Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

Nej men vad kul nu börjar det bli försommar väder

 

 

post-154-0-21892600-1457437319_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försommar

Försommar brukar den del av året kallas då våren övergår mot sommar. I Sverige rör det sig ofta om månaderna maj och juni. En del menar att perioden infaller då häggen börjar blomma. Saker som kännetecknar försommaren är bl.a. blommor, skolavslutningar och pollenbesvär. Efter försommaren börjar högsommaren.

 

Kategorier för Försommar

Efter försommaren börjar högsommaren.(2), försåvitt månaderna maj samt juni. En del avser att perioden infaller då häggen börjar blomma. Förem(1), bl.a (1), Föremål som kännetecknar försommaren är bl.a. Blommor, skolavslutningar samt pollenbesvär. Efter (1), Försommar brukar den del av året kallas då våren övergår mot sommar. I Sverige rör det sig ofta förs(1)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv tycker jag att vår är upp till 5 grader

försommaren upp till 10 grader

Sommar mellan 12 - 15 grader

och högsommar över 15 grader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanlig ordning är det molnigare än SMHI utlovar från början. Slår aldrig fel. Nåja, lite vårkänsla blir det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart dags att byts till tunnare jacka

post-154-0-07671000-1457731864_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt i natta kan du väl inte förvänta dig plusgrader den här årstiden :armskeptisk:

Nej, det gjorde jag inte heller. :) Bara konstaterar att det är varken vår el känsla just nu. Sen får andra har det om de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi håller oss strax över 5

 

 

post-154-0-87443200-1458041220_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det tittat fram lite sol i alla fall. Plus 11,3 som mest. Jag har sett både violett vårkrokus och gullkrokus, plus de obligatoriska snödropparna. Det har sannolikt varit för mycket snö häromkring för att hästhoven ska ha hunnit fram, men vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ånej! Nu är det bara +13,5°. Sicken köldvåg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ånej! Nu är det bara +13,5°. Sicken köldvåg!

ha ha ... från och med fredag blir det 0 5 dagar i streck

vi får njuta av vårvärmen i dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-39428900-1458229879.png

 

Inga vädertjänster prickar rätt just nu, särskilt inte Apples (The Weather Channel, LLC). Det är tjocka dimmoln ute och har varit precis hela dagen. Enligt satellitbilder gäller det hela Västsverige från Skåne upp till mellersta Dalsland. Det är till och med lite duggregn hos mig. SMHI/SVT Väder m fl kan ta sig i brasan... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironiskt nog kan den kommande kalluften norrifrån göra att det blir varmare dagtid här i Västsverige. Inget fuktdrypande dasslock längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

vader.png

 

Inga vädertjänster prickar rätt just nu, särskilt inte Apples (The Weather Channel, LLC). Det är tjocka dimmoln ute och har varit precis hela dagen. Enligt satellitbilder gäller det hela Västsverige från Skåne upp till mellersta Dalsland. Det är till och med lite duggregn hos mig. SMHI/SVT Väder m fl kan ta sig i brasan... <_<

Jag bor ju också i västsverige och min algoritm för att förtspå väder är följande:

 

Kolla YR (norrmännen) och DMI (danskarna).

 

Om YR och DMI säger samma sak gäller det. Om de säger olika används SMHI som "utslagsröst". Dock ger detta en betydligt lägre säkerhet.

 

Om samtliga tre är oense gäller följande:

 

Det är ca: 60% sannolikhet att vädret imorgon blir ungefär samma som idag. I praktiken är dock Murphy en stark spelare vilket ger att man alltid bör förutsätta att den sämsta av de tre prognoserna kommer slå in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor ju också i västsverige och min algoritm för att förtspå väder är följande:

 

Kolla YR (norrmännen) och DMI (danskarna).

 

Om YR och DMI säger samma sak gäller det. Om de säger olika används SMHI som "utslagsröst". Dock ger detta en betydligt lägre säkerhet.

 

Om samtliga tre är oense gäller följande:

 

Det är ca: 60% sannolikhet att vädret imorgon blir ungefär samma som idag. I praktiken är dock Murphy en stark spelare vilket ger att man alltid bör förutsätta att den sämsta av de tre prognoserna kommer slå in.

Det stämmer säkert. Jag kollar flertalet källor. Se lista. Där ingår även NOAA. Problemet är psykologiskt, jag slutar kolla så fort någon lovar sol och värme... :rolleyes:

 

post-28798-0-91897900-1458238012.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det stämmer säkert. Jag kollar flertalet källor. Se lista. Där ingår även NOAA. Problemet är psykologiskt, jag slutar kolla så fort någon lovar sol och värme... :rolleyes:

 

attachicon.gifvedur.png

 

Tillägg är att jag aldrig kollar mer än en dag framåt. Allt bortom 24 timmar är bara kvalificerade gissningar, och då är 24 timmar ändå väldigt optimistiskt av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...