Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera iPhone


Vovven

Rekommendera Poster

Nåt i stil med denna? :propellerbaver:

 

 

Är det en sådan du har...B)

 

:D :D :D:elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iPhone användas som MP3spelare här i Sverige om man köper den utan att aktivera den? Eller är den helt låst för all användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju dumt att bara köpa iPhone för att ha som MP3 och video och sånt, Det blir väl inte så kul när man väl sitter med en iPhone som man inte enns kan ringa med när resten av oss köper en fullt funktionell. Det är ju säkert inte mer än 4-6 månader innan den kommer till sverige, och då gissar jag på att abonemangskostnaderna kommer att vara bra mycket billigare också, det blir nog i slutändan dyrare att binda upp sig på att betala för en telefon i två år som man inte enns kan ringa med än att vänta i några månader och få hela paketet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Att Poca är 50+ är väl allmänt känt här på foumet han är ju tom pensionär numera :borstatanderna:

 

Det som förvånar mig dock är att du säger att det var ordet armbandsur som avslöjade honom. Hur då? Jag är då bara 27 fyller snart 28 och armbandsur fick vi lära oss i skolan. Tycker det låter mycket bättre än de nya armbandsklocka/klockor det låter fel helt enkelt, armbandsur flyter på bättre!

 

Får dagens fjortisar(och då menar jag inte att du är en sådan) lära sig att det är ordet armbandsklocka som är mest korrekt?

 

Armbandsur säger jag också... och jag hör till den gamla goda skolan då man fick lära sig saker och det var läraren som hade sista ordet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Kan iPhone användas som MP3spelare här i Sverige om man köper den utan att aktivera den? Eller är den helt låst för all användning?

 

 

Den måste aktiveras för att överhuvudtaget kunna använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste aktiveras för att överhuvudtaget kunna använda den.

En aktivering innebär att vad måste göras? Måste man teckna ett löpande abbonemang eller räcker det att någon med amerikansk personnummer reggar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

vad jag förstår så räcker det att nån med am. personnummer reggar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Är det en sådan du har...B)

 

:D :D :D:elaktflin:

Nix :) Har ingen mobiltelefon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda social security number 999-99-9999 enligt denna sida:

http://www.tuaw.com/2007/07/01/prepaid-iphone-in-a-nutshell/

 

Jag kom att tänka på att man kanske kan använda skype-in och skype-out och vidarekoppla samtalen och på så sätt få ett svenskt nr till sin iphone och ringa billigt. (på nått sätt...)

 

 

Lycka till! Och om du gör det så får du gärna berätta hur det har gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om man lyckas importera den, och även om man lyckas aktivera den, måste man väl ändå signa ett avtal hos AT&T på 2 år, för $50/månad? Ska man dessutom ringa via Roaming blir det nog inte helbilligt. Nej jag väntar på Sverigereleasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag har tänkt på när iPhone väl kommer till Sverige är denna fråga; Vilken svensk operatör är först ut att sälja mobilen och vem är först ut att förstöra mjukvaran med sitt enga inkl logotype och liknande? Jag menar "förstöra mjukvaran" så som 3 (tre) gör med sina mobiler, och som Vodafone(Telenor) gjorde med sina när de fortfarande hette Vodafone?

 

Hoppas inte de går så långt att de förstör mjukvaran, då sjunker nog intresset för mig iallafall.

 

Oavsett hur man får tag på mobilen från USA till Sverige så lär det ju bli en ganska så fet tullavgift.

 

Köpte en HTC från Telia och där var inte heller någon "förstörd" mjukvara ...

 

3 kan vi nog glömma att de får iPhone de har ett så klent utbud idag som det är, samt att om iPhone ska hamna hos dem vill de ha sin hemska 3 logga på vilket inte kommer att hända.

 

Jag gissar på att det är Telia eller telenor som kommer få avtalet ... men om jag skulle sätta pengar på det Telia kommer få den då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att gå tillbaka till själva tråden

Nej har man som jag väntat i 7 år på iPhone kan du nog klara av att vänta 6 månader till på nått som man kommer vara perfekt integrerat och anpassat för Europa.

