Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är Macskolan


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple
Dem hade jag missat Äpplebiten, Toppen :ThumbsUp:

 

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen?? vart finns den.. hittar inte...

 

Det var mera en generell kommentar till var man kan hitta tips, guider och liknande till Mac OS X.

 

Sorry om jag inte var tillräckligt klar i mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet detta program? men varför behöva massor med extar program som slöar ner datorn? varför inte göra det användarvänligt direkt?

 

Du känner alltså till Little Snitch? Varför sa du då att det inte fanns några bra brandväggar för Mac (se citat nedan)? Vad menar du med "massor med extra program"? Little Snitch är ett program.

 

Ska själv byta till mac snart och har stött på ett antal problem redan innan. t.ex finns den inte bra brandväggar till mac.

 

Var kan vi som ska gå från pc till mac hitta djupgående info om alla program i mac os x? på apples hemsida.

Idag finns det ingen chans att göra detta som det ser ut.

 

Ställer man en från här så upplever iaf jag som att alla tror att mac är som en berlinmur, iaf in i datorn. Ut kan man släppa ut vad för skit som helst.

 

Jag sitter idag på en dator hemma med linux. Skulle vilja se det mac os x som är lika administerbart som ett linuxsystem!

 

Det bästa för vore att göra en mac-skola för de som byter. Hur converterar du från pc till mac på lättaste sätt. Hur får jag alla mail,kalender och kontakter i outlook till macs program som ett exempel.

Hur gör jag som har en windowsmobil för att synca mina kontakter och kalender direkti mac os x?

 

Detta är några av de saker jag söker svar på. Var hottar jag den onfon lättöverskådlig idag? iaf inte här på forumet känns det som.

Här får man bara "byt till mac" hahaha... så löser sig allt.

 

1. Du säger att du är Linux-användare. Var hittar man djupgående information om olika distributioner? Forum och guider, kanske? Apple har i alla fall några guider om Mac OS X på sin site, se Mac 101 och Switch 101.

 

2. Du inser väl att man inte behöver skydd utåt förrän ett "elakt" program är installerat och vill skicka data. Det finns inga sådana program (spyware etc) för Mac, men installera gärna Little Snitch och hindra Software Update från att kommunicera med Apple. Farligt.

 

3. För att vara en Linux-användare verkar du vilja ha allting fixat åt dig. Du menar kanske att du är k/ubuntu-användare?

 

Jag hoppas att du letar lite på Apples support-sidor och slutar vara så gnällig. Läs gärna guiderna jag länkade till eftersom det är den information du söker. Ägna lite tid åt att ta reda på vad som gäller och sluta tro att du vet, för du har uppenbarligen väldigt fel.

 

PS. Du är säkert arg nu för att jag sa att du var k/ubuntu-användare, men du irriterar skiten ur mig med din äckliga attityd, så du får ursäkta. Jag har trots allt länkat till saker du har frågat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. För att vara en Linux-användare verkar du vilja ha allting fixat åt dig. Du menar kanske att du är k/ubuntu-användare?

 

:galetglad:

 

Det här gjorde min dag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet detta program? men varför behöva massor med extar program som slöar ner datorn? varför inte göra det användarvänligt direkt? Kanske vore något för mac/apple folk...

 

Eller är det så att så fort det blir anvndarvänligt så blir det osäkert? Nu pratar jag om inställningar av brandvägg, inget annat.

 

Ps. Är själv i grunden Linuxmänniska.

Du har tydligen inte läst ALLA svaren i din tråd om brandvägg. Jag svarade där, ch skrev att den inbyggda brandväggen mycket väl kan spärra utgående trafik, men att det inte går att konfa det från det grafiska gränssnittet. Antingen får man göra det genom att själv skapa en konfigurationsfil för brandväggen, eller så skaffar man andra program för att konfa den från GUI.

