Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varför kan jag inte spela upp min dvd i DVD-spelaren?

Philip90

Recommended Posts

Hej! Jag har köpt en dvd, toto - Live in Amsterdam som jag skulle kolla på nu. Men när jag sätter i skivan så står det att DVD-spelaren inte kan spela upp den eftersom den är i fel format. Vad beror detta på?

Kan ha med att DVDn har en annan region än din DVD-spelare.

Testa att spela den i VLC :)

A_bite_of_the_apple

Apples DVD-spelare är inställd på regionskod, prova att ändra denna. Eller använd VLC, ett mkt kompetent program

Hur spelar jag upp en dvd med vlc? Typ högerklicka på dvd:n och sen öppna med vlc, eller nått liknande? Nu är problemet att jag inte kan se dvd:n på skrivbordet eller nån annan stans i finder, och jag har bockat i att jag vill visa cd och dvd:er på skrivbordet. Vad kan det här bero på?

Om du inte kan se den alls, kan det vara ett förbannat kopieringsskydd, det var "tufft" för ett par år sen att trycka upp skivor som inte funkade på datorer...

Jag har ju köpt dvd:n på cdon så det verkar lite konstigt om en dvd från dem skulle vara kopieringsskyddad, nu för tiden är det väl självklart att dvd:er ska fungera på datorer också

Syns den i Skivverktyg?

Kan du markera den och lägga den på skrivbordet?

post-113-1182935127_thumb.jpg

Om jag markerar skivan kan jag inte välja att flytta den till skrivbordet

post-16148-1182935312.png

Och om jag väljer den under(vad är det?) så står det ta bort fårn skrivbordet...

post-16148-1182935298.png

Danne Vendel

Många förvirrar sej lite när dom ska öppna filmer i olika program. Man är ju så van att öppna specifika filer. Man markerar ju aldrig (vad jag vet) en mapp och klickar "Open".

Men det är just vad man ska göra i bl.a. VLC, DVD-spelaren och andra spelare när man vill se en film som har det här formatet.

Öppna VLC (eller DVD-spelaren) och navigera till filmens mapp som heter "VIDEO_TS". Markera själva mappen. Inte nån fil. Klicka "Open" eller "Go" eller vad det nu står på knappen.....

Men hur gör jag det? Jag kan inte hitta skivan nån stans förutom i skivverktyg. Det är det som är ena problemet, sen öppnas ju DVD-spelaren när jag stoppar i skivan, men det går inte att spela upp.

Och skivan fungerar i en vanlig DVD-spelare som är ansluten till en tv?

Så om du väljer Öppna skiva hittar den ingen

post-113-1182940234_thumb.jpg

Så om du väljer Öppna skiva hittar den ingen

Jo, nu fungerade det. Tackar så mycket, men hur kommer det sig att jag inte kan spela upp den i DVD-spelaren? Och varför syns den inte på skrivordet?

Nu har jag hittat lite nya grejor som inte fungerar. När jag ansluter min mobil till datorn så syns den inte i "listan" i finder, men om jag har bockat för att den ska visas på skrivbordet så finns den där. Dvd:n ser jag inte alls.

Danne Vendel
Nu har jag hittat lite nya grejor som inte fungerar. När jag ansluter min mobil till datorn så syns den inte i "listan" i finder, men om jag har bockat för att den ska visas på skrivbordet så finns den där. Dvd:n ser jag inte alls.

Jag tror det är skivan som är lite underligt inspelad, men konstig eller felaktig "lead-in" och/eller problem med andra metadata som ska tala om för mediet (datorn eller DVD-spelaren) vad det handlar om. Kanske har man gjort på nåt sätt som är specifikt för t.ex. Windows, eller bara för separata DVD-spelare. Kanske brändes skivan för länge sen, för rådande standard fanns, osv.

Får du den att funka ö.h.t., så glöm resten och kör så. Annars återstår väl bara att bränna om den med t.ex. Toast.

Ingen idé att snacka med dem på cdon om saken? Finns det chans att en annan dvd skulle fungera? Dvd:n är köpt för ca 3 veckor sedan.

Riktigt fin konsert för övrigt.

Yes! Ska du på toto i sommar?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...