Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Språktråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

dump.png.93e6031895883bc3572faf6732e7181a.png

 

Kan man skriva så här (egentligen)? ”Lagt till” skulle jag ha skrivit i stället för ”landat”. Man kan landa fisk, vet jag. Jag har inte kollat ordböckerna, så jag undrar mest över er språkkänsla, inte vad som är formellt passabelt.

Jag har stött på ”landat” om fartyg, som synonym till ”lägga till vid kaj”. Men här är det både ”landat” och ”vid kaj” vilket låter lite som en kontamination – men jag är alls inte säker på de korrekta och exakta sjötermerna.

 

Däremot försöker jag så ofta som möjligt få in orden ”embarkera” och/eller ”debarkera” så naturligt som möjligt i mitt språk…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, KMN säger:

Jag har stött på ”landat” om fartyg, som synonym till ”lägga till vid kaj”. Men här är det både ”landat” och ”vid kaj” vilket låter lite som en kontamination – men jag är alls inte säker på de korrekta och exakta sjötermerna.

 

Däremot försöker jag så ofta som möjligt få in orden ”embarkera” och/eller ”debarkera” så naturligt som möjligt i mitt språk…

Aha, ja, det kan vara en kontamination jag stör mig på! :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/polisen-bötade-bilister-som-körde-i-bussfilen-1.14383689

 

Böta: att betala böter.

 

Betalade polisen bilisternas böter?

 

Eller handlar det om sådana aktiviteter som vissa ungdomsgäng sysslar med, alltså indrivning av mer eller mindre påhittade skulder?

Rubriksättaren är en idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/polisen-bötade-bilister-som-körde-i-bussfilen-1.14383689

 

Böta: att betala böter.

 

Betalade polisen bilisternas böter?

 

Eller handlar det om sådana aktiviteter som vissa ungdomsgäng sysslar med, alltså indrivning av mer eller mindre påhittade skulder?

 

15 timmar sedan, Alix säger:

Rubriksättaren är en idiot.

 

Nja,

jag har länge varit en fenomenalt stel språkpolis, som aldrig tålt meningar som börjat med "vare sig"

(trots att även Hjalmar Bergman gjorde så för hundra år sedan) och hatat rubriksättare i landets alla

tidningar som tagit bort infinitivmärket ("kommer hända"), framförallt för att jag tycker att det svenska

språket "förfulas" av sådant.

Man kan klaga, använda ett annat och stilrenare språk själv, men man måste nog godkänna att språkets

Herakleitiskt föränderliga flod flyter vidare, vad man än tycker.

 

I det här fallet är det nog knappast någon som skulle missuppfatta det som om polisen "betalade böter"

"Böter" är ju f ö plural av "bot", så även "böta" är ju etymologiskt lite konstigt om man inte har fått flera straff.

Den bot man erlägger är ju egentligen samma ord som den man förhoppningsvis får av sin läkare.

Men så har det hetat i flera århundraden också i såväl norska som danska.

(fast här finns det säkert språkvetare som kan rätta mina dilettantiska "killgissningar"!

men jag gissar vidare ?)

Att i det här fallet skriva "böta" är säkert en "journalistisk" effektivisering av "böt(fäll)a"

(analogt med t ex parkeringsvaktens "lappa" = förse med lapp/bötesföreläggande)

men det har lustigt nog en relevant språklig historia:

 

"c) (†) i uttr. böta ngn till (en viss summa), döma ngn till (en viss summas) böter, ålägga ngn böter (af en viss storlek). (Konungen af Egypten) bötte (juda-)folket til hundrade pund Silff, och itt pund Guld. Forsius Esdra 6 (1613)."
 
(ur SAOB "böta")

 

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iKnattarna säger:

 

 

Nja,

jag har länge varit en fenomenalt stel språkpolis, som aldrig tålt meningar som börjat med "vare sig"

(trots att även Hjalmar Bergman gjorde så för hundra år sedan) och hatat rubriksättare i landets alla

tidningar som tagit bort infinitivmärket ("kommer hända"), framförallt för att jag tycker att det svenska

språket "förfulas" av sådant.

