Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" och Power Mac G5 dual 1,8 släppt!


Axelman

Rekommendera Poster

Applestore i USA är ute nu med det nya! Kolla HÄR! Det blev en 2x1.8 G5 och iMac 20"!! Nu är svenska Apple Store uppe! 23.495:- med moms kostar det att ligga på topp! KOLLA HÄR!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon

Ändrade rubriken så att den tydligare beskrev vad som hänt.

Nyheten finns nu i sin helhet på denna adress.

 

Så, vad tycker ni? Är ni besvikna över att det inte blev fler nyheter i 20-tums iMac än just en större skärm?

Power Mac G5 med dubbla 1,8:or känns enligt mig mycket konkurrenskraftig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Apple en riktigt bra produktlinje PowerMacar igen. Tidigare snigel 1,8 sålde mig veterligen väldigt dåligt eftersom den var betydligt dyrare än 1,6 men inte gav så mycket extra fräs. Får väl se hur många som bokar om sina 2 GHz till dual 1,8 nu.

 

20-tums iMacen var ju en trevlig nyhet. Fast knappast någon revolution. Nu kan man dock ganska fritt välja mellan 15, 17 eller 20-tumsskärm vilket är trevligt eftersom Apple vägrar släppa en konsumentburk utan skärm.

 

Nu hoppas jag bara att Apple kan börja leverera sina produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade rubriken så att den tydligare beskrev vad som hänt.

Nyheten finns nu i sin helhet på denna adress.

 

Så, vad tycker ni? Är ni besvikna över att det inte blev fler nyheter i 20-tums iMac än just en större skärm?

Power Mac G5 med dubbla 1,8:or känns enligt mig mycket konkurrenskraftig.

Nu känner man igen produktlinjen igen. Jag har i stort sett alltid sett mellanmodellen av PowerMac som den mest prisvärda modellen. Så var inte fallet med singel 1.8, men med dubbeln blir det en helt annan sak. Jag hade bokat om min burk om det inte var för att min 2x2.0 levererades i torsdags.

 

20" iMac känns groteskt och fräckt som tusan. Synd att priset blir så högt när det nu fortfarande sitter en G4 i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20" iMac känns groteskt och fräckt som tusan. Synd att priset blir så högt när det nu fortfarande sitter en G4 i den.

går ju nästan att köpa en PM G5 istället, för samma pengar :D

dock inte med 20'' TFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig med en prissänkning av G5 1.6GHz. Nu har den blivit en semikonsumentmodell. Jag tror jag ska byta dator snart... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, om jag hade pengar!!! Den nya 1.8x2, bra pris, eller? fasen den är ju 5000 billigare än 2x2 och då kostar det bara runt 3-400 att uppgradera till samma grafikkort. Mycket bra :D

 

Undrar också var den där "runt 700 dollar" produkten tog vägen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger aldrig ner mer pengar på en Imac, en maskin som man inte kan uppgradera hårdvarumässigt. Jag undrar igentligen vad det är för vits att köpa en imac?? Jag menar om man tror sig ska köra mac i 6-7 år framåt så måste det ju vara ekonomiskare att köpa en "vanlig" som man kan uppgradera eller??? Förvånande att Apple säljer så pass mycket imac som dom gör. Själv fick jag mersmak av "smälla in allt ett enda skal men kan ej uppgradera mer"-datorn genom min Performa 5320 och imac 233.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ouch, kan inte säga något annat än att det svider en del när det så fort kommer en mindre dubbelpropp. Jag har iof haft min ett par månader, och det är inte så farligt att se att jag hade kunnat spara 3000 kr (aj det gör ont när jag säger det sådär) - vad som är surt är att jag för 3600 mer, om jag hade väntat, hade kunnat få en med dubbla processorer. Jag trodde faktiskt det skulle dröja åt minstone ett halvår innan dom plockade in två även i mellanmodellen :eeeh:

 

Men, sånt är livet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade rubriken så att den tydligare beskrev vad som hänt.

Det blev lite härdsmälta... jag vet inte vad jag tänkte på... :blush: Kul att de har sänkt priset på 1.6-G5-an....nu när man inte köpte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man tolka att 1.6-an prissänktes med 2 lakan bara så där.... Är det kompensation för dollarkursen eller kommer det en nyare variant snart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man tolka att 1.6-an prissänktes med 2 lakan bara så där.... Är det kompensation för dollarkursen eller kommer det en nyare variant snart?

utförsäljning, och in med 1,8 GHz i minstingen?

det finns väl några sådana kvar fortfarande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utförsäljning, och in med 1,8 GHz i minstingen?

det finns väl några sådana kvar fortfarande

Just det... då kan man höja med två lakan igen!!!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är exakt vad som är problemet med Apple, är det ingen som tänker på de tusentals konsumenter som bara för några veckor sedan köpte en 1.8Ghz Powermac? Hur glad hade ni varit om det dyker upp en ersättare till din produktmodell bara några veckor efter inköpet och dessutom en modell som är så ohyggligt mycket mer pris/prestanda värd?? Jag tycker det är uselt även om jag inte själv köpt en G5:a ännu, jag hade varit rent ut sagt riktigt fö***nnad. Det här påvisar bara ännu en av bristerna med att sälja färdiga konfigurationer som det knappt går att modifiera som kund. Som användare och inköpare av macar är man totalt utlämnad till Apples nycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite tungt att sitta med en nyinköpt single 1,8 ghz nu. Fast jag ska inte klaga, jag har använt datorn i en månad nu och är störtnöjd. En processor till skulle se fint ut när man tar bort sidoskyddet, i övrigt så klarar jag mig bra en processor.

