Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är Macskolan


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Att använda Macen är busenkelt. Inte desto mindre kommer man igång snabbare om någon visar finesserna, hjälper till att upptäcka de där riktigt häftiga funktionerna man inte visste fanns eller bara förklarar sådant som verkar konstigt. Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar
Gäst micke_nkpg

Kanske vore det dax för mac-användare att inse att sålänge det är allmänt krångligt att byta till mac från pc så kommer dessa "anti-mac" kommentarer att finnas.

 

Ska själv byta till mac snart och har stött på ett antal problem redan innan. t.ex finns den inte bra brandväggar till mac. Mac OS X inbyggda är lika kompetent som den i Windows XP. (en kompetent brandvägg kan spärr program som "vill ropa hemåt". ska inte behövas extra program för detta.)

 

mac-människor verkar leva i sin egan värld där man tror att ingen vill någon något ont...

 

Sedan hade jag önskat att det även stod i artikeln vad man ska tänka på när man ska gå från pc till mac. Idag upplevs detta som oerhört krångligt och kostsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättefint initiativ, svårigheten är att få alla switchare att ta till sig informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jättefint initiativ, svårigheten är att få alla switchare att ta till sig informationen.
Eller att göra den lättförstålig även för icke-hjärntvättade macanvändare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Mac OS är ju enormt mycket enklare att komma in i, allt bara funkar!

Jag försöker fortfarande förstå var registret sitter och hur rättigheter administreras i Windows.. Kan man inte få en Windows-skola?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex finns den inte bra brandväggar till mac. Mac OS X inbyggda är lika kompetent som den i Windows XP. (en kompetent brandvägg kan spärr program som "vill ropa hemåt". ska inte behövas extra program för detta.)

 

IPFW är väl rätt kompetent?

Det är den inbyggda brandväggen i Mac OS X.

Ok, gränssnittet för att administrera den kanske inte är optimalt.

Men det finns andra gränssnitt för att konfa den.

Det går även att köra via terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac-människor verkar leva i sin egan värld där man tror att ingen vill någon något ont...

 

Ja varför ska man vara orolig, just nu är det mer sannolikt att du får en meteorit i skallen än ett virus i OS X...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska själv byta till mac snart och har stött på ett antal problem redan innan. t.ex finns den inte bra brandväggar till mac. Mac OS X inbyggda är lika kompetent som den i Windows XP. (en kompetent brandvägg kan spärr program som "vill ropa hemåt". ska inte behövas extra program för detta.)

 

mac-människor verkar leva i sin egan värld där man tror att ingen vill någon något ont...

 

Gör gärna lite undersökning innan du börjar kasta ur dig felaktiga påståenden. Little Snitch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Eller att göra den lättförstålig även för icke-hjärntvättade macanvändare.

 

 

 

Du var mig en osedvanligt oartig människa. Med den tonen får du inte hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför misstolkar man det jag skriver?

Vet inte hur många människor jag stött på som kommer från PC-sidan och "bara tror" att Mac "det är väl ingenting" och vill använda sin Mac som de gjort med sin PC, och så blir det skitsura för att den inte uppför sig som en PC.

 

Om man besvärat sig lite med att läsa på lite om Mac innan så hade de inte behövt bli så griniga.

Är man lika besvärliga när man byter bil också och upptäcker att reglagen på den nya bilen inte sitter på samma plats som på den gamla...

 

Därför tyckte jag att det var toppen att det äntligen kommer en Macskola, och switchers får sätta sig in i hur Mac ska hanteras, så slipper de problem framöver.

Har inte sagt att de är dumhuvuden som kommer över på denna sidan, möjligen att de är lite stöddiga, och därför blir sura när inte galoscherna passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför misstolkar man det jag skriver?

 

Ja, det undrar jag också. :fundersam:

 

Det enda som jag kom att tänka på i sammanhanget är

en fråga Stickan andersson fick av en journalist:

"-Tycker du att människor är dumma?

-Nej, sa Stickan. Människor är inte dumma. De är dummare." :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man besvärat sig lite med att läsa på lite om Mac innan så hade de inte behövt bli så griniga.

Är man lika besvärliga när man byter bil också och upptäcker att reglagen på den nya bilen inte sitter på samma plats som på den gamla...

 

Min fru använder PC i skolan och hon var inte bra på dator överhuvud taget.

Hon har nu sedan hon flyttat ut skaffat sig en MacBook Pro och klarar sig bra med den.

Skriver, surfar, mailar spelar, fixa och donar och verkar inte ha några speciella problem.