 

Jag vet att Apple lovat en europeisk lansering i slutet av detta år men vad menas med Europa?

 

Själv är jag inte fullt övertygad om att iPhone kommer att lanseras i Sverige eller övriga norden i närmaste framtiden. Då Apple talar om ”Europa” brukar det handla om Storbritannien, Frankrike, Tyskland och de andra ”större” länderna. Sverige och övriga ”mindre” länder brukar beaktas senare... Då iTunes Music Store lanserades i Europa var det just i de stora länderna som allt började.

 

Ett av de största problemen kommer att vara valet av operatör. Själv känner jag inte en enda europeisk operatör som säljer abonemang i alla iTunes Store länder.

Jag hoppas klart på en lansering i Norden men skulle inte bli värst förvånad om det inte skulle hända i år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

Återigen, abonnemang och operatör:

 

Ni talar om "Ett av de största problemen kommer att vara valet av operatör..." och "Jag gissar på att det är Telia eller telenor som kommer få avtalet...". Vänta lite. Ert resonemang saknar all form av grund.

 

Först kan det verka helt självklart. AT&T fick avtal i USA, så vad blir det för operatör i Europa?

 

Men när man börjar tänka på det är det inte så. Att AT&T var ensamma om att få avtal i USA beror på att det är så det fungerar i USA. Det finns massor av telefoner i USA som säljs på det sättet. Men ingen av de telefonerna har inneburit att de enbart säljs med en operatör i Europa.

 

Man drar otroligt snabba slutsatser om man får för sig att samma sak kommer gälla i Sverige.

 

Se det så här. Massor av telefoner säljs på samma sätt som iPhone i USA sedan år tillbaka. En telefon med en enda operatör. Inget konstigt. Men samma telefoner köper vi över disk i Sverige med val av olika operatörer eller rent av helt utan abonnemang.

 

Help plötsligt kommer Apple med sin iPhone. Den säljs i USA på precis samma sätt som telefoner redan säljs där. iPhone + AT&T, precis som amerikanerna är vana vid. Apple säger inget om hur telefonen kommer säljas i Sverige.

 

Det är här det blir intressant. Apple gör alltså som så många mobiltelefontillverkare gjort innan dem. Men det finns inget alls som tyder på att det enbart skulle gå att köpa iPhone med en enda operatör i Sverige, eller rent av Europa. Det tåls att upprepas. Det finns inget som tyder på att man bara kommer kunna köpa iPhone med en enda operatör i Europa.

 

Sedan får man se det ur ett konkurrensperspektiv också. Om ett år kanske ni går in i en telebutik. På väggarna sitter massor av telefoner. Alla telefoner kan köpas med abonnemang från kanske tre eller fyra operatörer samt med val att köpa helt utan krav på abonnemang. Men där på väggen sitter också iPhone, men den går inte att köpa utan abonnemang, bara med abonnemang från operatör X. Då tänker gemene man: ok, varför ska jag köpa iPhone? Säkert jättefin, men den går bara att köpa med en operatör, ett val de gjort för att maximera sin vinst per kund. Den köper inte jag. Jag köper en telefon som är nog så bra, men där jag kan välja operatör efter eget tycke.

 

Så är vi vana vid att det ska fungera. iPhone får en rejäl nackdel i Sverige mot alla andra telefoner, vilket resulterar i att fler köper andra märken. För vad? För att Apple är envisa och vägrar anpassa sig till regionala förhållanden. Den metoden de kör i USA fungerar i USA för det är så alla gör där. Här i Sverige fungerar det inte. Skulle Apple vara så dumma att de kör på ren envishet och hoppas att Jobs reality distortion field ska ordna det? Jag tror inte det. Det är inte så det fungerar.

 

Så innan ni börjar fundera på frågan "vilken operatör kommer det bli"? Ställ er då frågan varför den frågan aldrig ställs när andra telefoner lanseras här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur fallet med iPhone är men ofta kan man köpa telefonen billigare om den är kopplat till ett abonemang. Därför brukar flera privat personer köpa de dyrare telefonerna som t.ex. Nokia N95 med abonemang.

