Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Dert var det värsta åskväder jag varit med om i mina trakter i natt.

Tråkigt nog hade jag glömt att dra ur alla kablar i laddstation för min robotklippare, så kretskortet röktes..

Varit o lämnat in den och även kontaktat försäkringsbolaget,.

Brukar alltid koppla loss, kablarna, men jag var sanslöst trött igår kväll, (håller på och sågar ner en förvuxen syrenhäck, som sen mals till flis.).så jag slockande vid 21-tiden, och vaknade av en djäkla åskknall runt midnatt

Det där busvädret är här nu över Falköping. Smullit, blixtrat och regnat så kraftigt att det knappt gick att ta sig fram. Skönt att vara hemma.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+33,1 som mest. Åska och regn har smekt förbi enligt SMHI:s radar men det har inte kommit något här ännu. Inte lika varmt nu, dock. Skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

+33,1 som mest. Åska och regn har smekt förbi enligt SMHI:s radar men det har inte kommit något här ännu. Inte lika varmt nu, dock. Skönt!

Var glad du över det. Här kunde jag istället simma på väggarna. Enorma mängder regn kom med mycket kraftiga vindar. Bilar körde i snigelfart, vissa hade till och med stannat intill vägen för att invänta bättre väder. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Tråkigt nog hade jag glömt att dra ur alla kablar i laddstation för min robotklippare, så kretskortet röktes..

Du får ordna så en elektriker installerar ett så kallat inledningsskydd i din elcentral. 

De överspänningsskydd man köper på varuhus och sätter i eluttagen förslår inte långt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Pocahontas säger:

Dert var det värsta åskväder jag varit med om i mina trakter i natt.

Tråkigt nog hade jag glömt att dra ur alla kablar i laddstation för min robotklippare, så kretskortet röktes..

Varit o lämnat in den och även kontaktat försäkringsbolaget,.

Brukar alltid koppla loss, kablarna, men jag var sanslöst trött igår kväll, (håller på och sågar ner en förvuxen syrenhäck, som sen mals till flis.).så jag slockande vid 21-tiden, och vaknade av en djäkla åskknall runt midnatt

blir det en ny skalman ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
19 timmar sedan, Telly82 säger:

Du får ordna så en elektriker installerar ett så kallat inledningsskydd i din elcentral. 

De överspänningsskydd man köper på varuhus och sätter i eluttagen förslår inte långt.

 

Jag är ju väldigt tveksam till sådana där inledningsskydd, överspänningsskydd och liknande som säljs för att skydda elutrustning vid blixtnedslag. Vilket de inte kan! Det är väl bara ett sätt att lura konsumenten att känna sig lite trygg fast de egentligen kanske borde vara mer observanta.

 

Kan dra ett exempel vad jag själv har varit med om.

 

Jag bor på Öland på strandtomt ner mot Kalmarsund. Huset är byggt 1975 så jag har samtliga eluttag ojordade utan kök och badrum. Har dock gjort något som nästan är en dödssynd, dock inte olagligt rent juridiskt. Nämligen dragit en förlängningskabel från badrummet till hela min datoranläggning (jag har 7 datorer), TV och HiFi-anäggning.

 

För lite drygt 10 år sedan (2009 tror jag det var) så drabbades Borgholm av det värsta åskovädret på årtionden. Mängder med blixtnedslag som förosakade bränder och flera bondgårdar som sattes i brand med innebrända djur.
Hade varit försekommen och dragit ur kabeln/strömförsörjningen till dator, TV och ljudanläggningen. Själv hade jag en enkel regnmätare strax utanför husknuten. Ett järnrör rakt ner i marken med en liten grön kopp upptill. Jag satt i soffan och beskådade alla blixtar och Kalmarsund var som ett rytande inferno. Helt plötsligt slår blixten ner i regnmätaren, järnröret kröks i 45 graders vinkel och plastkoppen far iväg 8 meter. Det sprakade ur alla vägguttag (nätuttag) och hela huset blev strömlöst. Då visade det sig att hela elcentralen var utslagen och det enda som pajjat, trots att jag brutit strömmen till den var - en av mina stationära datorer.

 

Det säkraste mot blixtnedslag är nog en rejäl åskledare men de kostar å andra sidan en rejäl slant.

