Jump to content
Just nu i M3-nätverket

CD-r 800MB

jnd33

Recommended Posts

Vil anta at du trenger en nyere CD-brenner (altså at den ikke funker med svært gamle brennere), men den beste måten å finne det ut på er jo å prøve ;)

En CD-R koster jo ikke så mye.

Vad behövs för att kunna använda dessa skivor?//

Det behövs ett brännarprogram och en brännare som klarar överbränning. Toast klarar det inte, men flera gratisprogram (tex Fire Starter). Jag har lyckats överbränna även 900 mb cd-skivor i den inbyggda brännaren i min QS 733. Uppspelningen däremot har det varit problem med. Fungerar sporadiskt cd-läsare och inte alls i dvd-läsare.

Innebærer ikke overbrenningen at brenneren på brenne et tettere spor enn normalt?

Om så er, så er det jo ikke så rart at det kan bli problemer med avspilling i andre spillere.

Men slik jeg forstod det, så gjalt det oprinnelige spørsmålet 800 MB CD-R skivor, og om CD'en er laget for 800 MB så blir det jo ikke lenger snakk om overbrenning. Men men må vel uansett ha kompatible brennere og brennerprogram.

Personlig har jeg ikke hørt om 800 MB CD-R skivor, så jeg skriver mye ut fra eget hode (min logiske/ulogiske tankegang) når jeg svarer.

>iMatte

Tack. Det verkar som om det inte är någon vidare idé att testa den här skivtypen. Jag har väl som de flesta Toast i någon form för att bränna skivor. Jag har nyligen också bytt ut min interna cd-rom till en CD/RW i en beige G3 Desktop och den kombinationen klarar både Toast och Disc Burner i OS 10.2.8 så jag borde väl vara nöjd. Vid ett par tillfällen har jag dock stött på filer på c:a 730 MB och som inte Toast vill kännas vid så jag blev nyfiken på de här 800 MB-skivorna (Philips) som fanns att köpa på ON-OFF. .......Skulle det gå att bränna?.........Jag väntar på mer erfarenheter. //jnd33

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...