 

Om iPhone dock kommer att säljas utan abonemang kan vi möjligen säga adjö åt Visual Voice Mail. Vad jag förstått har Visual Voice Mail skapats just tillsammans med AT&T och kräver nära samarbete mellan parterna. Det kan vara problematiskt att skapa ett sådant ”förhållande” med alla olika operatörer runtom i europa.

 

I och för sig hoppas jag verkligen att man kan köpa iPhone utan abonemang, har nämligen haft dåliga erfarenheter med telefoner kopplade till vissa abonemang...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone går inget vidare på andrahandsmarknaden, de som köat och köpt en för att bjuda ut den på eBay och liknande gör inga strålande affär enligt

 

http://kommando-n.se/news/81-iphone-gar-daligt-pa-ebay

Sälja till vem? De i USA köper den ny, de utanför har ingen nytta av den..än. Så snart den kan låsas upp kommer det drälla av dom på Ebay :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone 8Gigs säljes nu av en snubbe på blocket för 11 000 för den som är intresserad av en Iphone som man inte kan ringa på! bara o slå till!! Själv kommer jag vänta!:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat, köper man iPhone i butik i USA, antingen Apple Store, eller AT&Ts butiker. Du köper telefonen i butiken för den angivna summan, och aktiverar den sedan över iTunes store i Itunes, där köps även abonnemanget, som har 24 månaders bindningstid, och kräver ett Social Security number, enligt deras standard. Gör med andra ord det svårt att ta den till ett annat land. Jag tror det bästa skulle vara ebay eller någon liknande, där kanske inte säljaren har möjlighet att behålla den fina telefonen av olika anledningar. Då är i alla fall telefonen och alla dess funktioner aktiverade. Därefter kan man försöka fundera ut eller vänta på någon annan att fundera ut hur man gör för att låsa upp operatörslåset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Återigen, abonnemang och operatör:

 

...

Har för mig att någon operatör i Sverige hade ensamrätt på en färg av SE K610 under några månader.

Dessutom sa väl allsmäktige Steve att Apple skulle ändra en del av våra mobiltelefonivanor?

 

Och som tidigare sagt, en del funktioner kräver jobb av operatören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore synd att tappa Visual Voice Mail. Såg verkligen fram emot det!

 

Ang. att den blir låst gentemot en enda operatör i Sverige är jag tveksam. Är inte säker på om dom får göra så i Sverige, inte under 2 år i alla fall. Jag undrar om Apple inte MÅSTE erbjuda iPhone utan operatör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att någon operatör i Sverige hade ensamrätt på en färg av SE K610 under några månader.

Inte bara den, finns fler lurar som Nokia 6280 som bara Tre hade i några månader sedan har vi SE z800 som bara fanns hos Vodafån :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

"Har för mig att någon operatör i Sverige hade ensamrätt på en färg av SE K610 under några månader."

 

Att det kanske bara går att köpa med en operatör under några månader är väl helt okej, inget nytt egentligen. Vad däremot verkar vara det stora missförståndet så många gått på är att iPhone bara skulle säljas genom en operatör i större delen av Europa under en betydligt längre tid än några månader.

 

"Dessutom sa väl allsmäktige Steve att Apple skulle ändra en del av våra mobiltelefonivanor?"

 

Om han med det menade att vi bara skulle få använda en operatör för att de skulle kunna ta mesta möjliga betalt så visst, men då får Apples marknadsföringsavdelning jobba hårt för att få det att framstå som bra.

 

"Och som tidigare sagt, en del funktioner kräver jobb av operatören."

 

Hemskt. Man tappar kanske Visual Voice Mail, telefonen blir ju smått oanvändbar. Nej, det är inte en anledning att enbart köra med en operatör. Sedan finns det ju inget som säger att det för den skull inte kan vara flera operatörer.

 

"Ang. att den blir låst gentemot en enda operatör i Sverige är jag tveksam. Är inte säker på om dom får göra så i Sverige, inte under 2 år i alla fall. Jag undrar om Apple inte MÅSTE erbjuda iPhone utan operatör?"

 

Det har jag också funderat på och misstänker starkt att om Apple försökte sig på något sådant skulle de få stora problem med svensk och europeisk konsumentlagstiftning. Inget jag definitivt skulle yttre mig om dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...