Man kan klaga, använda ett annat och stilrenare språk själv, men man måste nog godkänna att språkets

Herakleitiskt föränderliga flod flyter vidare, vad man än tycker.

 

I det här fallet är det nog knappast någon som skulle missuppfatta det som om polisen "betalade böter"

"Böter" är ju f ö plural av "bot", så även "böta" är ju etymologiskt lite konstigt om man inte har fått flera straff.

Den bot man erlägger är ju egentligen samma ord som den man förhoppningsvis får av sin läkare.

Men så har det hetat i flera århundraden också i såväl norska som danska.

(fast här finns det säkert språkvetare som kan rätta mina dilettantiska "killgissningar"!

men jag gissar vidare ?)

Att i det här fallet skriva "böta" är säkert en "journalistisk" effektivisering av "böt(fäll)a"

(analogt med t ex parkeringsvaktens "lappa" = förse med lapp/bötesföreläggande)

men det har lustigt nog en relevant språklig historia:

 

"c) (†) i uttr. böta ngn till (en viss summa), döma ngn till (en viss summas) böter, ålägga ngn böter (af en viss storlek). (Konungen af Egypten) bötte (juda-)folket til hundrade pund Silff, och itt pund Guld. Forsius Esdra 6 (1613)."
 
(ur SAOB "böta")

 

Redan de gamla egyptierna trakasserade alltså folk med bötning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

8F6AA061-F220-4EC3-B6E6-ED1364F78063.png

 

Jag studsade till över ”smörjde” längst ned... Men, givetvis, enligt SAOL går det lika bra med svag böjning idag. SAOB nämner det som underordnat, medan SO inte har med det alls. I min värld heter det dock bara ”smorde” och det kommer det att fortsätta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag gillar inte ”-växt” när det finns ”-vuxen”. Stor- eller småväxt. Usch. Snart blir det väl ”barn och växta” eller ”när du fyller 18 är du växt”.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen lite på Wikipedia om City of London (det gamla mer eller mindre självstyrande lilla området inne i centrala London). De har något som kallas wards som leds av aldermen. De håller möten som kallas wardmote, vilket nästan är begripligt för svenskar. Tidigare hölls det ibland folkmoot och det ordet länkas till ordet thing som verkar betyda ungefär ting, som i tingsrätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag gillar inte ”-växt” när det finns ”-vuxen”. Stor- eller småväxt. Usch. Snart blir det väl ”barn och växta” eller ”när du fyller 18 är du växt”.

Idag vattnade jag min krukvuxen ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norr, söder, väster, öster.

 

Den djupa södern.

 

I vilda västern.

 

I Mellanöstern.

 

Men norr, det är oböjligt!

 

Enligt SAOB är norder ett dött ord. Det hade funkat annars.

 

I den kalla nordern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-07-26 på 20:37, Alix säger:

Norr, söder, väster, öster.

 

Den djupa södern.

 

I vilda västern.

 

I Mellanöstern.

 

Men norr, det är oböjligt!

 

Enligt SAOB är norder ett dött ord. Det hade funkat annars.

 

I den kalla nordern.

Vi får väl meddela SAOB att du just återupplivade ordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
1 timme sedan, Alix säger:

1001 ord riskerar att tas bort ur SAOL. Artikel. Det innebär dock inte att de upphör att existera.

Nordegren och Epstein pratade om det idag, det nämnde bland annat det sedan tidigare utrangerade ordet sumprunkare, vilket fick mig att fundera på ett annat ord, nämligen champagnevisp. Borde inte användare av sådana benämnas skumprunkare?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
10 timmar sedan, Alix säger:

Trump är inte unik att mörda politiska motståndare eller att överge allierade. Exempelvis Barack Obama godkände och beordrade mordet på  Anwar al-Awlaki, som därtill var amerikansk medborgare. Han drog också tillbaka trupperna från Irak, vilket möjliggjorde IS offensiv i Irak. Detta skedde dock efter den irakiska regeringens uttryckliga vilja. Men eftersom det handlar om geopolitik bedömde USA att det ändå låg i landets intresse. Obama avvecklade också USA:s stora närvaro i Afghanistan. Ja, och så har vi ju Vietnam (närmare bestämt Sydvietnam). Et cetera. USA är entiteten, hur som helst, i dessa sammanhang, inte Trump.

