Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PM G4-an ska ha 333mHzminne.

Axelman

Recommended Posts

De sa i databutiken på stan att minnena är bakåtkompatibla så att ett 400 går som 333. Luras de? :ph34r:

jag köpte 133MHz till min iMac, som det ska vara 100MHz i (enligt macoteket)

Det funkar fint. När jag tittade nogrant satt det ett 133-minne i från början så om det går blanda vet jag inte.

är du säker på att det är ett 333-minne du har i från början? Öppna och kolla om du har samma tur som jag.

är du säker på att det är ett 333-minne du har i från början? Öppna och kolla om du har samma tur som jag.

Selv om det står ett RAM-kort som er laget for høyere klokkefrekvens enn det maskinen er bygget for, oppnår du ikke bedre prestanda. Om din iMac bruker 100 Mhz brikker, og du ser at RAM-kortet som er fabrikkmontert er et 133 Mhz kort, så går det ikke raskere enn 100 Mhz uansett.

>>Axelman: Du bør sjekke med butikken om de har 333 Mhz brikker også (om det er det du skal ha i din Mac), for det er mulig butikken prøver å selge deg dyrere RAM enn det som er nødvendig (kan være verd å sjekke iaf, men det er jo mulig jeg tar feil på det punktet).

Thomas Ytterberg

Jag frågade runt bland ÅF om detta med ddr-minnen och hastigheter härom G5-testet för något nummer sedan. Den slutsats man skulle kunna dra är att "ja, ett steg bakåt ska det fungera". Alltså. 400-minne (PC3200) ska fungera 333-datorn (PC2700) men inte i 266-datorn (PC2100). Men som alltid sä är det väl "testa och se" som gäller.

//Thomas

Det går som 20021002a.jpg

Man blir ju fundersam i datorvärlden hur allt är. Men detta var inget problem. Butiken hade inte 333-or hemma och jag ville ha minne NU så det blev väl 50:- dyrare... Å andra sidan betalade jag 20% lägre än ex Macoteket... :lol: En sökning på nätet visade att lilla datorbutiken på bakgatan i staden på landet låg i pris som de lägsta på nätet! Dessutom hade de börjat sälja och serva Mac! vad mer kan man väl begära!

Selv om det står ett RAM-kort som er laget for høyere klokkefrekvens enn det maskinen er bygget for, oppnår du ikke bedre prestanda. Om din iMac bruker 100 Mhz brikker, og du ser at RAM-kortet som er fabrikkmontert er et 133 Mhz kort, så går det ikke raskere enn 100 Mhz uansett.

>>Axelman: Du bør sjekke med butikken om de har 333 Mhz brikker også (om det er det du skal ha i din Mac), for det er mulig butikken prøver å selge deg dyrere RAM enn det som er nødvendig (kan være verd å sjekke iaf, men det er jo mulig jeg tar feil på det punktet).

självklart behöver det inte gå i 133MHz och det menade jag inte, men det blir nog inte sämmre om minnena klarar det heller.

När jag handlade mitt 133-minne hittade jag inget 512Mb 100MHz, så jag hade ändå inte kunnat spara några kronor på att 100MHz-minnen är billigare (om dom verkligen är det).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...