Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och iPod Hi-Fi


Dragonilm

Rekommendera Poster

Jaså, vilket inlägg då?

 

Du kommer här med åsikten att iPod inte är Hi-Fi, dvs inte fyller Hi-Fi-normen. Jag vill veta om det finns någon substans bakom din åsikt, men hittills har jag inte sett till någon substans.

 

Det har ju inte något med nån jäkla iso att göra,det handlar om spelgädje och om hur singnalkällan förmedlar musiken och ipod förmedlar inte musiken på ett trevligt sätt utan det låter väldigt platt och mp3:igt vilket inte är hifi..

 

Dynamik, pondus och spelglädje är nåt ipoden inte kan förmedla på ett bra sätt och absolut inte lika bra som en vinylspelare eller en cd..

 

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
Det har ju inte något med nån jäkla iso att göra,det handlar om spelgädje och om hur singnalkällan förmedlar musiken och ipod förmedlar inte musiken på ett trevligt sätt utan det låter väldigt platt och mp3:igt vilket inte är hifi..

 

Dynamik, pondus och spelglädje är nåt ipoden inte kan förmedla på ett bra sätt och absolut inte lika bra som en vinylspelare eller en cd..

/Danne

Jaha...

 

Ingen som helst substans alltså. Inga objektiva test eller fakta att hänvisa till. Bara en subjektiv åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering här, eftersom det ändå pratas förbi varandra i den här tråden?

 

Någon som provat att spela okomprimerad musik från en iPod genom en skaplig anläggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...

 

Ingen som helst substans alltså. Inga objektiva test eller fakta att hänvisa till. Bara en subjektiv åsikt.

 

Kanske en subjektiv åsikt men den ær delad med många..

 

Førutom att vi inte ær av samma åsikt så tycker jag om att du går på som ett ånglok och står før ditt argument,sådant gillar jag :galetglad:

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi

för mig som är mindre kunnig så verkar ju något som är "Hi-Fi" vara mer av en smaksak.

Kan inte så apple få låta sin stereolåda heta hifi ochipod för att den har med som att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hi-fi

för mig som är mindre kunnig så verkar ju något som är "Hi-Fi" vara mer av en smaksak.

Kan inte så apple få låta sin stereolåda heta hifi ochipod för att den har med som att göra?

http://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity

"High fidelity equipment has minimal or unnoticeable amounts of noise and distortion and an accurate frequency response as set out in 1973 by the German Deutsches Institut für Normung (DIN) standard DIN 45500."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe här trampade jag på ömma tår

 

Jag håller inte med er alls att ipod låter hifi jag har själv ägt en ipod och haft den inkopplad till min HIFI anläggning och det låter inte bra om man jämför med cd eller Lp.Och det där med att jag minnsan har gämfört med en 10 milijons stereo och det är minnsan ingen skillnad på ljudet det tror jag inte på.därimot så gillar jag inte alla dessa ormolje företagen som säljer dyra kablar och en massa annan skit som ska få stereon att låta bra..Men det finns en undre gräns för vad som kan klassas som hifi och ipod är långt under den gränsen. BASTA!!

 

/Danne

 

Vill bara säga att jag inte känner att min tår är ömma :)

 

Tycker faktiskt att det är fint att kunna tycka olika och kunna resonera kring det!

 

Som jag sa innan så är ju ljudet subjektivt att köra ett par B&W på Class'e var väldans analytiskt och platt! Även om det var en halvmiljons anläggning, jag får ju utgå från att vi båda står på samma sida när jag säger att HIFI handlar om att nå så verklighetstroget ljud som man kan få eller hur!

 

Så med andra ord, om du går på Rockkonsert vill du lyssna till en rockkonsert! Du går allt låter underbart du köper skivan kommer hem och det låter fudd fudd istället för boom boom som på konserten. Dålig HIFI eller hur, där vill jag dra jämförelsen att jag har hört med verklighetstrogna anläggningar till rimligare pengar än en halvmiljoners. Jag säger inte att iPod är Hifi utan det är en snyggt designad Mp3 spelare som är enormt funktionell och inte dyr i mina ögon. I dina ögon en billig plastbit som sagt subjektivt. Man kan inte dömma ut den ena eller det andra i sådana här disskutioner. Alla har ett tycke en tanke och uppfattning, klart ni kan prata omkull mig om jag påstår att en apelsin den är blå eller hur !

