Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus för Macdatorn


Gäst Sotpasken

Rekommendera Poster

Gäst Sotpasken

Hej alla relativt nya användare av Mac dator.

Jag undrar vilka eventuella och om det finns överhuvudtaget virus för Mac. Vad är vanligt eller ovanligt, vad kan absolut hända eller inte hända? Att de inte förekommer lika frekvent som hos det andra märket anade jag redan men man vill ju veta vad som eventuellt kan dölja sig i det som kommer med våra e-post och liknande.

Mvh

Sotpasken

 

Nu skall jag bara finna en glad krumelur att förgylla detta brev med. Det blen en sådan här

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen ! :D

 

får jag väl börja med

 

Jo det finns virus, men mycket få, och jag vet ingen på detta forumet, och andra forum

som någonsin drabbats av virus.

Makrovirus kallas visst något som kan angripa Exceldokument (Windowspryl)

 

Så du behöver absolut inte oroa dig för dem.

Det finns virusprogram för Mac, men jag anser dem vara helt överflödiga.

Är du medlem hos Apple .Mac så följer det med ett antivirusprogram där, men som sagt: vad till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hatt Mac siden 1990 og hvert på internett siden 1993 (men ikke med Mac'en de siste par årene), og har aldri sett noe som helst form for virus.

 

Det kan uansett være interessant å ha et anti-virus program installert. Grunnen er at det raderar PC-virus slik at du ikke ved et uhell skulle videresende en virus-infisert fil til en av dine venner som (evt.) bruker PC.

 

Selv om det altså finns virus til MacOS så gjelder dette det gamle MacOS (OS 9 og eldre), og etter hva jeg har hørt så gjorde de ikke noe stor skade på samme sett som mange PC-virus kan gjøre (de tok opp plass på harddisker og RAM eller stjal prosessorkraft).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av 90-talet hade jag ett par attacker som avvärjdes med det klassiska Disinfectant (hur många kommer ihåg detta kanonprogram?). Sedan dess har jag bara haft försök på mina windowsmaskiner.

 

Som poca sade så finns det s k macrovirus som utnyttjar macrofunktionerna i program (framförallt MS office). Dessa kan mycket väl drabba macar som kör samma program. Det var dock längesedan jag såg den typen av virus nu. De flesta som sprids idag har utnyttjat luckor i Windows och i MS Outlook och där går macanvändare säkra (eftersom vi inte har varken Windows eller Outlook).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mac OS 9 fanns det jättefå, ovanliga och ganska ofarliga virus. Jag tror att det allra farligaste Mac OS 9-viruset fanns på plats 78 på Symantecs lista över farligaste virus.

 

Till Mac OS X finns det absolut INGA virus alls! Det är TOTALT virusfritt! Däremot kan man få virus som inte skadar Macen, men som kan skada om de av misstag skulle hamna på en Windows-dator (tex via e-post).

 

Och att det finns lite virus beror faktiskt inte mest på att Mac OS X är en mindra plattform än Windows. Utan OS X är faktiskt säkrare på många sätt. Tex så går det inte att göra något i någon systemrelaterad mapp eller inställningspanel utan admin-lösenord. Och de riktiga systemfilerna kan man inte ens ändra om man har ett lösenord. Det enda sättet att ändra i viktiga systemfiler är att aktivera en root-användare via ett speciellt verktigsprogram (vilket kräver admin-lösenord) och sen logga in som root-användare med ett lösenord som kan vara annorlunda än admin-lösenordet. Kort sagt så skulle det inte vara lätt att skapa ett virus som akn ändra i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sotpasken

Hej på er alla!

Tack för svaren angående virus, eller snarare brist på virus.

Då kommer nästa fråga, städar man på likande sätt som i en PC med hjälp av något fragmenteringsprogram. Flera små textfiler måste väl lagras någoinstans när man surfar runt på nätet? Hur bär man sig åt för att tömma och slänga skräp, förutom att tömma pappeskorgen.

Mvh

Sotpasken :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

Då kommer nästa fråga, städar man på likande sätt som i en PC med hjälp av något fragmenteringsprogram. Flera små textfiler måste väl lagras någoinstans när man surfar runt på nätet? Hur bär man sig åt för att tömma och slänga skräp, förutom att tömma pappeskorgen.

Mvh

Sotpasken :lol:

Tyvärr måste man köpa ett defragmenteringsprogram. Det följer inte med någon till systemet. Några program som kan defragmentera MacOS är Norton Systemworks, Drive och Diskoptimizer. De finns säkert att köpa på Macoteket men kolla upp om det går att köra under den systemversion du har.