 

Du skriver att den inbyggda brandväggen i Mac OS X är lika värdelös som den i XP. Det är ju inte sant. Den i XP har inte ens möjligheten att spärra utgående trafik, hur du än försöker. Den i Mac OS X har den möjligheten, men Apple har inte gjort något grafiskt gränssnitt för att kunna styra alla parametrar. Default är att alla portar är öppna för utgående trafik, och det finns inget sätt att från Systeminställningar stänga dessa. Det finns dock mycket bra tredjepartsprogram för att fixa detta MED ett grafiskt gränssnitt.

 

Du skriver ju också att du är van vid Linux, så då bör du ju inte vara helt främmande för att själv kunna skapa en konfigurationsfil, och konfa från Terminalen, för du kan inte med bästa bvilja i världen påstå att du kan konfa varenda liten parameter i brandväggen där från det grafiska gränssnittet.

 

För övrigt så kör väl de flesta Linux-distros också med ipfw so brandvägg, dvs samma som Mac OS X, så jag förstår inte hur du kan tycka att brandväggen i Linux är bra när den suger fett i Mac OS X, när de faktiskt kör samma brandvägg. Har du någon bra förklaring till att ipfw skulle vara sämre än ipfw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

2. Du inser väl att man inte behöver skydd utåt förrän ett "elakt" program är installerat och vill skicka data. Det finns inga sådana program (spyware etc) för Mac, men installera gärna Little Snitch och hindra Software Update från att kommunicera med Apple. Farligt.

...

Lite utanför ämnet, men om man roar sig med att surfa med mobilen ibland, och då betalar 15 kr/megabyte till Tele2, så kan det kännas onödigt att leta efter en ny version av iTunes eller att en widget ska berätta att det regnar när du själv sitter ute i solskenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Och med tonen med att byta till mac löser allt ses man inte heller som trovärdig.

 

Det kanske inte löser alla problem, det är det nog inte någon som anser heller. Däremot minskar problemen markant samt dom är inte lika jobbiga att lösa (oftast).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite utanför ämnet, men om man roar sig med att surfa med mobilen ibland, och då betalar 15 kr/megabyte till Tele2, så kan det kännas onödigt att leta efter en ny version av iTunes

Systeminställningar/Programuppdatering, kryssa ur "Leta efter uppdateringar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
För övrigt så kör väl de flesta Linux-distros också med ipfw so brandvägg, dvs samma som Mac OS X, så jag förstår inte hur du kan tycka att brandväggen i Linux är bra när den suger fett i Mac OS X, när de faktiskt kör samma brandvägg. Har du någon bra förklaring till att ipfw skulle vara sämre än ipfw?
DEt handlar om att jag ser än sålänge inte macen som en unixversion. För det är mycket som är ändrat. Mycket för att begränsa. Vilket oftast bara blir dåligt för konsumenten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEt handlar om att jag ser än sålänge inte macen som en unixversion. För det är mycket som är ändrat. Mycket för att begränsa. Vilket oftast bara blir dåligt för konsumenten.

Men du ser Linux som en Unix-version? :o

 

Mac OS X är ju betydligt närmare Unix än vad Linux är. Dock är det sant att Mac OS X inte är certifierad som Unix än, men den nya Mac OS X 10.5 (aka Leopard) kommer att bli det. I alla fall Intel-delen av OS X.

 

Apple har inte gjort något för att begränsa OS X. Det är bara det att det tar tid att implementera alla delar. Man skriver inte ett OS på en kvart. Det är åratal av utveckling. Om Apple bara var ute efter att begränsa, varför släpper de då stora delar av OS X som open source?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Men du ser Linux som en Unix-version? :o

 

Mac OS X är ju betydligt närmare Unix än vad Linux är. Dock är det sant att Mac OS X inte är certifierad som Unix än, men den nya Mac OS X 10.5 (aka Leopard) kommer att bli det. I alla fall Intel-delen av OS X.

 

Apple har inte gjort något för att begränsa OS X. Det är bara det att det tar tid att implementera alla delar. Man skriver inte ett OS på en kvart. Det är åratal av utveckling. Om Apple bara var ute efter att begränsa, varför släpper de då stora delar av OS X som open source?