 

Hur som helst har disskutionen spårat ur och trådskaparen får inga vettiga svar, bara disskutioner mellan oss hifinördar och macnördar :) (ett dåligt skämt ok ;) )

 

Din åsikt är minst lika mycket värd som alla andras, hade jag hamnat i denna diskussion för ca 5 år sedan hade jag varit i ditt läger, men idag så får jag nog säga att jag har blivit visare och kan lyssna med öronen istället för med ögonen. Jag säger dock inte att du gör detta ...

 

Ha det nu gott drick rödvin och käka ost njut av lite Audiphile musik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skanerost:

 

Trevligt inlägg

 

Jag är inte mycket för dyr hifi,mina bästa hifi upplevelser har varit hifi som kostar max 10-15000 kr jag har själv hört b&w men Class'e förstärkare och det låter väldigt trist och ännu värre om det är Thule :stjarnsmall:

 

Nog om hifi

 

Jag gillar inte Ipod som musikförmedlare.

 

Men vilken tur för ipod att det finns folk som gör det..

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesus, Maria och Josef, vad tråden gått "off-topic" just nu.

 

Frågan var ju endast om iPhone går att använda i en iPod Hi-Fi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesus, Maria och Josef, vad tråden gått "off-topic" just nu.

 

Frågan var ju endast om iPhone går att använda i en iPod Hi-Fi?

 

 

förlåt :dumstrut:

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat på Apples sidor utan att få något direkt svar, men följande har jag hittat.

 

"iPhone Universal Dock Adapter 3-Pack

 

These Dock Adapters enable your iPhone to connect to the iPod Universal Dock and other products that use the Universal Dock system. You can even conduct speakerphone calls with your iPhone in the Dock." Kostar $9, iPod Hifi antar jag använder "Universal Dock system".

 

Längre ner på samma sida står om "Works with iPhone"-loggan och "iPod Accessories" och min slutsats efter att ha läst det är att iPod Hifi + iPhone fungerar ihop, fast Apple har inte gått ut med det.

 

Vore ju korkat om det inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat på Apples sidor utan att få något direkt svar, men följande har jag hittat.

"<a href="http://www.apple.com/iphone/accessories/" target="_blank">iPhone Universal Dock Adapter 3-Pack

These Dock Adapters enable your iPhone to connect to the iPod Universal Dock and other products that use the Universal Dock system. You can even conduct speakerphone calls with your iPhone in the Dock.</a>" Kostar $9, iPod Hifi antar jag använder "Universal Dock system".

Längre ner på samma sida står om "Works with iPhone"-loggan och "iPod Accessories" och min slutsats efter att ha läst det är att iPod Hifi + iPhone fungerar ihop, fast Apple har inte gått ut med det.

Vore ju korkat om det inte fungerar.

 

Tack för det, skall genast kika in länkarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket OT här...

 

För att svara på frågan. Ja, iPhone fungerar med iPod Hi-Fi.

 

Dock fungerar inte Apple Radio Remote vilket jag tycker är kasst då iPhone saknar FM radio vilket nästan alla normala mid-range mobiler har inbyggt :angry2:

 

//kirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oups...

 

Svårt att radera ett felaktigt inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. glöme att nämna. någon från usa hade kommit in till min lokala applebutik och tagit med sin iPhone. dom fick testa den och sedan provade dom den i Hi-Fi:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hi-Fi eller inte, det är frågan.....äh tror jag funderar över palestinakonflikten istället. Bara så jag får lite distans till den oerhört viktiga frågeställningen som drivs i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jaså???

Exakt vilken del av HiFi-normen är det som iPod inte skulle uppfylla? (Det gäller alltså DIN 45500 från 1973!)

Den som aldrig lyssnat på Vinylspelare / lp-skivor vet inte var Hi-Fi är. Mp3 eller likannde format kan ALDRIG bli Hi-Fi hur ni än gör. Det är fördålig återgivning resp. frekvansomfång för att kunna gå under normen som iPod representerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som aldrig lyssnat på Vinylspelare / lp-skivor vet inte var Hi-Fi är. Mp3 eller likannde format kan ALDRIG bli Hi-Fi hur ni än gör. Det är fördålig återgivning resp. frekvansomfång för att kunna gå under normen som iPod representerar.

