Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När gjorde ni ren musen senast?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Det är märkligt vad man slarvar med rengörning ibland :D

 

Har en Logitech tvåknapps och med scrollhjul,

och inte förrän man märker att markören på skärmen uppför sig lite underligt

så kommer man på tanken att, " djäklar, jag kanske borde göra rent musen" !

 

Oh, vad mycket godis det sitter runt kulan och de små rullarna inne under locket! ;)

 

Så en fråga vore på plats: Har ni regelbunden "service" på edra möss?

 

Jo jag vet, en del av er har ingen kula :P

 

Kanske man borde gjort en omröstning i fallet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde flitigt en trackball i våras som behövde göras rent lite då och då. Fast nu kör jag optisk, av den enkla anledning att den är mer precis, slipper rengöras och mindre som kan gå sönder i bris på mekaniska delar. Supersmidigt eftersom jag släpar runt den i väskan hela dagarna.

 

Hade gärna köpt en Apple bluetooth-mus, om den bara hade haft ett par extra knappar och skrollhjul :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta varit ett kvinnorforum hade frågan nästan varit pervers... ;)

 

Skulle nästan kunnat svara att jag inte har någon mus alls - fast det har jag - en optisk (en underbar M$ Intellimouse Explorer). På jobbet händer det dock att man får göra rent lite rullar ibland - men det är inget förebyggande underhåll där inte...

 

Håller med magnus om att jag gärna skulle köpt Apples BlueTooth-mus om de haft lite fler knappar och scrollhjul. Fattar inte varför Apple aldrig kan ge sig på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en optisk som jag gjorde ren för en månad sedan!

det kommer ju in en del skit genom scrollen ;)

 

Jo fler knappar på blåtanden och den hade vart min :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hatt optisk i et år nå, og den har ikke trengt noe renhold. Før, når jeg hadde "hockeypucken"/"såpestykket" rengjorde jeg kulen og rullene omlag en gang i uken/veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Själv har jag dels den gammla goda hockeypucken som jag gillar trots att alla inklusive MacWorld gnällt på. Den är faktiskt bättre än vanliga musar ur ergonomisk synvinkel vilket gör argument såsom att den skulle vara den mest oergonomiska musen de sett rent felaktiga. Det är dess litenhet och rundhet samt den låga profilen som gör den ergonomisk eftersom när man lägger handen på den så hamnar handen ej i en uppvikt position utan lägger sig ganska rakt över musen vilket drastisk minskar risken för musarm samt smärtor i handen. Men i alla fall den musen behöver rengöras 2ggr i veckan då musmattan en rund en med Coca Cola text på är rätt sträv. Den HP mus som jag har till PC'n har jag ej behövt rengöra än trots att det gått 2 månader sedan jag köpte datorn. Den är också av standard typ dvs med kula. Jag är inte så där jätteförtjust i optiska musar dels för att de ibland beter sig som man säger irratic dvs får fnatt ibland samt så gillar jag inte att de är så lätta och har en sträv känsla mot underlaget jag gillar känslan av en tung rullande kula samt ljudet av vanliga musar. Men jag har märkt att de i alla fall är bättre nu än den första generationen tex Apple's Pro mouse den är inget bra!. Man får ju hoppas att Apple snart introducerar 2 knappsmus med scollhjul de har i alla fall ett patent för en sådan inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

Jeg har både en Pro Mus og en Logitec MX 500 (som jeg bruker på PC'en). Logitec musen er svært bra, men den kan av og til bevege seg litt "irratic" som du sier.

Pro Musen derimot har jeg aldri opplevd det med, den bare funker feilfritt hele tiden. Men en eneste kanpp er alt for lite (er allikevel fornøyd med den, pluss for at den matcher tastaturet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina gamla kulmöss fick jag rengöra ca en gång i månaden. På min optiska Logitech har jag pillat loss lite flagor från undersidan när jag tycker att den går trögt mot mattan. Annars känns den helt underhållsfri, förutom batteribyte.

 

Luckan till batterifacket retar mig däremot till vansinne. Jag har aldrig sett något som är lia svåröppnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte rengjort nån av mina optiska möss, men man mins ju sin gamla "kulmus" Logitech Mouseman hehe den fick man ju pilla bort skräp hela tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae – mina optiska har jag inte rengjort, och när jag satt med den gamla hederliga kulan så var det ju ngn gång i månaden. Nu har vi iof en slik igång i hemmet på en gammal G3:a - men det är mest ungarna som sitter där och så länge de inte har klagat så har old papa inte heller städat… :sorry:

 

Fast på kontoret kör jag med ritplatta som ligger framför tangentbordet (har den som komplement till musen dels för ordinarie photoshoparbeten mm men också inom "vanliga" musklickar-program för att hjälpa upp den gamla stela musarmen. Det fungerar ganska bra för min del) - och den plattan blir med tiden ganska solkig eftersom den agerar handledsstöd när man knackar. Inget som stör funktionen men den måste ju rengöras för att det ser sunkigt ut. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg kom til å tenke på en ting :rolleyes:

 

Jeg sa jo at jeg ikke hadde rengjort musen etter at jeg gikk over til optisk, og det er for så vidt ikke helt riktig.

 

Ettersom Pro musen har en helt glatt overflate så hender det at, om du er litt fuktig eller fettete på fingerene, så samler det seg et belegg på musens overflate. Derfor gjør jeg jo musen ren innimellom, dog på et annet sett :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...