i sanden o tycka annat. En bra brandvägg gör att du kan begänsa åt båda håll och då inte bara via ip och portar. Det ska även finnas något som kallas programkontroll.

Brandväggen kan filtrera på fler kriterier än bara ip och portar, men som sagt så kommer du inte åt de funktionerna annat än genom att kofigurera den via terminalen. Det finns tredjepartsprogram som t.ex SunShield, som nämns i artikeln du länkade till, och med dem kan man konfa mer än med Apples egna inställningar, men långt ifrån allt. Vill du verkligen ha tillgång till brandväggens samtliga möjligheter, så är det bara att lära sig hur man jobbar i Terminalen.

 

Dock är inte brandväggen perfekt, och de vore inte alls dumt om Apple själv levererade med ett grafiskt gränssnitt för att komma åt flertalet av brandväggens funktioner redan från början.

 

Vi får väl se vad som händer med brandväggen i Leopard. Jag vet iofs redan, men kan inte skriva om det här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Brandväggen kan filtrera på fler kriterier än bara ip och portar, men som sagt så kommer du inte åt de funktionerna annat än genom att kofigurera den via terminalen. Det finns tredjepartsprogram som t.ex SunShield, som nämns i artikeln du länkade till, och med dem kan man konfa mer än med Apples egna inställningar, men långt ifrån allt. Vill du verkligen ha tillgång till brandväggens samtliga möjligheter, så är det bara att lära sig hur man jobbar i Terminalen.

 

Dock är inte brandväggen perfekt, och de vore inte alls dumt om Apple själv levererade med ett grafiskt gränssnitt för att komma åt flertalet av brandväggens funktioner redan från början.

 

Vi får väl se vad som händer med brandväggen i Leopard. Jag vet iofs redan, men kan inte skriva om det här. ;)

Det verkar som företaget jag jobbar åt iaf ska köpa mac trots ökade kostnader för säkerheten och dubbla licenser. Är det värt att vänta på Leopard eller? Om man kollar på ipfw så ska den inte alls ha något som kan kallas programkontroll så hur det ska kunna fixas via ett gränsnsitt fattar jag inte, men men.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

annars så brukar säkerhetslösningar till OS X kosta noll, eftersom det inte finns några virus osv

 

 

ändå sedan du började skriva här har det bara varit gnäll från dig hela tiden. Varför skaffar du en Mac om den är så jävla dålig? Du får väl ligga i lite och tjata på din chef att du ska en WindowsPC istället

 

att du orkar att bara klaga hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som företaget jag jobbar åt iaf ska köpa mac trots ökade kostnader för säkerheten och dubbla licenser. Är det värt att vänta på Leopard eller? Om man kollar på ipfw så ska den inte alls ha något som kan kallas programkontroll så hur det ska kunna fixas via ett gränsnsitt fattar jag inte, men men.

Nej, det finns ingen specifik programkontroll, men brandväggen har SPI (Stateful Packet Inspection) bland annat, och man kan få den att inspektera paketen, och filtrera bort t.ex alla paket som använder http eller några andra skojigs kriterier. Om man vill filtrera paket från ett pefifikt program så kan man göra det också, men det finns inget enkelt "filtrera alla paket från detta program", utan man får själv lägga upp en mängd regler för att filtrera alla trafik från det program man vill låsa all kommunikation för.

 

Jag har aldrig påstått att det är enkelt, bara att det går att åstadkomma med den brandväggg som finns i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som företaget jag jobbar åt iaf ska köpa mac trots ökade kostnader för säkerheten

Huh?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som företaget jag jobbar åt iaf ska köpa mac trots ökade kostnader för säkerheten och dubbla licenser. Är det värt att vänta på Leopard eller? Om man kollar på ipfw så ska den inte alls ha något som kan kallas programkontroll så hur det ska kunna fixas via ett gränsnsitt fattar jag inte, men men.

Du måste vara trög :utskallning:

Vad är de folk har försökt förklara till dig enda sen du började!!??!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag personligen tror att Micke bara är här för att provocera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Huh?
U know, dubbla system, dubbla licenser = högre kostnader.

 

jag personligen tror att Micke bara är här för att provocera
Faktiskt inte, mera för att få riktiga fakta, erfarenheter och inte bara tyckanden.

 

Det blir att köpa en separat brandvägg (norton) till båda mac:arna. (Jag tror inte alla är goda, trots att jag önskar det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag tror inte alla är goda, trots att jag önskar det.)

Tror inte jag heller, men trots min snart 30-åriga erfarenhet av datorer och IT-branschen, så är jag inte orolig för min Mac. Än så länge har jag ganska minimal säkerhet påslagen, men kommer det något tecken på malware, så har jag kunskaperna att skärpa upp säkerheten, även utan tredjepartsprogramvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke, ta nu åt dig Mizhous goda erfarenhet och sluta oroa dig för allehanda angrepp utifrån. ;)

 

Njut av din nya dator och använd den, så är jag övertygad om du att efter tag inser hur obefogad din oro varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U know, dubbla system, dubbla licenser = högre kostnader.

Jo, det förstår jag, men du skrev "trots ökade kostnader för säkerheten"...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
jag personligen tror att Micke bara är här för att provocera

 

 

 

Vadå du menar som ett forumpost-8874-1185570330.jpg ? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jo, det förstår jag, men du skrev "trots ökade kostnader för säkerheten"...?
Ska man tro folk här inne måste ju en dator med dubbla system och ett av dom är windpws pga att macen inte man ta allt rakt av. Windpws är ju den svagaste länken och borde innebära en större säkerhetrisk än om det int efanns på datorn.

 

Den säkerhetesrisken skulle kunna utebli om man kunde switcha lätt även inom företagsvärlden. Men då måste dte bli bättre/lättare attt synca winodsmobiler till en början. Många företagare jag känner tycker att SE och Nokias system suger och väljer hellre windows mobile i mobilen pga detta. Många vill även switscha till mac, men gör det inte pga att för mycket "besvär" och ökade kostnader.

 

Detta är ren info som folk bör ta till sig. Att Apple int egör det visar bara på dumhet. Det kan inte vara varken Microsofts eller HTC sak att få inte funktionalitet i iSync som är ett Apple program.

 

Jag har skaffat en macbook för privatbruk.. Ska ge det en chans, men minsta lilla problem kommer göra at jag säljer den igen.

En bra Macskola vore en tråd om hur du switchar utan problem. Dvs du ska inte behöva köra windows på en intelmac under några förutsättningar inom företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en macbook för privatbruk.. Ska ge det en chans, men minsta lilla problem kommer göra at jag säljer den igen.

En bra Macskola vore en tråd om hur du switchar utan problem. Dvs du ska inte behöva köra windows på en intelmac under några förutsättningar inom företag.

 

 

Macskolan finns ju här, vi ställer alltid upp med hjälp och tips.

Minsta lilla problem skriver du..beror ju på hur du hanterar den. ;)

Släpp allt Windowstänkande och hur du använt en PC, börja om från början, lär dig hur Mac OS X är uppbyggd. Installera inte Windows, utan använd den som en Mac.

 

Det här skriver jag i all välmening. Har sett hur en del switchare blivit helt frustrerade för att de inte fattar att man kan inte göra det det alltid gjort på en PC.

 

Think Different kommer väl till pass här...

 

Lycka till med din nya Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...