 

När det gäller att "städa i systemet" krävs det inte på samma sätt som i Windows. De flesta filer samlas på samma ställe i programmappen (det finns naturligtvis undantag, men de är få). Ofta är det bara att kasta mappen som programmet finns i. Det ligger ett gäng prefsfiler i ditt bibliotek (om man kör Mac OS X), men de gör ingen skada eftersom de bara används när ett program används.

 

Två andra program jag kan rekommendera när det gäller felsökning och strul på Macen är Diskwarrior 3 och ett bra litet sharewareprogram som kallas Cocktail. Det första är ett fullblodigt proffsprogram som fixar många problem (och kostar därefter). Det andra har samlat en massa underhållsprogram som redan finns i systemet på ett ställe. Bra att ha för småproblem (som att reparera behörigheter och annat smått och gott).

 

Visst är Mac OS bra, men tyvärr inte helt felfritt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst olika åsikter om behovet av defragmeneterings program för MacOSX (och andra UNIX baserade OS), den allmänna åsikten tycks vara att det kanske kan behövas, men att behovet är mindre än i MacOS 9.

 

Jag har också sett ( http://www.xlr8yourmac.com/ eller http://www.macslash.com/) att 10.3 har viss defragmentering inbyggd - för filer som är mindre än 20MB, storleks gränsen finns antagligen för att defragmeneteringen sker automatiskt under vanlig drift och så inte skall störa vanlig fil access allt för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag har också sett ( http://www.xlr8yourmac.com/ eller http://www.macslash.com/) att 10.3 har viss defragmentering inbyggd - för filer som är mindre än 20MB, storleks gränsen finns antagligen för att defragmeneteringen sker automatiskt under vanlig drift och så inte skall störa vanlig fil access allt för mycket.

Ars Technica kan man bland annat läsa om automatisk defragmentering av filer och något som kallas för "hot file clustering" som i princip flyttar ofta använda filer till den del av disken som går snabbast att läsa. Så ser alltså teorin ut. Men som någon klok forummedlem har skrivit i sin signatur "I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det".

 

Någon form av program för att göra löpande systemunderhåll bör man ha om man är rädd om sina data. Och det är svårt att hitta ett programpaket för systemunderhåll som inte erbjuder just diskfragmentering. Om diskfragmentering vore det enda problem som kunde uppstå skulle jag nog tveka att rekommendera ett specialprogram för just det, men nu är det inte det, och då kan man lika gärna köpa ett paket som erbjuder defragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ars Technica kan man bland annat läsa om automatisk defragmentering av filer och något som kallas för "hot file clustering" som i princip flyttar ofta använda filer till den del av disken som går snabbast att läsa. Så ser alltså teorin ut. Men som någon klok forummedlem har skrivit i sin signatur "I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det".

 

Glömde helt bort Ars Tecnica artikeln, som förklarar detta (och mycket annat om 10.3) bättre och mer detaljerat än vad jag har gjort.

 

Någon form av program för att göra löpande systemunderhåll bör man ha om man är rädd om sina data. Och det är svårt att hitta ett programpaket för systemunderhåll som inte erbjuder just diskfragmentering. Om diskfragmentering vore det enda problem som kunde uppstå skulle jag nog tveka att rekommendera ett specialprogram för just det, men nu är det inte det, och då kan man lika gärna köpa ett paket som erbjuder defragmentering.

 

Kan säkert vara bra att ha, även om jag aldrig känt något riktigt behov av detta, jag byter dock dator med ett eller två års mellanrum och brukar däremellan installera om systemet (och eventuellt formatera om HD) på grund av olika skäl - buggar, repartionering av HD, ... så jag är väl inte riktigt någon standard användare. När jag har haft defragmenterings program har jag inte sett någon större grad av fragmentering så detta kombinerat med det faktum att man ofta måste hålla denna typ av program "up to date" med sin OS version, när man använder olika typer av disk optimerings och reparations funktioner (de kan annars laga på fel sätt) har gjort att jag avståt från att använda dem.

 

ps: det är alltid bra att ha backup på det man verkligen vill spara om något skulle gå snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sotpasken

Hej alla,

tack för de nyttiga och intressanta svar på "virus och städtråden". Det verkar vara en bland flera fördelar med att byta system att just slippa sådant otyg i burkarna. Varför det skapas virus finns det säkert flera anledningar till men det är väl kanske logiskt att man skapar virusprogram som drabbar flest möjliga datorer och därmed får störst "effekt". Att ta backup som Signatur "hokan" nämner är något jag praktiserar. Lagrar och samlar alltihop och bränner kanske månadsvis viktig info på en CDr skiva som sedan numreras.

//Sotpasken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...