Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nordea E-Legitimation


Vovven

Rekommendera Poster

Inga nyheter på denna front?

Någon som lyckats signera på FK med Nordeas e-leg?

 

/ PG

Som jag skrev i en annan tråd, inom en inte alltför lång tid (en vecka typ) så kommer Nordeas e-legitimation på kort funka med Mac (Firefox). Hörde att det var en halvskum aktiveringsprocess som involverar ett besök till en bankomat, men men - funkar det så är det väl ok?

 

Eftersom man då har officiellt stöd för e-leg och Mac, så borde också alla problem med FK mfl lösas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Stormfisken

jag använder safari med swedbank och bankID utan problem? krånglar med firefox ibland däremot. Kunde inte ens genomföra aktiveringen med firefox. med safari var det nemas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Idag noterade jag detta om e-legimitation då jag betalade räkningar på Nordea.

(knappdosan funkar för betalningar oavsett OS och läsare)

Länkar finns till säkerhetsprogram och drivrutin NCR1/Todos mini II

 

2009-03-20 Nyhet för dig som är Macanvändare

 

e-legitimation på kort fungerar nu även med Mac.

Du kan använda Mac OS X 10.4 eller 10.5. Dessutom behöver du webbläsaren Firefox, minst version 2.0.

* Du som kör Mac OS X version 10.4 eller äldre ska använda kortläsare Argos Mini II.

 

edit: såg efteråt en post om detta i en swedbanktråd, men nu finns den i nordeatråden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
just a user

Det här är fantastiskt!

 

Senast idag kollade jag med Nordea's support. Och som det ser ut finns inga information om ett problem hos dem överhuvudtaget.

Jag ser inlägg här som sträcker sig grovt 2 år tillbaka!

 

Jag är helt med med grundproblemet. E-leg från Nordea funkar dels, men man vet aldrig säkert hur långt. Försäkringskassan är helt grönt tills du ska skriva under dina 7 sidor med uppgifter. Där får du legobiten med "Okänd insticksmodul (text/x-text-to-sign)". Och där finns inget att ladda hem och lösa det.

 

För mig gäller det e-leg på kort på mac OS10.5 & firefox v3.0.8

 

Lösningen har jag inte än, men jag ska fråga helpdesken väldigt ofta vad statussen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just a user

Kollade den 4de maj 2009 med support.

 

Fick höra att det här är så långt man kommer. E-leg fungerar delvis som flera andra redan berättade. Men det är känd hos supporten att man saknar funktionalitet för vissa att göra specifika steg, t.e. att skriva på hos försäkringskassan (saknar instickmodul).

Det ända "fix" dem kan ge är att gå genom de nästa steg;

  1. avinstallera NEXUS
  2. töm papperskorgen
  3. Ladda hem NEXUS
  4. Avsluta "firefox"
  5. Installera NEXUS

I vissa fall ska det fungera nu. Hos mig funkar det inte och jag köper det inte. Jag tror det fungerar aldrig, man orkar bara inte att ringa in igen för att höra samma lösning (just nu 3X).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag fick detta att fungera nyss med Försäkringskassan!

 

Först laddade jag ner Nexus Personal och drivrutiner till kortläsaren NCR1.

Installerade drivrutinerna först.

Kopplade in kortläsaren med kortet redan i.

Installerade Nexus Personal.

Startade om datorn.

Startade Nexus Personal.

Såg att det finns ett tillgängligt e-leg som heter i stil med Nordea EID v1.

Startade Firefox

Gick in i inställningar för Firefox.

Tryckte på "Avancerat" och valde "Välj ett automatiskt" under "Certifikat".

Stängde på krysset.

Surfade till FK's hemsida.

Tryckte på logga in.

Det dök upp en ruta som ber mig legitimera mig.

Tryckte på Ok för att legitimera mig.

Kollade in displayen på kortläsaren och den bad mig att knappa in min kort-pin.

Det fungerar.

 

Jag har inte testat att kvittera något på FK's hemsida än då jag inte har det behovet just nu då vårat barn inte kommit än...

Nu vet jag inte hur det är med säkerheten i övrigt att köra så här men det verkar fungera att logga in än så länge.

Jag tar inte någon som helst ansvar om ni provar detta och det blir något fel.

 

 

Edit: Man behöver inte ha Nexus Personal igång.

Edit: Lade till lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

  1. Börja med att du måste ha Windows & tanka ner en Nordea E-Legitimation till Nexus Personal 4.5.2 & exportera den till typ ftp eller usb.
  2. Ladda ner Mozilla Firefox 2.0.0.4
  3. Ladda hem Nexus Personal 4.5.3 For Mac (Genom att KLICKA HÄR)
  4. Dra Nexus Personal 4.5.3 For Mac till Applications eller där du vill spara den.
  5. Plocka nu fram din expoterade e-legitimation från Nordea som du expoterade i Windows
  6. Dra igång Nexus Personal 4.5.3 For Mac & importera den.
  7. Avsluta nu Nexus Personal 4.5.3 For Mac & starta om datorn
  8. Dra nu igång Mozilla Firefox 2.0.0.4 & du kan börja köra Nordea E-Legitimation.

 

Väcker liv i gammal tråd. :)

 

Jag har tyvärr Nordea som bank och försökte installera e-legitimation på fil via din guide men det gick inte så bra eftersom din länk fungerade inte. Jag behöver hjälp att fixa Nordea e-legitimation på fil, jag har en Macbook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i gammal tråd. :)

 

Jag har tyvärr Nordea som bank och försökte installera e-legitimation på fil via din guide men det gick inte så bra eftersom din länk fungerade inte. Jag behöver hjälp att fixa Nordea e-legitimation på fil, jag har en Macbook Pro.

Finns instrux numera på Nordea.se för Mac. (alt i internetbanken, kommer inte ihåg). Man behöver definitivt inte Explorer och pc längre, dock firefox. Strular det, ring supporten. De hade åtminstone tidigare några som var bra på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns instrux numera på Nordea.se för Mac. (alt i internetbanken, kommer inte ihåg). Man behöver definitivt inte Explorer och pc längre, dock firefox. Strular det, ring supporten. De hade åtminstone tidigare några som var bra på Mac.

 

Jag kollade men det va bara E-legitimation på kort, det får duga tills Nordea tar tummen ur och fixar det på fil också som Windows. Fler o fler går från Windows till Mac idag men det fattar inte Nordea och Bredbandsbolaget som envisas med deras tjänster till Windows ONLY! utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade men det va bara E-legitimation på kort, det får duga tills Nordea tar tummen ur och fixar det på fil också som Windows. Fler o fler går från Windows till Mac idag men det fattar inte Nordea och Bredbandsbolaget som envisas med deras tjänster till Windows ONLY! utskallning.gif

Aha, my bad, jag trodde du menade kortcert. Nej, filcert stöds inte för mac. Själv kör jag kortcert och det funkar helt ok. Man måste dock tänka på vilken ordning man sätter i kort och startar program (se ovan i tråden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...