Sålänge de inte släpper allt så är det per defenision begränsat.

 

X11 for Mac OS X offers a complete X Window System implementation for running X11-based applications on Mac OS X. Based on the de facto-standard for X11, the open source
, X11 for Mac OS X is compatible, fast and fully integrated with Mac OS X.

Varför inte ta det redan befintligfa X11? Om man nu inte bill begränsa. Till Windows och Linux finns drivrutiner så du i princip kan sätta det på vilken dator du vill. Det grä det inte på mac, därav är det och begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Windows och Linux finns drivrutiner så du i princip kan sätta det på vilken dator du vill. Det grä det inte på mac, därav är det och begränsat.

Många som kommer från Windows eller Linux ser detta som en nackdel, och på sätt och vis kan jag hålla med, men det finns fördelar också. Eftersom Apple gör både hårdvaran och operativsystemet, så ger det bättre stabilitet. De behöver inte ha ett generellt OS som ska fungera med x antal olika fabrikat på moderkort, i kombinat med Y antal fabrikat på nätverkskort med mera.

 

Om man räknar alla de kombinationer av hårdvara som går att plocka ihop på Windows-sidan, så blir det flera miljarder olika kombinationer, och att försöka skriva kod, som ska fungera hjälpligt under dessa förhållanden är en prestation. Microsoft har gjort ett OS, som ska fungera på all sorts hårdvara, och med många olika BIOSar, och därför har de också en del instabilitetsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Många som kommer från Windows eller Linux ser detta som en nackdel, och på sätt och vis kan jag hålla med, men det finns fördelar också. Eftersom Apple gör både hårdvaran och operativsystemet, så ger det bättre stabilitet. De behöver inte ha ett generellt OS som ska fungera med x antal olika fabrikat på moderkort, i kombinat med Y antal fabrikat på nätverkskort med mera.
Det där med stabilitet kan rent teoretiskt köpa, men jag vet inte om någon kan rent praktsikt bevisa det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med stabilitet kan rent teoretiskt köpa, men jag vet inte om någon kan rent praktsikt bevisa det.

 

Det är väl rätt lätt att visa i praktiken, det har jag råkat ut för flera gånger när jag har byggt ihop burkar.

Du måste kontrollera moderkortversioner, pci-platser som inte supportar vissa kort, usb-portar som inte stöder viss hårdvara, osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det är väl rätt lätt att visa i praktiken, det har jag råkat ut för flera gånger när jag har byggt ihop burkar.

Du måste kontrollera moderkortversioner, pci-platser som inte supportar vissa kort, usb-portar som inte stöder viss hårdvara, osv....

Du bör väl ha två datorer som är exakt identiska förutom opertivsystemet? och köra ett a-b test. utsätta dom för samma saker samtidigt. Men eftersom det är olagligt att köra ett OS som ska vara open source på en annan dator än mac så kommer vi aldrig få veta...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör väl ha två datorer som är exakt identiska förutom opertivsystemet? och köra ett a-b test. utsätta dom för samma saker samtidigt. Men eftersom det är olagligt att köra ett OS som ska vara open source på en annan dator än mac så kommer vi aldrig få veta...

Hela Mac OS X är inte open source. Det är kärnan och BSD-lagret (BSD layer) som är open source, samt en del saker till, som t.ex WebKit. Hela GUI-delen av OS X är lika proprietär som Windows. Än så länge i alla fall.

 

Apple är i första hand ett hårdvaruföretag. De säljer alltså datorer, och till dessa har de valt att leverera sitt eget operativsystem, istället för Windows. Se det som en helhetslösning, som fungerar bra, då operativsystemet är specifikt skrivet för deras egen hårdvara. Jag kan hålla med om att det ger en minskad frihet att välja hårdvara, men som sagt så ger det ökad stabilitet istället.

 

En liten parallel:

Tänk att vi ska göra ett pussel. Även om det bara är två bitar så kan det bli svårt, om du gör den en och jag den andra. Det blir svårt att garantera 100% passform mellan dessa bitar. O mjag däremot sågar ut båda bitarna ur samma träbit, så passar de ju ihop direkt, utan att jag måste hålla på att trixa med dem i efterhand.

