Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Den nya MBPs grafikprestanda - X1600 vs Nvidia 8600 GT

Marten_rose

Recommended Posts

Marten_rose

Hej!

Mitt namn är Mårten och jag är ny här på forumet.

Jag har länge funderat på att byta från PC till Mac, den här sommaren har jag bestämt mig för att göra slag i saken.

Det jag behöver framförallt är profisionella åsikter angående Grafikprestandan i Apples nya MacBook Pros jämfört generationen innan. DVS X1600 kortet jämfört med Nvidia 8600 GT kortet.

Kan man jämföra X1600 256Mb med 8600 128Mb?

Jag kommer framförallt syssla med 3DCAD-modellering och rendering och kommer göra mig av med min stationära burk så jag behöver MacBook som funkar bra som arbetshäst. (kommer självklart spela en del spel och så förstås;-)

Det jag tittat på framförallt är den billiga nya MBP 15" med 2,2 GHz Intel Core 2 Duo och 128Mb grafikminne som går från 18KKr, eller en begagnad 15" med 2,33Ghz Core 2 Duo och 256 Mb grafikminne, som går på från ca 13Kkr på Ebay.

Några tips och ideér? Tar gärna emot länkar till sidor med bra tester, har försökt leta men inte direkt hittat något.

Med vänliga hälsningar

Mårten

jakob.bohem

barefeats (Googla) är bra och tomshardware har listor med grafikkortstester, dock mest för spel på PC; men det säger ju en del om hur alla 3D-API renderas

Du kan ju kolla systemkraven och rekommendationer för ditt CAD-program på tillverkarens hemsida med!

Marten_rose

Tack så jättemycket för tipset.

För eventuella andra som är nyfikna och för att eventuellt få en större diskusion på ämnet kan jag säga att det jag kom fram till när jag läste igenom benchmarktesten på http://www.barefeats.com kunde konstatera följande.

Den snabbaste nya SantaRosa modellen 17" är mellan 40% till 50% snabbare när det gäller tunga 3D-spel. Den lite långsammare 15" 2,2Ghz SantaRosa modellen med 128Mb grafikminne är endast ca 6% långsammare på tunga 3D-spel och ca 9% långsammare på proccessortunga applikationer.

Min slutsats när det gäller 3D-applikationer är därför att den nya 15" 2,2Ghz är ca 35%-45% snabbare än den snabbaste tidigare 2,33Ghz modellen. När det gäller processortunga applikationer så är modellerna i princip lika bra, dvs +-5% beroende på vilken sorts applikation.

Ekonomiskt drar jag då slutsatsen att en 2,33Ghz MBP för 14KKr (som man kan få om man har tur här i Sverige) är ett bra köp Processormässigt men 3D-mässigt så är ett rimligt pris 0,65*18000kr=12KKr.

Alltså är jag fortfarande drabbad av extrem beslutsångest.

Ni får gärna bestrida mina slutsatser.

Med vänliga hälsningar

Mårten

Känner du ingen student?? -10%, den billigaste pron kostar då 16200 tror jag, det är rätt najs. Nytt är alltid att föredra tycker jag, men jag har ju ingen mac. datorer köper man så sällan att man får passa på att handla nytt och senaste modell varje gång det sker :)

Kolla hur det är med garanti och sådant om du köper begagnat, har inte så bra koll på det där, kan ha blandat ihop det med nåt annat men jag tror att garantin enbart gäller för den första ägaren. Kolla upp och meddela gärna här vad du kommer fram till

Anders Lundberg

Sedan skall nämnas att Apples NVidiadrivrutiner aldrig har varit lika bra som ATI-drivrutinerna. Jag vet inte om Barefeats hittade några problem iof, men tidigare har det ofta varit så. Visst får kortet fler FPS, men om bilden inte är lika snygg spelar det ingen roll. Det är min åsikt.

Men man kanske kan hoppas att Apple har bättrat sig och gjort ett bra jobb med detta nya korts drivrutin.

Själv gick jag från en Windows burk till Mac i vintras (fick den i Januari. En MBP 17" 2:nd gen.) Har aldrig varit så nöjd med ett datorköp någon gång. Visst, det är mycket nytt att sätta sig in i, men oj, vad det går fort! Allt är enkelt och logiskt, och är det något man inte förstår/hittar så är det bara att kika in här!

Ang. grafiken har jag inte så mycket synpunkter, har inte spelat något på den än, men Keynoten från WWDC 07 verkar ju lovande :D

Hoppas du blir klokare av svaren, och välkommen till gänget ;)

• 2 weeks later...
Marten_rose

Hej alla! tillbaka från en liten semester bla. i dansk lera på Roskilde ;-). Tack för alla synpunkter och kommentarer.

Har kommit fram till att jag kanske inte är världens bästa konsument, är ju själv student, så valet faller sig ganska lätt på att köpa en ny när marginalerna sjönk med 10%. Helst med garantier, den bättre prestandan och det faktum att jag kan spendera de pengarna. (Många timmar på blocket, tradera och E-bay till ingen större nytta).

Frågan är bara om det är värt att vänta till Augusti för att se om det blir några Back to School gratisgrejer, eller rent av vänta till Oktober och nya OS Leopard. Eftersom jag inte har sjukt bråttom.

Men jag slår nog till inom en vecka ändå, för jag börjar bli sjukligt sugen nu ändå.

När det gäller garantier säger mig min erfarenhet att det aldrig gäller för någon annan än orginalköparen så jag skulle inte räkna med det på Apple produkter heller. I allafall tror jag inte att garantiproblem skulle lösa sig så smidigt vid begagnatköp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...