Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nordea E-Legitimation


Vovven

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Så finns här någon som fått Nordeas kortläsare att funka (med usb-kabeln kopplad förstås). Jag har nu trasslat med supporten och själv. Kortet är aktiverat (via pc :-( och Nexus Personal installerat (senaste version). Drivrutiner har installerats. I Firefox ser jag 2 st PIN- varianter "Basic" och "Signature". Med den 4-siffriga PIN-koden så kommer jag inte in på RSVs e-tjänster vilken jag än väljer. I Nexus ser jag att kortläsaren finns och min ID-fil.

 

What's next?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så finns här någon som fått Nordeas kortläsare att funka (med usb-kabeln kopplad förstås). Jag har nu trasslat med supporten och själv. Kortet är aktiverat (via pc :-( och Nexus Personal installerat (senaste version). Drivrutiner har installerats. I Firefox ser jag 2 st PIN- varianter "Basic" och "Signature". Med den 4-siffriga PIN-koden så kommer jag inte in på RSVs e-tjänster vilken jag än väljer. I Nexus ser jag att kortläsaren finns och min ID-fil.

 

What's next?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Drivrutiner har installerats.

 

Hmm...Du torde alltså använda kortläsaren NCR1 tillverkad av Todos Data System? Var fasiken hittar du drivrutiner för Mac till den läsaren? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kjell@km-ide.se

Av princip så driter jag i alla banker eller vad det vara månde som inte accepterar Mac. Min inställning i detta detta eller liknande ärenden är absolut glasklar, accepteras inte Mac så blir jag inte kund helt enkelt. I mitt fall så har jag Swedbank. Det är tur för dem att de har klart för sig att deras system även måste stödja Mac och Safari/Firefox i annat fall hade jag bytt bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är starkt beroende av att kunna använda e-legitimation och med tungan rätt i mun fick jag det att fungera med hjälp av VPC. Det gick alltså att genomföra det första momentet utan en PC. Det räckte med IE och VPC med Winxp.

 

Min erfarenhet av kortläsare är 0.

 

Enligt Macworlds eget test så är tydligen Firefox en av de bästa webläsarna så jag har konverterat till den och den verkar bra till alla siter.

 

När jag sen loggar in mig på olika siter ska man ha startat programmet "Personal". Vet inte varför. och när det sen kommer en fråga om att välja certifikat i en dialogruta så är det en meny i överkanten på dialogrutan, där står det ett certifikatsnamn men jag måste välja ett annat som finns där när jag klickar på namnet och

jag väljer då ett annat certifikat SOM INTE SLUTAR MED (NR).

 

Då fungerar det. Fråga mig inte varför. Man kan nog inte förvänta sig nån som helst logik av en PC-programmerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hjälp sökes?!

Jag har gjort allt enligt instruktionen ovan. men det faller på signeringen av begäran.

Det är begäran om föräldrapenning jag håller på med på försäkringskassan jag håller på med om det kan vara till någon hjälp.

 

Jag kör leopard och firefox 2.0.0.10

 

Hej,

 

Jag har fastnat på exakt samma ställe! Allt annat funkar fint, jag kan logga på hos försäkringskassan, certifikat osv fungerar, men när jag ska signera begäran om föräldrapenning så klagar Firefox på att pluginet inte finns:

 

No suitable plugins where found

Unknown plugin (text/x-text-to-sign)

 

Någon som har några tips? Finns det plugin till Firefox som löser detta? Kör Firefox 3!

 

Stange, kom du fram till någon lösning?

 

Mvh / PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man byter bank om de bara tror att Macintosh bara är en äpplesort :P

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har fastnat på exakt samma ställe! Allt annat funkar fint, jag kan logga på hos försäkringskassan, certifikat osv fungerar, men när jag ska signera begäran om föräldrapenning så klagar Firefox på att pluginet inte finns:

 

No suitable plugins where found

Unknown plugin (text/x-text-to-sign)

 

Någon som har några tips? Finns det plugin till Firefox som löser detta? Kör Firefox 3!

 

Stange, kom du fram till någon lösning?

 

Mvh / PG

 

Även jag har detta problem, väldigt tacksam för hjälp.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Även jag har detta problem, väldigt tacksam för hjälp.

 

/Patrik

 

Ska man tolka lugnet i denna tråd som att ingen med Mac kan använda Försäkringskassans onlinetjänster?

Antalet Macanvändare som behöver använda deras tjänster borde ju vara ett antal kan jag tycka, konstigt att trycket inte är större!

 

/ PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget problem med att logga in på försäkringskassan eller skatteverket med mitt äpple.

 

Har handelsbanken och kör senaste nexus personal som man kan ladda er ifrån deras hemsida. Den versionen är betydligt nyare än den nordea erbjuder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget problem med att logga in på försäkringskassan eller skatteverket med mitt äpple.