 

Tänk nu på Microsoft. De gör några av dessa pusselbitar, som t.ex Windows och en del drivrutiner, men de pusselbitarna måste passa bra ihop med andra pusselbitar som andra har gjort, som t.ex ett natal olika BIOS-implementationer, ett stort antal olika moderkort, nätverkskort, grafikkort med mera. Så länge det inte finns en klart definierad standard med mycket strikta regler för hur dessa ska kommunicera med varandra, så kan det uppstå problem. Ju fler pusselbitar deso större blir risken för att det kan gå fel någonstans.

 

Eftersom Apple tillverkar alla dessa pusselbitar själva, så är det lättare att få dem att passa ihop. Visst finns det en hel del tredjepartshårdvara även för Mac. Det är dock så att NÄR det strular på Macen, så är det ofta just tredjepartsdrivrutiner som strular, eller andra tredjepartsprodukter som inte följer standardena fullt ut.

 

Alla Windows-datorer kör med BIOS, som har ca30 år på nacken. Även om det har uppdaterats till nya versioner genom åren, så bygger BIOS ändå på en 30 år gammal specifikation, som inte ens var bra när den kom. Intel-Macarna har istället EFI (Extensible Firmware Interface), som är relativt nyutvecklad, och där man tagit bort alla begränsningar som fanns i BIOS, och ett mycket tydligare gränssnitt för EFI kommunicerar med datorn i övrigt.

 

Det finns inte femtioelva olika implementationer av EFI heller. Det finns bara EN, och alla som använder sig av EFI kommer att få en enhetlig standard att rätta sig efter.

 

Jag har själv programmerat sedan 1979, och vet hur svårt det kan vara, om man är flera i ett projekt, där alla skriver en del av programmet. Jag brukar jämföra med en skruv med mutter. Om jag ska göra skruven, och du muttern, så bryr jag mig inte om HUR du tillverkar muttern, men vi måste vara överens om dimensionerna och typen av gängor (tum- eller millimetergänga).

 

På Apple har de flera avdelningar som utvecklar varsina bitar av OS X. De olika avdelningarna behöver inte veta exakt vad de andra gör, bara hur gränssnittet emellan dem ska se ut. Apple har därför mycket klara regler för hur koden ska skrivas, så att de olika delarna passar ihop.

 

Micorsoft däremot har problem med att samordna sina grupper. Där kan en avdelning mycket väl göra muttern med millimetergänga, och de som gör skruven gör den med tumgänga. När de sedan inte passar perfekt, så löser man det genom att tvinga skruven i muttern, så att gängorna går sönder, och sedan patchar man med gängtejp, så att det ska se ut som om de passar ihop.

 

Okej, liknelsen var kanske inte den bästa, men den beskriver mycket väl de två företagens filosofi. MS har aldrig satsat på kvalitet i första hand. De kränger en produkt som faktiskt är undermålig, och till överpriser dessutom.

 

Jag förstår att det inte är lätt för dig att byta över till Mac. Det är klart att det blir en omställning, men ge det en chans. Det finns många här som har switchat. I början har de ställt en massa frågor om hur man kör Windows på Mac, och de har tänkt sig att köra 50% i vardera OS. Efter bara någon vecka kör de 95% i OS X och 5% i Windows.

 

Sedan finns det några som inte har switchat, som jag. Jag har under många år jobbat på båda plattformarna, men föredrar Mac. Jag har både jobbat som tekniker och programmerare, så jag har ganska god erfarenhet av både hur operativsystemen fungerar, och respektive hårdvara på de två plattformarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med stabilitet kan rent teoretiskt köpa, men jag vet inte om någon kan rent praktsikt bevisa det.

 

Sant. Det går aldrig att empiriskt bevisa...men du får - som när det gäller nästan allt annat i hela världen - lita till vittnesmål (även domstolar använder detta diffusa verklighetsmedel).