Du kan när som helst få komma hem till mig och lyssna på mina 350 LP-skivor på en rätt hyfsad anläggning. Jag gillar analogljud bättre än digitalljud, men det är himla besvärligt att spela LP i bilen och/eller på jobbet, så därför har jag en iPod.

 

Du kan hävda att du tycker en iPod och/eller mp3 låter dåligt och ingen kan säga emot dig, för det är vad DU tycker.

 

Du kan däremot inte hävda att en ipod inte fyller Hi-Fi-normen, för det är numera inte särskilt svårt att överträffa den. Hi-Fi-normen är inget subjektivt utan en absolut norm som dessutom går lätt att kontrollmäta på produkten i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Du kan däremot inte hävda att en ipod inte fyller Hi-Fi-normen, för det är numera inte särskilt svårt att överträffa den. Hi-Fi-normen är inget subjektivt utan en absolut norm som dessutom går lätt att kontrollmäta på produkten i fråga.

Så Hi-Fi (den tyska varianten) betyder i praktiken bara att apparaten uppfyller en (väldigt) gammal standard och med dagens mått inte behöver kunna prestera bra ljudåtergivning alls? Låter som att det är läge för EU att förnya det där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Hi-Fi (den tyska varianten) betyder i praktiken bara att apparaten uppfyller en (väldigt) gammal standard och med dagens mått inte behöver kunna prestera bra ljudåtergivning alls? Låter som att det är läge för EU att förnya det där!

Hi-Fi-normen garanterar i alla fall ett hyfsat ljud, men det finns utrymme för skärpta regler.

Idag är det mest små apparater med inbyggda högtalare (typ klockradio etc) som inte fyller normen och då är det högtalaren som inte håller måttet. Koppla in ett par hörlurar så blir även det Hi-Fi i de flesta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Skulle vilja höra iPod Hi-Fi uppfylla samma krav som McIntosh hemmastereo gör. För det är Hi-Fi i rätt mening. MP3 kommer aldrig kunna klassas som varken Hi-Fi eller välljud i någon mening.

 

iPod är en sketen överhypad mp3-spelare med usel ljudkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja höra iPod Hi-Fi uppfylla samma krav som McIntosh hemmastereo gör. För det är Hi-Fi i rätt mening. MP3 kommer aldrig kunna klassas som varken Hi-Fi eller välljud i någon mening.

 

iPod är en sketen överhypad mp3-spelare med usel ljudkvalitet.

Vet inte riktigt hur den anläggning du tänker på låter, men jag antar/utgår från att det finns många anläggningar som låter mycket bättre än iPod & iPod Hi-Fi. Problemet är vad som ÄR Hi-Fi och där verkar det finnas två synsätt:

1: Uppfyll kraven i en gammal tysk standard som inte är internationell och som tydligen är ganska lätt att uppfylla.

2: Det ska låta riktigt bra, enkelt uttryckt. Väldigt subjektivt och inte jättevetenskapligt.

 

Hur som helst, enligt båda dessa synsätt så kan nästan allt kallas Hi-Fi utan att det blir fel.

 

Själv använder jag synsätt 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja höra iPod Hi-Fi uppfylla samma krav som McIntosh hemmastereo gör. För det är Hi-Fi i rätt mening. MP3 kommer aldrig kunna klassas som varken Hi-Fi eller välljud i någon mening.

 

iPod är en sketen överhypad mp3-spelare med usel ljudkvalitet.

Men det är en avsevärd skillnad på vad en portabel spelare kan jämfört med en hemmastereo.

Om vi håller oss till portabla spelare som tillverkas idag, vilken föredrar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur den anläggning du tänker på låter, men jag antar/utgår från att det finns många anläggningar som låter mycket bättre än iPod & iPod Hi-Fi. Problemet är vad som ÄR Hi-Fi och där verkar det finnas två synsätt:

1: Uppfyll kraven i en gammal tysk standard som inte är internationell och som tydligen är ganska lätt att uppfylla.

2: Det ska låta riktigt bra, enkelt uttryckt. Väldigt subjektivt och inte jättevetenskapligt.

 

Hur som helst, enligt båda dessa synsätt så kan nästan allt kallas Hi-Fi utan att det blir fel.

 

Själv använder jag synsätt 2.

Jag använder synsätt 1. Det blir klart och entydligt på det sättet.

 

Synsätt 2 skulle jag kalla "välljud" (eller "brist på ...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...