Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bänna CD i Classicläge med Toast..


Axelman

Rekommendera Poster

Eftersom iPhoto bränner bilder i på det mest mystiska sätt tänkte vi exportera bilder ut iPhoto i jpegformat och bränna dem i Toast. Har en extern Iomegabrännare USB med Toast 4 som vi installerade i Classic. Men Toast känner inte igen varken den inbyggda brännaren i G4-an eller den externa USB-brännaren. Jag förstår om du ruskar på huvudet.... Är det omöjligt eller har vi bara missat nåt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan classicprogram kommunisera med hårdvara?

Får för mig att de inte kan det, men jag kan ha fel

 

Om classic inte kan det behöver du nog inte felsöka mer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Classic program kan ikke kommunisere med hardware!

 

Du må nok oppgradere til en nyere versjon av Toast :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt... man köper maskinen i tron att man får OS 9 och OS X. I själva verket är det någon sorts nödårsversion av OS 9 man har... de skryter ju med att PM G4 1,25 är den sista som bootar i OS 9. Vad låter det som ...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er stor forskjell på MacOS 9 og Classic. Kan maskinen boote i OS 9, må du starte om maskinen i det OS'et for å kunne få hardware-kontroll fra OS 9-program (som scannerprogrm, brennerprogram etc.).

 

Classic derimot er en form for emulering, som muliggjør at man kan kjøre OS 9-programmer i OS X. Det finnes en del begrensninger med Classic ettersom det ikke har rettigheter til å kommunisere med hardware. Ettersom jeg har forstått er dette dels fordi UNIX ikke tillater det og dels at det ville kreve masse systemressurser (og muliggens gjort OS X ustabilt) om Classic skulle lastes opp med alle drivere (som et fullstendig OS i OS'et).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag kan installera ett riktigt OS 9 ( på en partion eller annan disk) och använda det fullt ut på riktigt? Möjligheten finns men ingår inte i OS X utan i hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lenge du har en Mac som er boot-bar i OS 9, så kan du installere OS 9 på en egen partisjon, velge den systemmappen/partisjonen i kontrollpanelet "oppstartsdisk" (eller hva det nå heter på svensk), og starte om. Da får du ren OS 9 og han bruke Toast 4 til å brenne CD-er (forhåpentligvis).

 

PS! Du må sannsynligvis installere Toast på nytt etter at du har startet om i OS 9. DS!

 

Lykke til :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag kan installera ett riktigt OS 9 ( på en partion eller annan disk) och använda det fullt ut på riktigt? Möjligheten finns men ingår inte i OS X utan i hårdvaran.

har du inte OS9, som startbart system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dag nya kunskaper :D ! Naturligtvis är G4-an omstartbar till OS 9.2.2 på riktigt! Det är bara jag som inte fattar. Privatförare på Mac med ny PowerMac med OS X... :blush: Omstartade nyss i OS 9 och Toast 4.2 hittade den interna brännaren och gick som ett spjut! Nemas problemas. Det gäller bara att fatta och det är svårt när man har små händer som mamma sa. Det är ju lite coolt att kunna köra dels Classic OS fusk-9 och riktigt OS 9!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supert at det løste seg for deg :)

 

Lykke til med din "Dual OS" Mac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...