Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför behövs inte www?


Semmelman

Rekommendera Poster

Jag surfletade hotell igår och följde massa länkar i olika hotellbokningssystem och där hade tydligen inte detta slagit igenom, nästan överallt jag kom så var www med fast de inte behövs. :)

Nej, det finns en väldig tröghet i sådant här, av någon dum anledning började www användas framför webbadresserna när internet slog igenom mot den stora massa i slutet av 90-talet. Nu är det så inarbetat (och de flesta tror ju att det behövs, att det måste vara så) så nu kommer det nog ta hemskt lång tid innan vi blir av med www.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar
gorancarlsen
Man kan ha helt olika innehåll på macworld.se och www.macworld.se, ja.

Jag har sett några exempel på detta. ett företag jag haft kontakt med har www.foretaget.se som den publika sidan för alla besökare. foretaget.se däremot är detta företags extranät.

 

Till de sidor jag själv äger behöver man inte använda www, men om man gör det kommer man rätt i alla fal. Detta beror på det som andreas påtalade i sitt första inlägg här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Njaaäääää.... är det verkligen sant? Aldrig hört talas om det. Det kanske, kanske finns nåt sätt att lägga upp det så, och det skulle ju i så fall vara sällsynt korkat eftersom vi redan konstaterat att webbläsare lägger till www ändå.

 

edit: Såg att detta redan avhandlats längre fram i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

achtungbaby

Anledningen till att mydomain.com och www.mydomain.com kan vara helt olika sidor är att DNS-uppslagningen ger 2 olika IP-adresser.

 

Man kan alltså registrera att mydomain.com pekar på 192.168.0.100 och www.mydomain.com på 192.168.0.200. De kan i sin tur ligga på helt olika datorer och köra olika web-servrar.

 

Sen (tror jag) man kan göra det på annat sätt också. Web-servern kan omdirigera anrop till mydomain.com och www.domain.com.

 

Behövs www?

Egentligen inte. Men det är ett smart sätt att särskilja olika funktioner på en domän, även om de hanteras av samma dator. Exempelvis så pekar:

imap.mydomain.com : på en mail-server

ftp.mydomain.com : på en ftp-server

news.mydomain.com : på en news-server

www.mydomain.com : på en web-server

 

Har man denna uppdelning av subdomäner så tycker jag inte att man ska utesluta www. Annars fungerar det självklart lika bra utan, såvida det implicerar en web-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

caktusaurus
Njaaäääää.... är det verkligen sant? Aldrig hört talas om det. Det kanske, kanske finns nåt sätt att lägga upp det så, och det skulle ju i så fall vara sällsynt korkat eftersom vi redan konstaterat att webbläsare lägger till www ändå.

 

Japp! Både www (www.macworld.se) och forum (forum.macworld.se) är underdomäner till domänen macworld.se. Du kan låta www gå till samma ställe som macworld.se, men du kan likväl låta den peka på något helt annat. Det förstnämnda är naturligtvis det mest konventinella, men det finns även (sällsynt korkade :D ) motexempel - t.ex. www.elektronikhuset.com och elektronikhuset.com. Har man enbart en server konfigurerar man s.k. virtuella hostar, eftersom www och forum då ligger på samma maskin. Sedan behöver man bara ställa in DNS-servern för sin domän så att datorer som försöker komma åt www och forum hittar deras IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Anledningen till att mydomain.com och www.mydomain.com kan vara helt olika sidor är att DNS-uppslagningen ger 2 olika IP-adresser.

 

Man kan alltså registrera att mydomain.com pekar på 192.168.0.100 och www.mydomain.com på 192.168.0.200. De kan i sin tur ligga på helt olika datorer och köra olika web-servrar.

Eehhh....? Det där lät inte riktigt rätt tycker jag. Om jag har en domän (t.ex. mydomain.com) hos en registrator typ GoDaddy, så pekar jag den mot mitt webbhotells IP. Webbhotellet har ju i 9.999 fal av 10.000 per automatik konfigurerat servern så att "underdomänen" www.mydomain.com pekar mot mydoamin.com.

 

Det kanske går, om man driver sin egen server och vill meckla med inställningarna, att dirigera om requests för www.mydomain.com till en annan IP, men det låter extremt opraktiskt och jag tvivlar på att det faktiskt går. I vart fall är det en överkurs som är tämligen onödig i sammanhanget, om man inte förklarar att det ÄR en extrem situation och långt, långt bortom vad som är brukligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Japp! Både www (www.macworld.se) och forum (forum.macworld.se) är underdomäner till domänen macworld.se. Du kan låta www gå till samma ställe som macworld.se, men du kan likväl låta den peka på något helt annat. Det förstnämnda är naturligtvis det mest konventinella, men det finns även (sällsynt korkade :D ) motexempel - t.ex. www.elektronikhuset.com och elektronikhuset.com. Har man enbart en server konfigurerar man s.k. virtuella hostar, eftersom www och forum då ligger på samma maskin. Sedan behöver man bara ställa in DNS-servern för sin domän så att datorer som försöker komma åt www och forum hittar deras IP-adresser.

Du missade att läsa vidare i tråden. ;)

Här är mitt svar till mig själv:

https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=581155

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

achtungbaby
Eehhh....? Det där lät inte riktigt rätt tycker jag. Om jag har en domän (t.ex. mydomain.com) hos en registrator typ GoDaddy, så pekar jag den mot mitt webbhotells IP. Webbhotellet har ju i 9.999 fal av 10.000 per automatik konfigurerat servern så att "underdomänen" www.mydomain.com pekar mot mydoamin.com.

 

Det kanske går, om man driver sin egen server och vill meckla med inställningarna, att dirigera om requests för www.mydomain.com till en annan IP, men det låter extremt opraktiskt och jag tvivlar på att det faktiskt går. I vart fall är det en överkurs som är tämligen onödig i sammanhanget, om man inte förklarar att det ÄR en extrem situation och långt, långt bortom vad som är brukligt.

Sant! Jag var inte tillräckligt tydlig och hade fel om DNS-uppslaningen. En uppslagning på mydomain.com eller www.mydomain.com ger ju samma IP-adress (AFAIK). Sen kan man ju som sagt själv ha olika web-sidor på dem, och på olika datorer. Men det är som du säger en onödig och ovanlig situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...