 

jag har kört Win och Mac parallellt i nästan 20 år - 10 av dessa år professionellt. För mig är det enkelt att avgöra: Mac är en mycket, mycket stabilare plattform.

Vad som däremot är rent vetenskapligt osannolikt är att båda plattformarna är LIKA stabila. Någon måste vara stabilare. De som använt båda tungt och länge vet vilken som är stabilare.

 

Du ska givetvis bara lyssna på de som har erfarenhet av BÅDA plattformarna. Annars blir det bara flum.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör väl ha två datorer som är exakt identiska förutom opertivsystemet? och köra ett a-b test. utsätta dom för samma saker samtidigt. Men eftersom det är olagligt att köra ett OS som ska vara open source på en annan dator än mac så kommer vi aldrig få veta...

 

Vet inte om det måste vara 2 exakta konfigurationer.

Mac OS X är specat rätt bra på vilken hårdvara den supportar och vilken konfiguration.

Windows XP stöder mer hårdvara, och fler konfigurationer.

 

Vad du säger nu är att man ska begränsa Windows-konfigurationen.

Då är ju förutsättningarna ändrade rätt ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra med en macskola för nybörjare för även om man switchar från windows så är man ny på MAC OS X och det är nödvändigt att veta sytemets grunder från början. Själv har jag köpt en begagnad powerbook för två veckor sen och börjar vänja mig till att hantera det nödvändiga program på Tigern, som var förinstallerad på PBn.

 

Kört med windowsdatorer i 14år och började med en 80286 med 640kb minne och DOS 2.0 och tyckte att PC var bäst just för att jag inte vågade ge mig på nåt annat. Lite linux har jag testat också 

men den föll inte för min smak, för mycket som behövs konfigureras manuellt och 

många ljud och bild kodex måste installeras för att det hela ska fungera. Linux börjar bli bättre och bättre och hoppas att den kommer att utväcklas till en bra användarvänligt system.

 

Jag har byggt ett antal pc datorer och också servat dem samt installerat olika versioner av windows i senaste 10 åren men ärligt talat om man inte kör win2000 eller XP server som är nogorlunda stabil så resten av windowsfamiljen suger ganska rejelt.

 

Den ständiga jakten efter drivrutiner, otaliga virusuppdateingar, strändiga patchande av säkerhetshål i windows o.s.v. har gjort att jag tröttnat på windowsmaskiner rätt rejält.

Typeksempel är min svärmor och svärfar som jag introducerade till pc världen och hoppades att dem kunde bli nöjda med deras dator länge men ack så fel det blev.

Svärmodern ringer oss jämt o ständigt om olika krongel som uppstår av tomma intet. grejjer som fungerade hur bra som helst plötsligt börjar bete sig konstigt och eller slutar fungera. Internet som lägger av tit o tät, outlook som rasar och raderar alla epost.

Jag har installerat antivirus,mjukvarubrandvägg,popuppblockers och en hel dröse med alla slags anti-grejjer som slöar ner deras datorn i onödan och ändå tycks inte räcka till.

 

Nu efter att jag har lekt med min PB så börjar jag få ångest att jag byggde en windowsmaskin till mina svärföräldrar överhuvudtaget. Visst att den är billigare men att administrera och lappa alla mjukvarufel gör att dem alldrig kan koncentrera att använda den stakars datorn till något produktivt.

 

Jag har hittils bara positiva saker att säga om min PB G4 och mac os x och visserligen den är inte det snabbaste datorn idagsläget men den gör det vad jag vill att den ska göra och inte tvärtom.

Superdriven var död i den som jag bytte till en annan icke standard och med lite modifiering av höljet så fick jag en fungerande DVD brännare i PBn.

För att lära mig bättre mac-mjukvaran så har jag ominstallerat hela OS-et och alla medföljande program och därav lärde mig mycket om systemet och genom detta kan jag bygga upp min kunskap att använda mac-en.

