Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför visas det fel tecken på åäö


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett litet problem och det är att när jag hämtar filer från våran hemsida där namnet innerhåller åäö så blir det någon figur, en fyrkant på högkant.

 

Kan det vara fel teckentabell eller har jag fel någon annastans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är servern som inte anger rätt teckenkodning för sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Njae..om jag förstått frågan rätt, så tror jag inte det har med teckenkodning att göra.

 

Du ser alltså sidorna OK i en webbläsare? Och om du högerklickar på en sida och väljer "visa källa" eller "view source" eller vad det kan stå, hur ser å, ä och ö ut där? Ser det ut som vanliga bokstäver, eller står det t.ex. ä, ö och å?

 

I så fall är det INTE teckenkodningen i filerna, utan någon som händer vid överföringen av filerna till din dator. Troligen kommer dom i binhex-format, men ska egentligen komma i text-format.

 

Hur laddar du ner dom? Vilket program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Grejen är den när jag hämtar t.ex en bild som heter "natt på gården.jpg" så blir å istället en fyrkant som som är ställd på kant (hoppas någon föstår förklaringen).

 

Har sett de där problemet när jag impotera till Itunes men det försvann när jag klicka på filen och valde info.

 

Kan hänga ihop med att alla mina filer så som musik, filmer m.m.m ligger på dator som systemet är windows XP på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Grejen är den när jag hämtar t.ex en bild som heter "natt på gården.jpg" så blir å istället en fyrkant som som är ställd på kant (hoppas någon föstår förklaringen).

 

Har sett de där problemet när jag impotera till Itunes men det försvann när jag klicka på filen och valde info.

 

Kan hänga ihop med att alla mina filer så som musik, filmer m.m.m ligger på dator som systemet är windows XP på?

Det spelar ingen roll om filerna ligger på en Mac, Windows-dator eller annat, OM websidorna är rätt kodade. Det innebär att alla websidor ska innehålla information om teckenkodning bland annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Det spelar ingen roll om filerna ligger på en Mac, Windows-dator eller annat, OM websidorna är rätt kodade. Det innebär att alla websidor ska innehålla information om teckenkodning bland annat.

Jo.... det beror på litegrann. Bl.a. bör man väl undvika mellanslag och filnamn med icke-engelska bikstäver eftersom en del gamla servrar inte kan hantera dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Hej

Grejen är den när jag hämtar t.ex en bild som heter "natt på gården.jpg" så blir å istället en fyrkant som som är ställd på kant (hoppas någon föstår förklaringen).

 

Har sett de där problemet när jag impotera till Itunes men det försvann när jag klicka på filen och valde info.

 

Kan hänga ihop med att alla mina filer så som musik, filmer m.m.m ligger på dator som systemet är windows XP på?

Du har beskrivit problemet ganska dåligt och ganska virrigt från början. När folk ställer frågor för att få en bättre uppfattning och för att kunna hjälpa, så är det en bra idé att läsa vad dom skriver och svara efter bästa förmåga istället för att fortsätta svamla och fullständigt ignorera svaren man fått. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om det är webbläsaren som sätter dit fyrkanterna.

 

I Opera på min vanliga x86-dator blir Å Ä Ö, Xn--4cab6c

 

tex www.åsbyalag.se blir Xn--sbyalag-dxa.se .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som om det är webbläsaren som sätter dit fyrkanterna.

 

I Opera på min vanliga x86-dator blir Å Ä Ö, Xn--4cab6c

 

tex www.åsbyalag.se blir Xn--sbyalag-dxa.se .

I ditt fall beror det på att din webläsare inte kan hantera internationella domännamn.

 

Däremot när man laddar ner filer med webläsaren, så är det webservern som ska ange teckenkodning för filnamnen på de filer som laddas hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ändra i din webbläsare till Unicode

post-113-1184405603_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...