Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

Då hade vi något varmare... Men desto kallare nätter kanske. Det är fortf minus° på nätterna.

post-64246-0-97731400-1462559498.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då hade vi något varmare... Men desto kallare nätter kanske. Det är fortf minus° på nätterna.

 

attachicon.gifMaj6.png

Jag tittar på en egen temperaturmätare. Har försökt placera sensorn så att den inte blir solbelyst eller blöt men ändå ut en bit från väggen (som vetter åt nordöst). Kallast detta dygn enligt min mätare var plus 0,9 grader.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade vi något varmare... Men desto kallare nätter kanske. Det är fortf minus° på nätterna.

 

attachicon.gifMaj6.png

Sorry, men de där 22,5 är en datorgenererad glädjekalkyl (prognos). SMHI rapporterar idag om igår:

 

post-28798-0-95209200-1462606293_thumb.png

 

(Bifogar dump eftersom SMHI-sidan ändras dagligen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sorry, men de där 22,5 är en datorgenererad glädjekalkyl (prognos). SMHI rapporterar idag om igår:

 

attachicon.gifSMHI.png

 

(Bifogar dump eftersom SMHI-sidan ändras dagligen)

Nej, det var ingen kalkylerad siffra el prognos, utan ett avläst värde. Tittar väldigt sällan på prognonserna då dem stämmer väldigt dåligt. På vintern mer, mest för att kolla om det är snö på gång el vilka dagar det kan bli snö.

post-64246-0-00117500-1462630332_thumb.png

 

Är 2 väderstationer jag brukar kolla och jag tror att båda är vägverkets - den ena är i a f det - och den stängs väl av snart, då den inte brukar vara igång under sommarmånaderna.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var ingen kalkylerad siffra el prognos, utan ett avläst värde. Tittar väldigt sällan på prognonserna då dem stämmer väldigt dåligt. På vintern mer, mest för att kolla om det är snö på gång el vilka dagar det kan bli snö.

Maj7.png

 

Är 2 väderstationer jag brukar kolla och jag tror att båda är vägverkets - den ena är i a f det - och den stängs väl av snart, då den inte brukar vara igång under sommarmånaderna.

Mätt på solsidan då. ^_^

 

Annars meddelar SMHI att dagens högsta temperatur var plus 25,5 i Delsbo och i Markaryd.

 

Trafikverket kanske hade uppåt 30, vem vet? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätt på solsidan då. ^_^

 

Annars meddelar SMHI att dagens högsta temperatur var plus 25,5 i Delsbo och i Markaryd.

 

Trafikverket kanske hade uppåt 30, vem vet? :P

Det kan ju vara så enkelt att SMHI inte har alla väderstationer som finns anslutna till sitt system, utan har N antal stycken runtom i Sverige.

 

En snabbkik på http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/max-min-beta#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

 

post-64246-0-39242900-1462742968_thumb.jpg

 

Var väl bara ett namn som förekom på båda, så förmodligen anväder de 2 olika nät av stationer.

 

- - -

 

Tittar jag på de 2 närmast mig var det, 26.8°C resp 24.8°C

 

post-64246-0-01026500-1462742887.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Här ska det ha varit 28.5 enligt temperatur.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMHI har alla kontrollerade stationer som ligger till grund för klimatstatistik, väderrekord, med mera. It's a no brainer. Sedan finns det förstås andra, inofficiella, stationer som har annat syfte. Man kan följa dem om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varför skulle man inte vilja det? :blink: Det är en väderstation som rapporterar in aktuell data och den/de som ligger närmast mig. In-/avläst data är alltid data. Det enda som slår det är ju om SMHI förlägger en station närmare. hade det ju varit en no-brainer. Nej, dem är (uppenbarligen) inte inofficella.

 

Prognoser... Det ger jag inte mkt för, mer än att man kanske kan se om det bli snö i veckan som kommer el nåt. De rutor jag postar här är som oftast max 30min gamla, men avlästa värden. Om det är en bild med flera dagar, så är det en prgonos - och jag brukar skriva med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

SMHI har alla kontrollerade stationer som ligger till grund för klimatstatistik, väderrekord, med mera. It's a no brainer. Sedan finns det förstås andra, inofficiella, stationer som har annat syfte. Man kan följa dem om man vill.

 

Temperatur.nu består av ett nätverk av temperaturmätare, de flesta drivs av amatörer som kan berätta mer om sin anläggning och många är hyfsat vettiga och genomtänkta och lämnar säkert en bra bild av vad temperaturen är. Dock är det som du säger en no brainer vad som gäller när det kommer till rekord och statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperatur.nu består av ett nätverk av temperaturmätare, de flesta drivs av amatörer som kan berätta mer om sin anläggning och många är hyfsat vettiga och genomtänkta och lämnar säkert en bra bild av vad temperaturen är. Dock är det som du säger en no brainer vad som gäller när det kommer till rekord och statistik.

Ett vettigt svar. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr kommer dagens maxtemperatur. :galetglad: Lite småkyligt tycker man nog. :hihihi:

post-363-0-84345100-1462806536_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköna sommardagar nu. En bra bit över 20 grader här också. Har på mig t-shirt och kortbyxor samt skandaler för det mesta.

 

post-5952-0-92310400-1462821518.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
Postad (redigerade)

Har på mig t-shirt och kortbyxor samt skandaler för det mesta.

 

T-shirt med Liberalernas nya logga? ;) Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga minussiffror på nätterna heller det är väl det iEric är mest oroad för

 

 

post-154-0-25404500-1462897844_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga minussiffror på nätterna heller det är väl det iEric är mest oroad för

Det har varit några nätter utan minus nu. :yeahbaby:

 

- - -

 

post-64246-0-44141800-1462898063.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenbrist i södra Sverige tydligen, men de på västkusten klarar sig bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenbrist i södra Sverige tydligen, men de på västkusten klarar sig bra

Vi har alltid gott om vatten. På gott och ont... Men igår var det faktiskt en skogsbrand nära där jag bor. Det är knastertorrt i markerna, bortsett från den spirande grönskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande sommar. Idag sol, blå himmel och som mest 21,6 grader plus. Jag tog ett dopp i sjön och tog en glass med dottern på torget.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid gott om vatten. På gott och ont... Men igår var det faktiskt en skogsbrand nära där jag bor. Det är knastertorrt i markerna, bortsett från den spirande grönskan.

var på kartan hittar jag dig ?

post-154-0-36330100-1463085253_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...