 

Nästa gång jag köper mac skall det vara en G6 med fyra proppar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen.

Jag har den numera "gamla" 1.8ghz. Tråkigt att upprepa det alla sagt innan, men man blir ledsen när det så fort kommer en dubbel 1.8ghz.

Jag är ny här, och nu lite ledsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har haft olika macar sedan 1991 och har aldrig haft anledning att uppgradera en burk, det har alltid varit billigare att köpa en annan nyare burk och det verkar inte ha ändrats sedan 1991. För det mesta blir det varje år ny annan inredning i burkarna så en uppgradering gör väldigt lite, i vart fall för en konsument. Kommersiella användare som kan ticka in extraslantar genom att snabba upp en burk kanske kan värdera en uppgradering annorlunda. Mitt recept är att strunta i uppgraderingar utan ösa ner så mycket man kan varje gång det är dags att byta och hoppas att man hamnar rätt i modellbytena så att burken inte är helt inaktuell före årsskiftet...

 

med vänlig hälsning

 

Seppo Laine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är exakt vad som är problemet med Apple, är det ingen som tänker på de tusentals konsumenter som bara för några veckor sedan köpte en 1.8Ghz Powermac? Hur glad hade ni varit om det dyker upp en ersättare till din produktmodell bara några veckor efter inköpet och dessutom en modell som är så ohyggligt mycket mer pris/prestanda värd?? Jag tycker det är uselt även om jag inte själv köpt en G5:a ännu, jag hade varit rent ut sagt riktigt fö***nnad. Det här påvisar bara ännu en av bristerna med att sälja färdiga konfigurationer som det knappt går att modifiera som kund. Som användare och inköpare av macar är man totalt utlämnad till Apples nycker.

Ja tyvärr är det så, ännu fulare blir det med release av Imac 20" och dualG5 1.8 när man vet att det förmodligen kommer att släppas nya modeller med PowerMac G5 (högre mhz) och iMac G5 i Januari....market skimming kallas det, något som Apple är ökända för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju sagt att G5 ska vara uppe i 3GHz nästa sommar, eller hur var det nu? Självklart så kommer dom höja hastigheten stegvis, och dom som just köpt en kommer alltid att vara lite ledsna. Men Nu när Apple till och med öppet har berättat ungefär vart dom siktar, och när, så finns det ingen anledning att hänga på läppen. Lite ovanligt med så snabba uppdateringar, men det tror jag vi kommer få se mer av i Apples Pro-linje.

 

1,8*2. Oj oj, den blir nog skitbra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er helt enig med Palegolas.

 

Når vi kjøpte den PowerMac'en jeg bruker daglig, så var 500 Mhz toppmodellen. Tre uker/veckor etter at vi hadde fått maskinen i hus, kom Apple med en ny toppmodell på 2x500 Mhz. Selvfølgelig følte vi oss skuffet/besviken, men har man levd en stund i datorverden, så innser man jo at utviklingen går konstant fremmover. Det finnes nesten ikke en dator å få kjøpt (uansett om det er Mac eller PC) som ikke nermest føles "gammel" omtrent før den er pakket ut av embalagen.

 

Om dette (oppgradering fra 1x1,8 Ghz til 2x1,8 Ghz), ikke akkurat er noen teknologisk utvikling (kun en litt svakere versjon av toppmodellen), men en del av den stegvise oppgraderingen i modellspekteret. Og om Apple alvorlig har tenkt å lansere en 3 Ghz modell til neste sommer. Så er det ikke utenkelig at det blir litt kortere intervaller mellom oppgraderingene i tiden frem til neste sommer.

 

En annen sak som man gjerne ikke tenker på når man føler seg besviken for at man sitter med den "gamle" modellen, er at det jo er annonsert at det kommer en 3 Ghz modell om under ett år (om man våger å håpe på at det stemmer). Så da kan man jo vente til dess, før man kjøper en G5. Men på den andre siden, da får man gjerne vite at innen enda et år, så kommer en 4 Ghz versjon, som man kanskje bør vente på. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Tycker förövrigt att uppgraderingen av iMac med en 20" modell är helt onödig!. Jag har ej hört någon efterfrågan på den fronten. Vad folk istället vill ha är lägre pris på konsumentmodellerna,bättre prestanda och bättre uppgraderingsmöjligheter. Man får hoppas att Apple löser många av dessa krav vid nästa stora revision av iMac. Jag tror nog att försäljningen av nya iMac med 20" kommer gå sisådär med tanke på priset samt att få som köper en dator med 20" skärm i den prisklassen är en egentlig kundgrupp som vill ha en all in one computer. De väljer nog low end modellen av G-5 istället tillsammans med en separat skärm för bara några tusingar extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Er helt enig med Palegolas.

