Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
snowreeler

Språktråden

Rekommendera Poster

KMN
26 minuter sedan, Alix säger:

I sak håller jag nog med den gode professorn.

Ja, det gör jag också.

Citat

Är det inte bättre att säga ”hon är en av dem som...”  Jo.

Och studsar till. Språkligt, inte över att M W faktiskt skulle vara ägd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Ja, hur uttalar stockholmarna Australien? :lol: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Härligt att höra SVT sport använda det gamla ordet longör. Dock felaktigt uttalat på svenska* men i alla fall. ^_^ 

*Det uttalas lång-gör, med g-ljud i gör. Reportern uttalade ordet närmast på franska, lånschör, som ordet kommer ifrån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

dump.png.fef226d4f7a5b35a8a6887d6dedb4a4c.png

Kul nyord, ”Instagramförmågor”. Raljant men precist. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
2018-11-27 på 10:57, Alix säger:

dump.png.fef226d4f7a5b35a8a6887d6dedb4a4c.png

Kul nyord, ”Instagramförmågor”. Raljant men precist. :D 

Ja, man kan ju inte påstå att det redan finns ett ord som täcker in betydelsen. Och behovet av det nya ordet är uppenbart.

(Eftersom fler och fler har börjat prata som Leif G W Persson, skulle någon säkert kunna säga om rubriksättaren att denne verkar ”svårt förtjust i versaler”.) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
23 minuter sedan, KMN säger:

Ja, man kan ju inte påstå att det redan finns ett ord som täcker in betydelsen. Och behovet av det nya ordet är uppenbart.

(Eftersom fler och fler har börjat prata som Leif G W Persson, skulle någon säkert kunna säga om rubriksättaren att denne verkar ”svårt förtjust i versaler”.) 

VIM kanske är ett kodat budskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
46 minuter sedan, Alix säger:

VIM kanske är ett kodat budskap?

Jag noterade det också!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN

Får för mig att uttrycket ”på plats” har ökat lavinartat. Det kan handla om regeringar, lagstiftning och nästan vad som helst. Är det bara en känsla jag har och då möjligen felaktig? Eller har andra också noterat det?

Och så verkar det ha blivit vanligt att personer (eller länder eller annan agent) ”lämnar” – alltså utan efterföljande substantiv. Förr kunde man lämna moderaterna, landslaget eller bolagets styrelse, men numera räcker det med att NN lämnar. Språkekonomi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

I GP kunde man idag, och kanske igår, (jag läste ikapp idag) se en notis om en isländsk författare, se bild. Men vad heter karln? Och, mer intressant för den här tråden, vilka skrivtecken är lämpliga att använda i svensk text i allmänhet och i svenska tidningars synnerhet?

Rubriken

"جمال أحمد خاشقجي har mördats"

säger nog inte svenska läsare särskilt mycket.

island.png.e2a95be794dc11eb3fa759f7f0738a00.png

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I GP kunde man idag, och kanske igår, (jag läste ikapp idag) se en notis om en isländsk författare, se bild. Men vad heter karln? Och, mer intressant för den här tråden, vilka skrivtecken är lämpliga att använda i svensk text i allmänhet och i svenska tidningars synnerhet?

Rubriken

Men det ser väldigt kulturellt ut.

Jag gillar inte två kolon, där det senare i praktiken står direkt efter det första. Eller förkortningen ”prof.”. Inte heller versalt L i Litteraturhus faller mig på Läppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Rubriken

Jag vet inte om det finns en inställning att nordiska namn ska skrivas med de bokstäver som används i det landet, typ Søren från AAlborg (fast mer tveksamt med AAlborg, det skulle nog bli Ålborg).

När det gäller isländskan kan det säkert skapa problem om det är så.

Och hur är det i folkbokföringen? Transkriberas inflyttade islänningars namn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Tänk att så likartade ord kan utvecklas så olika:
Älskling
Raring 
Käring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
14 timmar sedan, KMN säger:

Jag vet inte om det finns en inställning att nordiska namn ska skrivas med de bokstäver som används i det landet, typ Søren från AAlborg (fast mer tveksamt med AAlborg, det skulle nog bli Ålborg).

När det gäller isländskan kan det säkert skapa problem om det är så.

Och hur är det i folkbokföringen? Transkriberas inflyttade islänningars namn?

En sökning antyder att ISO 8859-1 används i folkbokföringen (2016) och att Windows-1252 används av Riksgäden (2017).

https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_8859-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

En sökning antyder att ISO 8859-1 används i folkbokföringen (2016) och att Windows-1252 används av Riksgäden (2017).

https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_8859-1

Då verkar det som om bokstavstrogenheten gäller för hela ”Västeuropa”.

Men hur är det bland inflyttade nordbor i folkbokföringen? Finns det någon Þora från Island eller någon Søren från Danmark? Och hur är sökbarheten för exempelvis Søren, exkluderas alla Sören?

Redigerad av KMN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
3 timmar sedan, KMN säger:

Då verkar det som om bokstavstrogenheten gäller för hela ”Västeuropa”.

Men hur är det bland inflyttade nordbor i folkbokföringen? Finns det någon Þora från Island eller någon Søren från Danmark? Och hur är sökbarheten för exempelvis Søren, exkluderas alla Sören?

Sökning på "søren" hos birthday.se med alternativet exakt stavning ger en 15139 träffar där många stavar namnet "sören".