Intressant hur ord som mord och avrättning ibland används.

Enligt SAOL är mord "uppsåtligt dödande i fredstid av människa" och avrättning är verkställande av dödsstraff. (Alltså är en avrättning ett mord, förutsatt att avrättningen inte genomförs av misstag.) Inte sällan används i murvelbranschen ordet avrättning som beskrivning av vad som förefaller vara planerade och överraskande mord. Är det korrekt? Vad gäller om ett straff inte har stöd i ett lands lagstiftning, är det då (språkligt sett) fortfarande ett straff?

Sedan finns (den svenska) lagstiftningens definition av mord: "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.

..."

Enligt den är nog både Barack och Donald mördare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Inte sällan används i murvelbranschen ordet avrättning som beskrivning av vad som förefaller vara planerade och överraskande mord. Är det korrekt?

Min känsla är att murvlar, tyvärr, skriver avrättning när det handlar om kallsinniga mord. Beställningsjobb och dylikt. Ännu värre är väl uttrycket ”ren avrättning” som inte är ovanligt. Hur ska man tolka det? Både ett straff och väl utfört, dessutom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Min känsla är att murvlar, tyvärr, skriver avrättning när det handlar om kallsinniga mord. Beställningsjobb och dylikt. Ännu värre är väl uttrycket ”ren avrättning” som inte är ovanligt. Hur ska man tolka det? Både ett straff och väl utfört, dessutom?

"Ren avrättning" bör vara ett väl verkställt straff. Och handlar det om beställningsjobb så är nog avrättning ganska korrekt. Beställaren har bestämt ett straff och hyr en bödel. Ungefär som ett vanligt rättssystem.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens språkskratt då det handlar om skånskan i Språket i P1:

 

– Vi får slå ett slag för det skånska r-ljudet, säger programledaren.

– Jag tycker att vi ska slå ett slag för alla r-ljud i svenskan, även det småländska, som knappt finns, säger experten.

 

:lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

1581093702?quality=70&format=auto

 

Intressant att kinesiskan har lånat in utropstecknet. Eller?

 

Texten hedrar läkaren och visselblåsaren som själv dog i covid-19:

 

”Farväl, Li Wenliang!”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ekonyheterna på radion intervjuade en restaurangägare som öppnade sin uteservering för två dagar sedan (apropå att folk inbland sitter för tätt på restauranger). Hon sa att de hade "40% mindre platser" i år. Men sitter inte gästerna ännu tätare då? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
6 minuter sedan, Telly82 säger:

Ekonyheterna på radion intervjuade en restaurangägare som öppnade sin uteservering för två dagar sedan (apropå att folk inbland sitter för tätt på restauranger). Hon sa att de hade "40% mindre platser" i år. Men sitter inte gästerna ännu tätare då? :fundersam: 

Eller bara småväxta personer och barn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Ekonyheterna på radion intervjuade en restaurangägare som öppnade sin uteservering för två dagar sedan (apropå att folk inbland sitter för tätt på restauranger). Hon sa att de hade "40% mindre platser" i år. Men sitter inte gästerna ännu tätare då? :fundersam: 

Förutsatt att hon inte satsar på målgruppen kortväxta menade hon nog 40 % färre platser, platser som förhoppningsvis är jämt fördelade över en minst lika stor uteservering som förra årets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

menade hon nog 40 % färre platser

Japp.

 

Men hon tillhör nog samma kategori företagare som säger att de ska ha "mindre personal", när de menar "färre anställda".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...