Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför behövs inte www?


Semmelman

Rekommendera Poster

Råkade se just att om jag inte skrev "www" efter "http://" så kom jag till samma hemsida ändå, jag trodde ju att "www" var viktiga, har man skrivit de nu i onödan i alla år? Varför är det så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Vet inte hur det är med andra webläsare men vissa har autokompletering av dessa grejerna.

Tror ändå det kanske redriktas på nått sätt utan det.

Kan nämnas att ska man till aftonbladet så räcker det nätt och slätt skriva aftonbladet så sköts resten av sig själv.

post-18285-1183711490_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Kul att du upptäckt det nu. Det har du som regel inte behövt de senaste 5-6 åren. ;)

 

Antingen läggs "www" automatiskt till av webbläsaren i anrop ändå, eller så är servern dit du ska konfigurerad för att acceptera anrop utan "www". (Ibland är den inte det, och då måste du lägga till "www". Men det är väldigt ovanligt nuförtiden. Skulle tippa att 90% av alla servrar tar anrop utan "www")

 

"www" behövs inte egentligen alls utan är egentligen en kvarleva sen internets födelse. "Språket" (dvs "protokollet") heter ju "http" och det är det som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade se just att om jag inte skrev "www" efter "http://" så kom jag till samma hemsida ändå, jag trodde ju att "www" var viktiga, har man skrivit de nu i onödan i alla år? Varför är det så här?

Man behöver inte ens skriva http:// framför. Den biten lägger alla moderna webläsare till automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

"www" är rent tekniskt bara en underdomän till huvuddomänen.

Exempelvis är macworld.se huvuddomänen, och forum.macworld.se en underdomän. Precis som www.macworld.se är en underdomän till macworld.se, fast den styrs till samma ip-nummer som macworld av gamla standardrutiner.

 

Vi får starta en förening: Bort med www! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va många år sedan jag skrev www eller http:// före en adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och oftast behöver man inte heller skriva .com eller .se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

caktusaurus
Vi får starta en förening: Bort med www! ;)

 

Amen to that! Vi skulle ju även kunna kalla den anti-"Bad Request (Invalid Hostname)"-klubben :D (felmeddelandet man får om man försöker gå till en webbplats utan www, fast som inte är inställd för detta, typ denna).

 

Förresten, hur gör man så att Firefox 2 fixar autokomplettering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Amen to that! Vi skulle ju även kunna kalla den anti-"Bad Request (Invalid Hostname)"-klubben :D (felmeddelandet man får om man försöker gå till en webbplats utan www, fast som inte är inställd för detta, typ denna).

Håller med - i princip. Hatar när man skriver en URL och får Bad Request p.g.a. det där.

 

Men (och ett STORT "men"): Det är nästan nödvändigt att ha med "www" i t.ex. brevhuvuden, visitkort, annonser osv för företaget/organisationen. Annars fattar inte folk att det är en "web-adress". Skriver man: "web: minlillasajt.se" så ser dom inte "www" och undrar vad det är (jo, det är sant!). Men skriver man "www.minlillasajt.se" så hajar dom direkt vad det är. Man behöver inte ens skriva "web" före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog också mycket på, som någon nämnde ovan, vilken läsare du använder. Exempelvis om man skriver pretaporter.se i IE7 hittar han inte den, men gör man det i FF 2, så hittar han det.

 

Det bästa är att skriva tex aftonbladet och sedan Kommando-enter i FF. Då lägger den automatiskt till http://www. före och .se efter. Helt underbart :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"www" är rent tekniskt bara en underdomän till huvuddomänen.

Exempelvis är macworld.se huvuddomänen, och forum.macworld.se en underdomän. Precis som www.macworld.se är en underdomän till macworld.se, fast den styrs till samma ip-nummer som macworld av gamla standardrutiner.

 

Vi får starta en förening: Bort med www! ;)

 

Att skriva http://www är SÅÅÅ PC. :sick: Tillkrånglat helt i onödan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med - i princip. Hatar när man skriver en URL och får Bad Request p.g.a. det där.

 

Men (och ett STORT "men"): Det är nästan nödvändigt att ha med "www" i t.ex. brevhuvuden, visitkort, annonser osv för företaget/organisationen. Annars fattar inte folk att det är en "web-adress". Skriver man: "web: minlillasajt.se" så ser dom inte "www" och undrar vad det är (jo, det är sant!). Men skriver man "www.minlillasajt.se" så hajar dom direkt vad det är. Man behöver inte ens skriva "web" före.

Jag tror det minskar ganska drastiskt bland ungdomar nu. Själv skriver jag nästan aldrig www, även om det är i ett brev eller så.

 

Men när jag sitter i skolan där vi har pc, så fungerar det ofta inte att inte skriva www. Men vissa sidor heter ju inte www. Då fungerar det ju inte att skriva så heller.

 

Sedan fungerar det till exempel att skriva bara sf i sökrutan så kommer www.sf.se upp (utan cmd+enter) i alla fall för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer dock att alltid skriva ut även www på mina loggor, visitkort, annonser, etc. - till min domän alltså - eftersom inte riktigt hela internet (som beskrivits ovan) struntar i www - och så länge bara "nästan" hela Inet skippat www så har egentligen inte www skippats alls. Skulle jag bara skriva "domän.se" så skulle säkert någon få error och jag förutsätter alltid att de flesta är fullständigt handikappade på IT - de kommer inte att lista ut att lägga till www och försöka igen. De skriver ner EXAKT vad som står i annons, visitkort, etc - funkar det inte så är det kört - de kommer aldrig att lyckas ta sig till sajten. För väldigt många är detta verkligheten - dom förstår absolut ingenting om hur saker och ting sitter ihop - och det ska man inte heller behöva (men ointresset och avsaknaden av nyfikenhet om hur saker funkar är en gåta för mig).