Sökning på Þora med samma inställningar ger en träff, som man behöver logga in för att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Tumblr:

”Det gäller bilder och videor så väl som illustrationer som föreställer människor som har sex, genitalier och kvinnliga bröstvårtor.”

Artikel.

Det blir inte många bilder på människor... :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
1 timme sedan, Alix säger:

Tumblr:

”Det gäller bilder och videor så väl som illustrationer som föreställer människor som har sex, genitalier och kvinnliga bröstvårtor.”

Artikel.

Det blir inte många bilder på människor... :D 

Anar en motsägelse:

"

Det gäller bilder och videor så väl som illustrationer som föreställer människor som har sex, genitalier och kvinnliga bröstvårtor. Undantag gäller bland annat för bröstvårtor i icke-sexuella situationer som amning, bloggar som handlar om hälsa på olika sätt (könskorrigeringar exempelvis), och erotiska texter utan några bilder."

Så bilder föreställande kvinnliga bröstvårtor kommer att raderas, undantaget exempelvis de som illustrerar amning utan bilder?

Spoiler

Tumblrs VD skulle få problem om hen visste hur jag reagerar på manliga bröstvårtor som tidigare har ammats.

Spoiler

Finns det någon vindrutetorkarplugin till Safari? Det kan behövas när jag tumblrat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2013-05-26 på 11:11, kiplon säger:

om ordet "hen" gillar jag inte :armskeptisk:

Detta var det tidigaste inlägg i denna tråd jag kunde hitta om ”hen”. Jag letade med anledning av att Språket i P1 har en dokumentär om ordet ”hen”, debatten kring ordet och hur det gick.

Och fyndet i tråden är klockrent! En av de många ironierna är nämligen att alla de som protesterade mot ordet ˝hen” i skriven form på internet i hög grad bidrog till att etablera ordet i svenskan. Det är nämligen så det fungerar numera. ”Hur många träffar på Google får vi?”

Till tröst ska väl sägas att ordet i mycket blygsam utsträckning används av och om faktiska personer som har en könsidentitet bortom ”han” eller ”hon”.

Ordet ”hen” används precis som det var avsett från början (1966); i text där personen i fråga har ett oavgjort/anonymt kön. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
2013-05-29 på 22:11, Alix säger:

Visst, men det är i alla fall slang. Kanske det blir etablerat med tiden, men jag skulle inte tro det.

2013-05-29 på 23:18, Mattiasgbg säger:

Säg inte det, ringa lyckades ju bli en etablerad ersättare till telefonera, i en av riktningarna.

Vardagligt sedan 2015 i SAOL 14 också.  

Kanske ändras det till nästa gång?

Säger folk ”messa” nuförtiden? :fundersam:

6791D19D-41B9-4131-B46C-80827EB29EE5.jpeg.55d29cf3b92eed41150016ce68169a0b.jpeg

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Fick en uppmaning av bilen igår:

"Fyll på med spolarvätska".

Är inte "med" ett onödigt ord i den meningen? Eller till och med felaktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Fick en uppmaning av bilen igår:

"Fyll på med spolarvätska".

Är inte "med" ett onödigt ord i den meningen? Eller till och med felaktigt?

Jag tycker att du ställer för höga språkliga krav på din bil! Är det en svensk bil? Om inte, hur länge har den varit i Sverige?

Var realistisk, huvudsaken är väl att ni förstår varandra? Annars får du väl ta ett snack med den…

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Apropå kongruens:

Bildtext: ”En boliviansk familj har hittats brutalt mördade i en bostad i brasilianska São Paulo.” Artikel.

Det ska vara ”mördad”. Familj är singular. Eller? :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
8 timmar sedan, Alix säger:

Apropå kongruens:

Bildtext: ”En boliviansk familj har hittats brutalt mördade i en bostad i brasilianska São Paulo.” Artikel.

Det ska vara ”mördad”. Familj är singular. Eller? :totaltgalen:

Jo. Men det är ganska vanligt att det blir fel. I det här fallet är det dock inte så att den rätta formen ”låter fel”. Vissa kan annars tycka att det skaver något när det handlar om exempelvis paret, regeringen eller Apple.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 timmar sedan, KMN säger:

Jo. Men det är ganska vanligt att det blir fel. I det här fallet är det dock inte så att den rätta formen ”låter fel”. Vissa kan annars tycka att det skaver något när det handlar om exempelvis paret, regeringen eller Apple.

Jag tycker att båda formerna ”låter fel”. Även i detta fall. Jag hade omformulerat det. Men det beror på att jag som gammal murvel är skolad att i att inte låta språket märkas. Vad som är ”rätt” är därmed underordnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KMN
7 timmar sedan, Alix säger:

Jag tycker att båda formerna ”låter fel”. Även i detta fall. Jag hade omformulerat det. Men det beror på att jag som gammal murvel är skolad att i att inte låta språket märkas. Vad som är ”rätt” är därmed underordnat.

Men ”En boliviansk familj har hittats brutalt mördad…” låter väl inte fel eller konstigt? Min språkkänsla är helt i fas med den frasen.

Däremot har jag en viss förståelse för att en del reagerar (negativt?) på den språkligt helt korrekta meningen: Paret råkade ut för trakasserier direkt då det flyttat till Falun.

Vill man, som du, att språket inte ska märkas, då är det nog läge för omformulering där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...