Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac till mac fildelning


Lommen

Rekommendera Poster

Tja ! Jag och DCLXVI har lite problem här med hur man får igång mac till mac fildelning..

 

Vi har startat fildelning och vi kan komma in på varandras datorer, Men vi förstår inte riktigt hur man delar ut filer. Har mac nånting i stil med windows "dela ut" ? Eller måste man dra filerna man vill ha in till "Delad" mappen på sin egna dator? (Det sistnämnda är ju iofs riktigt synd att man måste göra, hade varit godare med en "dela-ut-windows-ripoff-sak"

 

Tacksamma för snabba svar xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "visa info" på din hårddisk, längst ner under "Ägare o. behörigheter, välj under "övriga" "Läsa och skriva" då har ni full åtkomst till varandras HD...

 

Klicka oxo på knappen "Använd för inkluderade objekt", sen tar det ett tag för datorn att ändra behörigheterna för allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut där, dom går inte att trycka på :/

post-19500-1183037887_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På "användarmappen" gick det dock att ändra. Var det kanske så man skulle göra? :)

post-15359-1183039812_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. gör inte så. Använd Sharepoints istället!

 

http://www.hornware.com/sharepoints/

 

Vi försökte med sharepoints men lyckan där var inte speciellt stor, det funkade inte riktigt heller... fast vi gjorde ju såklart nåt fel...

 

Nån bra guide som finns tillgänglig till sharepoints?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut där, dom går inte att trycka på :/

 

Ändra till dig själv som "Ägare"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till dig själv som "Ägare"...

 

Hehe ursäkta att jag är lite ny på macen ;P

 

Men nu kan jag välja det iaf! :) Får väl dra hem den till DCLXVI snart igen så vi kan se om det funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag får heller inte detta att fungera, jag kan koppla upp mig mot den andra datorn i nätverket men får bara upp brevlådemappen, vad är det som är galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får heller inte detta att fungera, jag kan koppla upp mig mot den andra datorn i nätverket men får bara upp brevlådemappen, vad är det som är galet?

 

läs mitt inlägg längre upp(#2), gör detta på datorn du vill ha åtkomst till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får heller inte detta att fungera, jag kan koppla upp mig mot den andra datorn i nätverket men får bara upp brevlådemappen, vad är det som är galet?

Om man går in som registrerad användare så är det ju iaf inga problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läs mitt inlägg längre upp(#2), gör detta på datorn du vill ha åtkomst till...

 

Hmm...det verkar bli fel när jag väljer "använd för inkluderade objekt", då kommer den här fulingen...

post-12806-1187851460_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...det verkar bli fel när jag väljer "använd för inkluderade objekt", då kommer den här fulingen...

 

Felkod -36 = du saknar utrymme på hårddisken. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Får man verkligen diskutera fildelning på detta forum?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Ja.

Hur komer det sig då att det tidigare har låsts trådar som behandlat detta? Ska man inte vara konsikvent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Hur komer det sig då att det tidigare har låsts trådar som behandlat detta? Ska man inte vara konsikvent?

 

nya regler

 

dessutom handlar det om fildelning Mac to Mac

 

förut var det fildelningsprogram som typ Azureus och Limewire som kune användas för att ladda ned copyrightskyddat material som inte var tillåtet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Till en viss gräns är det tillåtet att diskutera fildelning. Till att börja med handlar denna tråden om lokal fildelning över det lokala nätverket. Inte direkt piratebay. Sådana diskussioner, som uppenbarligen handlar om att stjäla upphovsrättsskyddat material låses.

 

Dessutom ändrades reglerna tidigare under sommaren; innan dess var det inte ens tillåtet att diskutera t.ex. torrentprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom ändrades reglerna tidigare under sommaren; innan dess var det inte ens tillåtet att diskutera t.ex. torrentprogram.

Aaah, jag kommer ihåg det som igår. diskussionen om fildelning och torrentrprogram och grejer. DÅ var det livat här på forumet måste jag säga. Ungefär som när det (nästan) var mobbing av moderatorerna under... juni var det väl?

 

Ibland går det hett till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det genom ha flera användare på alla datorer.

Genom att i nätverk öppna den andra datorn och logga in på den.

 

post-9797-1187982655_thumb.png

 

Klicka i komihåg lösenord kan man sedan bara lägga ett alias på skrivbordet.

Dubbelklicka och den andres HD sin egen användare på andra datorn

 

Eller ännu enklare drag den monterade disken till Docken

 

post-9797-1187982674_thumb.png

 

Vårat lilla nätverk fungerar på detta sätt.

 

Ang fildelning är det skillnad på "allmän" fildelning och inom ett nätverk.

 

 

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...