 

Det jag kan  rekommendera nybörjare är att man ska inte vara rädd för att utfårska och "leka" sig fram i MAC OS X . I grund och botten är den inte så jätte olikt windows 

så genom att använda datorn kan man lära sig mycket.

 

Frågan är naturligtvis om man nu vågar satsa pengar på ett helt ny system men om man som jag kommer över en bra begagnad datorn så kan man satsa på den istället och sen uppgradera när man känner att man behärskar macen.

Med all mjukvara som medföljer en mac dator kan en genomsnitlig datoranvändare hitta allt man behöver

för att arbeta med dokument, bilder, ljud, bränna CD/DVD osv. Det kostar inget extra och man kan komma ingång direkt efter datorköpet.

Är man spelfantast då är en PC bättre än så länge.

 

Jag är ingen windows taliban och ännu mindre MAC sådan men börjar förstå fördelarna om MAC-en som jag hört andra prata och skriva om och även om jag fortfarande använder min windows datorn kommer jag med all sanolikhet övergå till mac-en helt och hållet.

 

P.S. visserligen ingen nyhet för er men när jag kopplade min Nikon D40 till powerbooken så har iphoton laddat ner mina bilder tagna i rå format utan några problem och sen när jag kopplade in min canon ip4000 skrivare var full fart fram att skriva ut bilderna. Allt detta utan att jag behövde installrera några drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket väsen för en macskola. Imponerande marknadsföring. Hursomhelst, ingenting här i världen är perfekt. Jag har både pc och mac hemma, och det finns för- och nackdelar med båda. Men för egen del föredrar jag macen. Det är ett lättare och mer tilltalande gränssnitt. Och så slipper man tänka en massa på brandväggar och antivirusprogram, det är rätt skönt.

 

Välkommen till macvärlden, micke_npkg! Det skulle vara intressant att få veta vad du tycker om macens möjligheter och begränsningar en bit in i framtiden. Posta gärna det i samma tråd, så kan vi andra jämföra.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Efter att jag var totalt ny på mac och kom till detta forum har jag värderat om mitt ställningstagande ett antal gånger. Men grunden ligger i att min arbetsgivare vill att jag ska ha en macbook pro. Jag jobbar med grafisk formgivning och layout.

 

Fundering om varför jag ska ha mac kom efter att ha fått reda på att det är så gott som omöjligt att garanterat kunna synca en windows mobil via isync. Det är även detta som fått min arbetsgivare att fundera en vecka till. Den frågan han ställde var, Varför byta till mac när du iaf måste ha windows via bootcamp? för att kunna synca outlook. De tilläggsprogram som finns kan inte garantera samma exakthet som Microsoft activesync gör.

 

Sjäv sitter jag hemma på en pc/workstation och en linuxserver. Linuxservern är en ren fileserver och router. Började med Linux 1997 och hade min första pc 1996.

 

Olika filosofier :

De senaste dagarna har jag läst mig till mycket. Har kommit fram till att Mac tjänar pengar på hårdvaran och Microsoft på mjukvaran. Nackdelen med mac är att du är bunden till en viss hårdvara och valmöjligheten att byta grafikkort till vilket du vill försvinner om du köper mac. Däremot finns den om du har Windows. Dock kostar Windows mera än Mac Os X.

 

Tyvärr köper jag inte att Mac OS X är stabilare än Windows rakt av. Oftast är det drivritiner i windows som gör det instabilt, inte själva operativsystemet. Skulle man kunna köra Mac OS X på lika många hårdavaukombinatioer skulle även det kunna bli lika "instabilt".

Kolla bara på linux, där var det samma tendens som det är här. Folk körde huvudet i sanden och sade, virus finns inte och kommer inte finnas. Tyvärr kommer det komma virus hur mycket ni än upprepar att det inte kommer. Ju flera som använder en plattform ju mera intressant blir det att göra för att skada dess användare. Det finns idag virus till Linux, men är mycket avgränsade till trojaner och blir mycket snabbt oskadliggjorda.