 

Har handelsbanken och kör senaste nexus personal som man kan ladda er ifrån deras hemsida. Den versionen är betydligt nyare än den nordea erbjuder.

 

Hej,

 

Logga in är som sagt inget problem, det fungerar helt smärtfritt. Det är signeringen för att tex signera föräldrapenning som inte fungerar med Nexus, Nordea och Firefox i alla fall. Signeringsknappen syns bara som en legobit, dvs det finns inget plugin för funktionen. I Safari syns inte knappen alls och Nexus tycks bara stödja Firefox om man kollar preferences!

 

/ PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade Nordea och fick följande svar:

 

Hej

 

Tack för ditt e-brev.

För att kunna använda internettjänsten rekommenderar vi att du använder Safari som webbläsare och loggar in dig med e-kod.

Är du intresserad av tjänsten är det bara till att gå in på ett Nordea kontor eller ringa kundtjänst på tfn 0771-22 44 88 så berättar vi mer.

 

Med vänlig hälsning.

 

Nordea Bank AB (publ)

Bert Olsson

 

Har inte testat själv, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade Nordea och fick följande svar:

 

Hej

 

Tack för ditt e-brev.

För att kunna använda internettjänsten rekommenderar vi att du använder Safari som webbläsare och loggar in dig med e-kod.

Är du intresserad av tjänsten är det bara till att gå in på ett Nordea kontor eller ringa kundtjänst på tfn 0771-22 44 88 så berättar vi mer.

 

Med vänlig hälsning.

 

Nordea Bank AB (publ)

Bert Olsson

 

Har inte testat själv, dock.

 

Vad frågade du Nordea, för jag har försökt med de flesta webbläsare och den som fungerar längst är Firefox, detta gäller försäkringskassan. Dock kan man inte bekräfta sin anmälan vid tex begäran om föräldrapenning.

 

När jag frågade försäkringskassans telefontjänst så bekräftade de att det inte går med Mac, inte vad personen jag pratade med visste i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar alldeles utmärkt för mig att signera på FK när man begär FP mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nyligen skulle ladda ner drivrutinerna till kortläsaren, (NCR1)

så fanns det bara sådana som passar för Leopard, men inte för Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan från början var e-legitimation och användning av kortläsaren.

Jag har varit i kontakt med Nordea men inte kommit fram till någon lösning. Allt fungerar fram till det ögonblick man skall ange PIN-koden till kortet, där blir det stopp (för mig i alla fall). Jag har provat med olika web-läsare, men längst har jag kommit med Firefox3. Nexus Personal (både version från Nordea (tror 4.5.3) och på förslg från någon tidigare i tråden Handelsbanken (4.9?)) har jag verifierat att certifikat-information har överförts till web-läsaren men efter att ha begärt "Logga in" upphör all kommunikation med kortläsaren (ansluten via USB-sladd).

Inloggning med e-kod med koder från dosan (sladdlöst) fungerar OK men då blir det enbart access till Nordea.

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar alldeles utmärkt för mig att signera på FK när man begär FP mm...

 

 

mattem,

 

Kan du utveckla detta lite då kanske? Hur gör du för att få det att fungera? Vilken browser samt certifikatprogram använder du, vilket plugin vid signeringen osv osv?

 

/ PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med OS X Leopard 10.5.4 och kör med firefox 2.0.0.14 och personal 4.9 ifrån Handelsbanken. E-leg har jag laddat ner ifrån banken och handelsbankens bank-id går enast att köra igenom personal numera. Dvs funkar inte som en fristående fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med OS X Leopard 10.5.4 och kör med firefox 2.0.0.14 och personal 4.9 ifrån Handelsbanken. E-leg har jag laddat ner ifrån banken och handelsbankens bank-id går enast att köra igenom personal numera. Dvs funkar inte som en fristående fil.

 

Hej igen,

 

Ok, nu gäller ju denna tråd Nordea's e-legitimation men det är ju ändå intressant att det fungerar med SHB's grejer!

 

/ PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här har ni en till användare som kör Mac & har nordeas e-leg och får inte det att fungera.

 

Samma sak för oss (jag & sambon) på FK går det bra ända tills det är dags att skriva på då går allt åt !#@! På Skatteverket har jag bara varit in & kollat siffrorna och det har fungerat men det har ju funkat på FK också. Det verkar ju bara vara signeringen som ballar ur. Trist att en sån skitsak eventuellt ska få en att byta bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook med Leopard, Firefox 3 och e-legitimation från SEB/Telia.

 

Detta fungerar utmärkt fram till att jag ska signera (F-kassan). Jag får upp rutan där jag ska skriva in koden för att signera, men när jag försöker att skriva eller klicka är det stendött, inget händer. :superirriterad:

Med tanke på att ni andra med Nordeas e-leg (som fungerar) fastnar just där också, kan man kanske tro att det är något annat som krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Inga nyheter på denna front?

Någon som lyckats signera på FK med Nordeas e-leg?

 

/ PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...