Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snygga saker i Panther


o_mats

Rekommendera Poster

Apple gör ibland snygga saker som kanske inte höjer funktionen men är onekligen snygga.

Jag tänker t ex på att tangentbordet lyser när det blir mörkt på de nya PowerBookarna.

 

En kanske inte så känd funktion är att när man startar Classic så fylls programikonen i dockan upp allteftersom programmet startas.

 

Min fråga är har ni hittat funktioner som kanske inte alltid är så praktiska men snygga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

•At hvis man holder inne "shift" når man minimerer med lampeåndeffekt får man noe man kan imponere PC-brukere med. ;o)•

 

 

 

 

Den va ny för mig, ska jag nog visa mina win kompisar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller man inne ALT när man väljer att logga ut/starta om/stänga av slipper man bekräfta sitt val, det är snyggt :)

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan starte om direkte med å holde nede eple + ctrl og trykke på eject knappen på tastaturet

Man kan slå av maskinen direkte med å holde nede eple + alt + ctrl og trykke på eject

 

Trenger ikke å bekrefte noe som helst, alt skjer av seg selv

 

 

Begge disse hurtigtast-kombinasjonene virker både i OS X og OS 9

 

I OS 9 kan man sette Mac'en i hvile ved å holde nede eple + shift og trykke på 0 (null). Det er mulig at denne funksjonen også funker i OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En småsmidig sak som jag använder. När jag tittar på film (i ett litet fönster) så använder jag exposé för att dimma bakgrunden. Gör att resten av grejerna på skärmen inte stör mitt tittande, samtidigt som jag kan ha koll på processer i bakgrunden. Låter kanske helt onödigt, men jag tycker det är riktigt bra faktiskt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Att byta program med Äpple + Tab i Panther är en ren och skär uppvisning i hur ikoner ska se ut.

Så otroligt snyggt!

Brukar faktiskt göra det ibland bara för att... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Når man spiller av en videofil i QuickTime og minimerer vinduet/fönstret til dock'en mens videoen spilles av, kan du fortsatt se videoaspillning i Dock-ikonet. Kult at programmererne tenkte på en så kul, men likevel så ubrukelig detalj. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Jag gillar också att när man markerar en text och drar iväg den så ser man vad det står, fast lite semitransparent.

Detta är förvisso ingen Panther-unik funktion, men snygg never the less.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

•Når man spiller av en videofil i QuickTime og minimerer vinduet/fönstret til dock'en mens videoen spilles av, kan du fortsatt se videoaspillning i Dock-ikonet.•

 

Visade det för några win kompisar och dom blev imponerade ;)

 

 

Ps. varför kan jag inte använda mig av quote knappen, det händer ingenting, får köra med alt+q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er och tack för tipsen! Här kommer ett par som jag tänker dela med mig. Kanske inte lika roliga, men desto nyttigare om vill skära ut en bild ur ett dokument eller web sida.

 

APPLE + SHIFT + 3 sparar en skärm dump i pdf. format på skrivbordet.

APPLE + SHIFT + 4 ger dig möjlighet att beskära det du vill ha för att sedan spara det i pdf på skrivbordet.

 

Hoppas ni får nytta av det!

 

Hälsningar

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...