 

Inte för att föringa hennes tidigare dator kunskaper, men inte var de mycket att

hänga i jugran inte, så har hon tagit sig över den tröskel som en hel del erfarna

PC användare ser ut till att ha så mycket motstånd mot.

 

Jag tyckte att det var lite knepigt att börja jobba på en PC efter många år med Mac, då jag gick på min Webdesign kurs, men det gick bra eftersom jag inte la några värderingar i Mac/PC frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur många människor jag stött på som kommer från PC-sidan och "bara tror" att Mac "det är väl ingenting" och vill använda sin Mac som de gjort med sin PC, och så blir det skitsura för att den inte uppför sig som en PC.

 

Så sant, så sant!

Men det räcker med ett öppet sinne, och lite nyfikenhet så ordnar sig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

När jag bytte från PC till Mac för 10 år sedan var jag offantligt offantligt skeptisk... jag slog bara igång macen först för att vara snäll mot min far som hade köpt en gammal IIcx från jobb för 200:-.

 

Innan den skulle jag ALDRIG använda Mac (jag hade knapt set en Mac innan heller). Men efter 2-3 dagar var jag såld och har inte sett tillbaka sedan dess och detta var för en 16Mhz 68030 Mac med monokrom A4 skärm och det inte lika användarvänliga OS 6.

 

Men som Poca säger... om man ska lägga ut flera tusen på något... varför läser man inte på ordentligt om den produkten? då är man ju förberedd på det mesta som kan hända och slipper bli överaskad av att saker inte är som man är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska själv byta till mac snart och har stött på ett antal problem redan innan. t.ex finns den inte bra brandväggar till mac. Mac OS X inbyggda är lika kompetent som den i Windows XP. (en kompetent brandvägg kan spärr program som "vill ropa hemåt". ska inte behövas extra program för detta.)

Fick du inget bra svar i den här tråden?

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...;hl=brandv%E4gg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Du var mig en osedvanligt oartig människa. Med den tonen får du inte hjälp.
Och med tonen med att byta till mac löser allt ses man inte heller som trovärdig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Gör gärna lite undersökning innan du börjar kasta ur dig felaktiga påståenden. Little Snitch.
jag vet detta program? men varför behöva massor med extar program som slöar ner datorn? varför inte göra det användarvänligt direkt? Kanske vore något för mac/apple folk...

 

Eller är det så att så fort det blir anvndarvänligt så blir det osäkert? Nu pratar jag om inställningar av brandvägg, inget annat.

 

Ps. Är själv i grunden Linuxmänniska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Men som Poca säger... om man ska lägga ut flera tusen på något... varför läser man inte på ordentligt om den produkten? då är man ju förberedd på det mesta som kan hända och slipper bli överaskad av att saker inte är som man är van vid.
Var kan vi som ska gå från pc till mac hitta djupgående info om alla program i mac os x? på apples hemsida.

Idag finns det ingen chans att göra detta som det ser ut.

 

Ställer man en från här så upplever iaf jag som att alla tror att mac är som en berlinmur, iaf in i datorn. Ut kan man släppa ut vad för skit som helst.

 

Jag sitter idag på en dator hemma med linux. Skulle vilja se det mac os x som är lika administerbart som ett linuxsystem!

 

Det bästa för vore att göra en mac-skola för de som byter. Hur converterar du från pc till mac på lättaste sätt. Hur får jag alla mail,kalender och kontakter i outlook till macs program som ett exempel.

Hur gör jag som har en windowsmobil för att synca mina kontakter och kalender direkti mac os x?

 

Detta är några av de saker jag söker svar på. Var hottar jag den onfon lättöverskådlig idag? iaf inte här på forumet känns det som.

Här får man bara "byt till mac" hahaha... så löser sig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte riktigt vill ta till mig är:

Varför ska det var så viktigt att allt jag har på min PC vill jag ha över till min nya Mac?

Kan man inte ha kvar sin PC och fasa ut den eftersom.

 

Det är som om jag köper en ny Volvo och vill att mina vinterdäck från Opeln ska passa till Volvon, och så skriver jag bloggar om detta på Volvoklubbarnas webbsidor

 

Grov jämförelse visserligen.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen?? vart finns den.. hittar inte...

 

 

Kan det vara så att Macägare inte bryr sig så mycket om brandväggar, vild gissning.

Träffat på många som inte ens vet att det finns inbyggt i Macen och aldrig aktiverat den.

Inte heller har de en router. Fungerar ju bra ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Brandväggen?? vart finns den.. hittar inte...

 

 

Äpple---Systeminställningar---Fildelning----Brandvägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...