Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
snowreeler

Språktråden

Rekommendera Poster

Alix

Numera läser man om att den och den sitter i karantän på grund av covid-19. Men väl i artikeln förstår man att så inte är fallet. De sitter i isolering för att slippa bli sjuka. Karantän är något annat. Det är specifik isolering vars uttalade syfte är att förhindra spridande av smitta. En sjuk eller (potentiellt) smittsam person (eller djur) sitter alltså i karantän. Men om man stannar hemma för att slippa bli smittad och kanske sjuk sitter man inte i karantän. :byrakrat:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Visselblåsarna får lämna Båstads kommun

Vad då "får"? De har ju inte haft kommunarrest.

De tvingas lämna sina anställningar, vilket är något helt annat än vad rubriken säger.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
49 minuter sedan, Alix säger:

Numera läser man om att den och den sitter i karantän på grund av covid-19. Men väl i artikeln förstår man att så inte är fallet. De sitter i isolering för att slippa bli sjuka. Karantän är något annat. Det är specifik isolering vars uttalade syfte är att förhindra spridande av smitta. En sjuk eller (potentiellt) smittsam person (eller djur) sitter alltså i karantän. Men om man stannar hemma för att slippa bli smittad och kanske sjuk sitter man inte i karantän. :byrakrat:

En korrekt karantän är dessutom 40 dygn lång. Den här tvåveckorsgrejen en del sysslar med heter dosettimän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
marcushedenstrom
2020-04-19 på 23:07, Mattiasgbg säger:

Covid har potentialt som välintegrerat svensk ord.

"På väg ut från apoteket mötte jag två kovida damer som hostande diskuterade vilken halstablett som var effektivast."

Eller som invektiv: "Hur fan tänkte du där? Är du helt kovid eller???"

Om man är tjock kanske man är ko-vid. :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Vad menar SAOL egentligen? Är räls och räl samma sak? Enligt SO är räls ett par räler...

dump.png.4515ff83500c90fe917f240f76b2190c.png

1301915736_dump1.png.dc23f714ee391f55fb5ce80eba68e637.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
8 minuter sedan, Alix säger:

Är räls och räl samma sak?

Jag skulle vilja säga "nej".

Räls brukar man vara hela "överbyggnaden" på en järnväg, dvs två räler och slipers som rälerna sitter på.

Räl=skena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
6 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag skulle vilja säga "nej".

Räls brukar man vara hela "överbyggnaden" på en järnväg, dvs två räler och slipers som rälerna sitter på.

Räl=skena

Ja, men läser man SAOL finns där ingen uppenbar skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
6 timmar sedan, Alix säger:

Vad menar SAOL egentligen? Är räls och räl samma sak? Enligt SO är räls ett par räler...

dump.png.4515ff83500c90fe917f240f76b2190c.png

1301915736_dump1.png.dc23f714ee391f55fb5ce80eba68e637.png

Räls verkar fokusera på de två skenorna som tåget kör på och räl på de enskilda skenorna, som tillsammans kan utgöra en räls.

Ibland kan kranar köra omkring på två eller fler räler, som kan vara väldigt brett placerade. Bör de rälerna betraktas som en enda räls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Räls verkar fokusera på de två skenorna som tåget kör på och räl på de enskilda skenorna, som tillsammans kan utgöra en räls.

Jo. Jag ser det så också.

Men min undran var helt enkelt vad det är för skillnad enligt SAOL. Den ser tydligen inga skillnader mellan räls och räl.

Notera dubbelpluralet i rälsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
12 minuter sedan, Alix säger:

Jo. Jag ser det så också.

Men min undran var helt enkelt vad det är för skillnad enligt SAOL. Den ser tydligen inga skillnader mellan räls och räl.

Notera dubbelpluralet i rälsar.

Ordet "skena" i definitionen av "räls" verkar av teckenstorleken att döma inte vara lika viktigt som i definitionen av "räl".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
52 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ordet "skena" i definitionen av "räls" verkar av teckenstorleken att döma inte vara lika viktigt som i definitionen av "räl".

Sant! Hurra för den lilla skillnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...