 

Kommentar som ny :

Det jag märkte när jag kom hit helt ny var att det fanns en attityd att man skulle kunna allt innan man ens frågade. Det var en känsla som var mycket obehaglig, därav sade jag att folk är elitistiska. Och det står jag för.

Upptäckte även att det finns dom (inte alla) här som anser att har man med windows att göra är man "dum i huvudet" eller mindre värd.

 

Macens möjligheter är enorma. Dock under förutsättning att de som redan använder dessa datorer inser att de inte är en liten flock sympatisörer som bara ska skydda sig själva. Begränsningarna ligger i att man idag inte kan lägga in Mac OS X i vilken dator du vill.

 

Jag kan jämnföra Apple med Dell. Du köper ett färdigt paket, take it o leave it.

Dock har ju Dell mera valmöjligheter innan än t.ex en Macbook ;) Vilket tilltalar många.

Personligen skulle jag gärna ha en svart MacBook med GeForce 8600M GT 256MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag var totalt ny på mac och kom till detta forum har jag värderat om mitt ställningstagande ett antal gånger. Men grunden ligger i att min arbetsgivare vill att jag ska ha en macbook pro. Jag jobbar med grafisk formgivning och layout.

 

Fundering om varför jag ska ha mac kom efter att ha fått reda på att det är så gott som omöjligt att garanterat kunna synca en windows mobil via isync. Det är även detta som fått min arbetsgivare att fundera en vecka till. Den frågan han ställde var, Varför byta till mac när du iaf måste ha windows via bootcamp? för att kunna synca outlook. De tilläggsprogram som finns kan inte garantera samma exakthet som Microsoft activesync gör.

 

Sjäv sitter jag hemma på en pc/workstation och en linuxserver. Linuxservern är en ren fileserver och router. Började med Linux 1997 och hade min första pc 1996.

 

Olika filosofier :

De senaste dagarna har jag läst mig till mycket. Har kommit fram till att Mac tjänar pengar på hårdvaran och Microsoft på mjukvaran. Nackdelen med mac är att du är bunden till en viss hårdvara och valmöjligheten att byta grafikkort till vilket du vill försvinner om du köper mac. Däremot finns den om du har Windows. Dock kostar Windows mera än Mac Os X.

 

Tyvärr köper jag inte att Mac OS X är stabilare än Windows rakt av. Oftast är det drivritiner i windows som gör det instabilt, inte själva operativsystemet. Skulle man kunna köra Mac OS X på lika många hårdavaukombinatioer skulle även det kunna bli lika "instabilt".

Kolla bara på linux, där var det samma tendens som det är här. Folk körde huvudet i sanden och sade, virus finns inte och kommer inte finnas. Tyvärr kommer det komma virus hur mycket ni än upprepar att det inte kommer. Ju flera som använder en plattform ju mera intressant blir det att göra för att skada dess användare. Det finns idag virus till Linux, men är mycket avgränsade till trojaner och blir mycket snabbt oskadliggjorda.

 

Kommentar som ny :

Det jag märkte när jag kom hit helt ny var att det fanns en attityd att man skulle kunna allt innan man ens frågade. Det var en känsla som var mycket obehaglig, därav sade jag att folk är elitistiska. Och det står jag för.

Upptäckte även att det finns dom (inte alla) här som anser att har man med windows att göra är man "dum i huvudet" eller mindre värd.

 

Macens möjligheter är enorma. Dock under förutsättning att de som redan använder dessa datorer inser att de inte är en liten flock sympatisörer som bara ska skydda sig själva. Begränsningarna ligger i att man idag inte kan lägga in Mac OS X i vilken dator du vill.

 

Jag kan jämnföra Apple med Dell. Du köper ett färdigt paket, take it o leave it.

 

 

Jag använder mig av både windows och mac (jobbar hemifrån),

och tycker inte att någon av dessa är sämre,

allt beror på hur du skall använda din dator och till vad! :crossfingers:

 

kanske skall tillägga: vilken tur att det finns olika operativsystem,

för fy vad tråkigt det hade varit om alla haft samma! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...