Dessutom annonserar "www" att det är just en webadress. Saknas den så ger jag mig tusan på att många inte ens förstår att det är en webadress.

 

Så - www lever kvar trots att den binära serversidan (nästan helt - märk väl detta "nästan") inte längre bryr sig om utskrivet www.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Jo min fråga gällde inte "autokompletteringen" som webläsaren gör, den har jag vetat om länge, jag upptäckte dock att jag hade min hemsida på adressen http://xxxxx.com oxå samtidigt som med adress med de tre w:ena uppe i adressfältet.

Jag hade ingen aning att de hade tagit bort det. Jag har ju upptäck att vissa sajter som den här hade utelämnat w:ena men jag trodde det berodde på att man blev hänvisad till ngn underkategori eller de hade en egen server el ngt liknande tekniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul dom där, skulle ju bara ange en fiktiv adress istället för min egen, därav x:ena, hade ingen aning om att det ledde till en viss sida, är ni under 18 bör ni nog inte klicka på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"www" är rent tekniskt bara en underdomän till huvuddomänen.

Exempelvis är macworld.se huvuddomänen, och forum.macworld.se en underdomän. Precis som www.macworld.se är en underdomän till macworld.se, fast den styrs till samma ip-nummer som macworld av gamla standardrutiner.

 

Vi får starta en förening: Bort med www! ;)

Fast detta låter ju som att man _skulle kunna_ ha olika sidor på www.macworld.se och bara macworld.se om det är olika domäner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Fast detta låter ju som att man _skulle kunna_ ha olika sidor på www.macworld.se och bara macworld.se om det är olika domäner?

Man kan ha helt olika innehåll på macworld.se och www.macworld.se, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det minskar ganska drastiskt bland ungdomar nu. Själv skriver jag nästan aldrig www, även om det är i ett brev eller så.

 

Men när jag sitter i skolan där vi har pc, så fungerar det ofta inte att inte skriva www. Men vissa sidor heter ju inte www. Då fungerar det ju inte att skriva så heller.

 

Sedan fungerar det till exempel att skriva bara sf i sökrutan så kommer www.sf.se upp (utan cmd+enter) i alla fall för mig.

 

Du syftar på Firefox antar jag.. de kör med Google Feeling Lucky när man bara skriver in ett ord. Det är inget som jag sett marknadsfört någonstans, det är litegrann av ett påskägg kanske man kan säga..? På sätt och vis. Möjligt att Opera tillåter det också, de har ju ännu mer grejer: t.ex. kan du skriva g SF Bio så söker den efter det på Google och resultatet med Google-söksidan laddas. Alla dessa genvägar till olika sökmotorer finns alltså i Opera på följande meny: Opera > Preferences > fliken Search. Sen kan man så klart lägga till egna genvägar också, men jag tänker inte assistera om vad man behöver skriva in då, annat än att det gäller att känna till hur man tolkar GET / POST, enklast via Operas adressfält för URL. Ta hellre det till en särskild forumtråd om det verkar intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Man kan ha helt olika innehåll på macworld.se och www.macworld.se, ja.
Njaaäääää.... är det verkligen sant? Aldrig hört talas om det. Det kanske, kanske finns nåt sätt att lägga upp det så, och det skulle ju i så fall vara sällsynt korkat eftersom vi redan konstaterat att webbläsare lägger till www ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver havspiren.se och www.havspiren.se så kommer den att säga att "Under Construction

The site you were trying to reach does not currently have a default page. It may be in the process of being upgraded. "

 

Men skriver man med www före så fungerar det. Gissar att det har med servern eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver havspiren.se och www.havspiren.se så kommer den att säga att "Under Construction

The site you were trying to reach does not currently have a default page. It may be in the process of being upgraded. "

 

Men skriver man med www före så fungerar det. Gissar att det har med servern eller något.

Ja, det är 2 olika adresser. Dom har inte som man annars brukar göra styrt över båda till samma ställe.

 

Njaaäääää.... är det verkligen sant? Aldrig hört talas om det. Det kanske, kanske finns nåt sätt att lägga upp det så, och det skulle ju i så fall vara sällsynt korkat eftersom vi redan konstaterat att webbläsare lägger till www ändå.
Jodå, det är klart man kan. Ovan är ett exempel på olika innehåll.

 

Däremot är det ju lite dumt eftersom folk tolkar dn.se och www.dn.se t ex som samma sida.

 

Håller helt med om att www är nödvändigt (och bra) på visitkort och liknande eftersom man direkt vet vad det handlar om. Telefonnummer börjar ofta med +46 eller 0xxx det är egentligen onödigt att telefonnumret är i sverige eller att riktnummer börja med noll vet ju alla ändå - men det gör det tydligare. Ingen skulle väl komma på att ta bort -vägen och -gatan av effektivitetsskäl eftersom vi vet att i stort sett alla bor vid en väg eller gata?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...