 

Betänk > Strömstyrka: 5000-100 000 ampere, i snitt 20 000 ampere. Spänning: 10 miljoner - 100 miljoner volt, i snitt 30 miljoner volt (från moln på 1,5 km höjd till mark). Tiden för huvudurladdningen: 0,0001 sekund. Antal urladdningar i samma kanal: 1-10, i snitt 3. Energi i en typisk blixt med 3 urladdningar: 20 000*30 000 000*0,0001*3=180 000 000 joule.
Källa: SMHI

 

Så tänk om vi kunde dra nytta av all energi som frigörs vid åskoväder.  😀

 

Ännu ett långt filosoferande en het sommardag. 🙂

 

Ha en fin och het åskoväderfri sommar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Jag är ju väldigt tveksam till sådana där inledningsskydd, överspänningsskydd och liknande som säljs för att skydda elutrustning vid blixtnedslag. Vilket de inte kan!

Det är korrekt att inget skydd klarar en direktträff. Men typ 99,999% av nedslagen i närheten av bostaden är inte direktträffar och dessa skyddar ett inledningsskydd mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Betänk > Strömstyrka: 5000-100 000 ampere, i snitt 20 000 ampere. Spänning: 10 miljoner - 100 miljoner volt, i snitt 30 miljoner volt (från moln på 1,5 km höjd till mark). Tiden för huvudurladdningen: 0,0001 sekund. Antal urladdningar i samma kanal: 1-10, i snitt 3. Energi i en typisk blixt med 3 urladdningar: 20 000*30 000 000*0,0001*3=180 000 000 joule.

Källa: SMHI

 

Så tänk om vi kunde dra nytta av all energi som frigörs vid åskoväder.  😀

 

Med tanke på att 180 000 000 Joule är samma som 50 KWh så blir det ju inte mycket el att hurra för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Telly82 säger:

De överspänningsskydd man köper på varuhus och sätter i eluttagen förslår inte långt.

 

Men de är långt ifrån värdelösa. Jag har räddat hundratals adsl-modem, accesspunkter och liknande genom åren (på lantligt belägna företag där jag haft hand om IT). Innan jag började med skydden rykte det något tiotal nätverksenheter varje år under åskväder.

Köper man från ledande tillverkare har de dessutom ofta livstidsgaranti - när skyddet löst ut får man ett nytt gratis. Samt en försäkring för saker som legat bakom skyddet och ändå blivit skadade, något som jag dock ännu aldrig behövt utnyttja.

Dock har det såvitt jag vet alltid handlat om överspänningar via luftledningar, aldrig direktträffar eller sidourladdningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-14 17:33, Alix säger:

+33,1 som mest. Åska och regn har smekt förbi enligt SMHI:s radar men det har inte kommit något här ännu. Inte lika varmt nu, dock. Skönt!

+31,9 hittills idag. Max efter kl 18, faktiskt. Men +31,7 redan strax före kl 13. En het dag. Liksom igår badade jag i två sjöar. Igår två gånger. Så blir det senare ikväll också idag. Förstått? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har åskan försvunnit från Falun?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den försvann till Söderhamn 

 

ED5DC451-40CF-4620-8FDD-D0C11829D3D1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

D907D092-C432-420F-B809-37F164FB1468.jpeg.39db15e97f70bc9e88179972bda7f326.jpeg

 

Äh, bara väder. Har inget med den så kallade klimatkrisen att göra.

Eller? Bara början?

2A6D6380-563A-4AEE-A101-DF9E196C1088.jpeg.87b422b11ab48853e42105284f1870c0.jpeg
 

🥺

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png

 

Idag och i morgon fortsatt värmebölja, 30 grader. Men på söndag faller det till bara 20 grader. Sedan blir det lite varmare igen. Lagom är bäst.

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det varit runt 24 grader och litet svalkande vind. Klar förbättring jämfört med hettan tidigare i vecka. Till och med så att temperaturen har gått ner litet inomhus under dagen, annars brukar det ju vara tvärtom.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 grader och molnigt.

TACK moder natur. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

21 grader och molnigt.

TACK moder natur. :) 

20° här i Falköping en bit norr om dig. Jag säger detsamma, TACK moder natur! 👍

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soligt, svalt och torrt! Underbart! :skondans:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åskar på ganska bra nära mig nu.

 

E0E47D4C-9FBB-4B73-A28C-BAE424346494.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...