 

Når vi kjøpte den PowerMac'en jeg bruker daglig, så var 500 Mhz toppmodellen. Tre uker/veckor etter at vi hadde fått maskinen i hus, kom Apple med en ny toppmodell på 2x500 Mhz. Selvfølgelig følte vi oss skuffet/besviken, men har man levd en stund i datorverden, så innser man jo at utviklingen går konstant fremmover. Det finnes nesten ikke en dator å få kjøpt (uansett om det er Mac eller PC) som ikke nermest føles "gammel" omtrent før den er pakket ut av embalagen.

 

Om dette (oppgradering fra 1x1,8 Ghz til 2x1,8 Ghz), ikke akkurat er noen teknologisk utvikling (kun en litt svakere versjon av toppmodellen), men en del av den stegvise oppgraderingen i modellspekteret. Og om Apple alvorlig har tenkt å lansere en 3 Ghz modell til neste sommer. Så er det ikke utenkelig at det blir litt kortere intervaller mellom oppgraderingene i tiden frem til neste sommer.

 

En annen sak som man gjerne ikke tenker på når man føler seg besviken for at man sitter med den "gamle" modellen, er at det jo er annonsert at det kommer en 3 Ghz modell om under ett år (om man våger å håpe på at det stemmer). Så da kan man jo vente til dess, før man kjøper en G5. Men på den andre siden, da får man gjerne vite at innen enda et år, så kommer en 4 Ghz versjon, som man kanskje bør vente på. (w00t)

Hej!

 

Det gäller att hålla koll när det gäller just mac eftersom man kan göra det på ett helt annat sätt än när det gäller PC. Jag höll tex på att köpa den gammla modellen av iMac när jag köpte min iMac i Oktober 1999 men så av en slump så fick jag syn på en pr lastbil som kördes runt på den tiden i sverige och fick reda på att den skulle till Örebro Högskola nuvarande Örebro Universitet och då tog jag mig dit för att kolla på demo maskinerna av iMac och nya iBok "dasslock :lol:

 

Jag såg då att det var helt andra Macar av nya versioner (DV modellerna) som var där med ännu snyggare design, och bättre hårdvara tex DVD spelare snabbare CPU etc samt OS9. Jag fick reda på att dessa ej ännu fanns att köpa i butik men att de skulle komma om några veckor så då bestämde jag mig för att vänta tills dess och gick därifrån med brochyrer samt ett gratisex av MacPressen i handen. hade jag ej upptäckt detta så hade det slutat med köp av revision E istället. Något som jag definitivt hade ångrat då jag skulle ha fått reda på de nya maskinerna.

 

Summa summarum innan man köper en ny mac kolla in på nätet om det verkar vara en ny maskin i antågande och köp när den är precis ny så får du åtminstonde ha den senaste modellen i 3-4 månader innan nästa uppgradering. Denna sorts planering är ej möjlig på samma sätt när det gäller PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det är lite lustigt att läsa reaktionerna här. Mindre än fem månader efter att Apple lanserade G5an, mindre än två månader efter att leveranserna börjat, hittar Apple ett sätt att erbjuda en bättre produkt till ett aningen högre pris, och ett sätt att sänka priset på en av sina produkter. För detta får de skäll.

 

Hade det varit bättre om Apple behöll priset på 1,6:an? Hade det varit bättre att de sålde en sämre konfiguration än de kunde?

 

Man ska köpa en burk när man behöver den - kan man vänta ska man det, för det kommer alltid ett bättre erbjudande inom kort.

 

Apple har en situation där efterfrågan på 2 x 2 GHz-burken vida överstiger tillgången. Hade vi pratat om en i sanning fri marknad, där priset sätts från minut till minut, hade priset på den burken varit väsentligt högre. Nu funkar det ju inte så, och det är väl bra, men det leder till leveransproblem. Med 2 x 1,8 GHz-burken på marknaden och en riktigt billig 1,6a kommer trycket på toppmodellen att minska - mellanmodellen är förmodligen den mest prisvärda (till skillnad från när vi gjorde vårt test som publiceras på fredag). Ordningen är återställd.

 

Ett råd till alla er som tänker "nu ska jag hoppa på tåget, jag köper ...": Om tre månader kommer det att finnas en bättre utrustad burk till samma pris, och den burk ni funderar på att köpa idag kommer att vara billigare. Detta uttalande kommer dessutom att vara sant även vid den tidpunkten. Följer ni det resonemanget hela vägen inser ni att ni aldrig kommer att kunna köpa utan att bli besvikna ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...