Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X 10.4.10 är här


marcushedenstrom

Rekommendera Poster

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar
Hej alla!

Ingen som fått problem med att det knäpper till i högtalarna ibland före ett systemljud tex? Fått problem med det efter uppdatering hmmm.

Lade om osx då vart det bra, sen efter uppdatering vart det likadant.

mkt mysko, säkert ensam om detta trassel som vanligt :totaltgalen:

 

Mina högtalare har börjat knäppa till när jag inte spelar några ljud alls, låter jättekonstigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen slog ut både bluetooth och internet, båda går via usb. Efter lite trixande och dra ut och sätta i adaptrarna igen så gav det med sig efter två omstarter. Inga andra problem än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nya rapporter efter kl 18.00 i kväll

och det är väl positivt att Tiger stöder RAW format

för kameror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nya rapporter efter kl 18.00 i kväll

och det är väl positivt att Tiger stöder RAW format

för kameror

 

Som du sa Ronny.. inga problem på en G5:a :borstatanderna:

 

Men jag har aldrig haft problem vid installation eller uppdatering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångrar att jag uppdaterade, krångel... :superirriterad:

Hehe jag tycker det är lite lustigt. Ta det inte som ett påhopp, det är inte menat som det, men du är alltid den som flaggar för försiktighetsåtgärder innan/under/efter uppdatering. Ändå skiter det sig "ofta"? Rätta mig om jag har fel!

 

Själv gör jag aldrig något speciellt.. bara uppdaterar, klart! Aldrig haft några problem, trots massa kringutrustning (som jag aldrig kopplar bort vid uppdatering)...

 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jag tycker det är lite lustigt. Ta det inte som ett påhopp, det är inte menat som det, men du är alltid den som flaggar för försiktighetsåtgärder innan/under/efter uppdatering. Ändå skiter det sig "ofta"? Rätta mig om jag har fel!

 

Själv gör jag aldrig något speciellt.. bara uppdaterar, klart! Aldrig haft några problem, trots massa kringutrustning (som jag aldrig kopplar bort vid uppdatering)...

:)

 

 

 

Tar det inte som ett påhopp, men ofta...???

Nej där har du fel, jag har inte ofta strul, detta var nog första gången jag haft ett riktigt strul med OS X. Och felet är att jag installerat en buggig betaversion av Safari. (som inte vill ha vissa widgets)

 

Hade säkert inte fått något strul med uppdateringen om jag inte haft Safari 3b installerat.

Felet var väl att jag hade Safari Enhancer installerat som inte trivdes ihop med Safari 3b och 10.4.10.

Men, jag är enveten och felsökte, och fann felet, och slängde ut Safari Enhancer. (Som jag inte ens kom ihåg att jag hade, och varför jag hade det)

 

Mac Minin har annars varit det mest pålitliga Mac jag haft drygt ett år. Sämsta datorn hårdvarumässigt har varit MDD, som jag inte ens vill lura på någon)

 

Men som sagt nu rullar det på igen i Mac Minin, men med en (1) widget mindre, men den ersätta jag med ett lexikon i Dockan, så var det problemet löst också.

Widgetar är nog det mest fåniga Apple hittat på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Efter omladdningen av Onyx inga problam :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inga Swedish-English-lexiconwidgets vill fungera hittade jag ett litet litet program som räcker för mitt behov

 

post-113-1182484036_thumb.jpg

 

Ingen widget alltså, utan ett program att lägga i Dockan (eller var man nu vill ha det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inga Swedish-English-lexiconwidgets vill fungera hittade jag ett litet litet program som räcker för mitt behov

 

post-113-1182484036_thumb.jpg

 

Ingen widget alltså, utan ett program att lägga i Dockan (eller var man nu vill ha det)

 

Vart kan man hitta detta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inga Swedish-English-lexiconwidgets vill fungera hittade jag ett litet litet program som räcker för mitt behov

 

post-113-1182484036_thumb.jpg

 

Ingen widget alltså, utan ett program att lägga i Dockan (eller var man nu vill ha det)

 

Länka tack! Den vill jag också ha...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just de :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tangentbords bakgrundsbelysning har slutat fungera, regaerade på det idag. Kan det ha något med 10.4.10 att göra?

post-19051-1182513443_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer att läsa idag på MacFixit om vilka viktiga filer som förändrades i och med uppdateringen . Samt hur du rättar till ev. fel som uppstått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tror apples uppdateringar är dom farligaste som finns :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att folk överdriver riskerna med att använda Software Update. Det enda vettiga råden jag sett om hur man ska bete sig innan man uppdaterar systemet/program via Software Update är:

 

1. Gör backup på all viktig data. Går något mot förmodan åt skogen så är i alla fall inte dina dokument borta.

2. Vänta en dag med att updatera. Finns det problem som kan uppstå efter uppdatering så lär andra ha råkat ut för dem och förhoppningsvis har de lösningar på problemen. OMM det uppstår problem när du ska uppdatera så vet du att de går att fixa och hur du ska bära dig åt.

 

Allt annat trassel som att reparera behörigheter, starta i säkert läge, inte använda datorn när den uppdaterar, manuellt ladda ner combo-uppdateringar och så vidare är onödigt och tar bara en massa extra tid. Apple har gett oss ett program som sköter allt som behöver skötas åt dig. Det enda du behöver göra är att starta installationen, jobba vidare tills installationen är klar och då (om uppdateringen kräver det) starta om datorn.

 

Apple skulle aldrig gett oss ett program som...

...automatiskt laddar ner och installerar precis det som behövs på din dator..

...kan köras samtidigt som datorn används/andra program är igång..

...kan köras utan att datorn är startad i säkert läge..

..om de ansåg att man ändå inte borde använda det så som det var tänkt. Samtliga uppdateringar som Apple släpper är noggrant testade. Då och då slinker det dock igenom saker som gör att vissa användare får problem. Även om man vid varje systemuppdatering kan läsa hur andras datorer slutat fungera så betyder inte det att allas datorer slutat fungera. I verkligheten har det gått utmärkt för alla utom några enstaka få, men dessa få kan skrika ganska högt.

 

Nästa gång det kommer en systemuppdatering, vänta någon dag och installera sedan uppdateringen genom Software Update utan att hålla på och trolla med en massa extra saker. Nämen, datorn startar fortfarande! (nu blir det säkert trassel just den här gången när jag ska försöka visa att det inte blir det. Men lägg då den tid du sparat på att inte reparera behörigheter på att lösa problemet. Av alla uppdateringar jag gjort (10.1.x, 10.3.x och 10.4.x) har datorn endast trasslat en gång och det problemet löste jag på ~10 minuter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, funderar på om jag ska klippa ut och lägga det i nybörjartråden :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som användare av Microsofts Windowsupdate i 10 år och Apple's programupdaterare i snart 4 år så har jag bara en enda gång lyckats laddat ner och installerat något som gjort systemet obrukbart, eftersom jag aldrig brukar nedlåta mig till datorkrig så förtäljer jag inte i vilket system det var :P

 

Men mitt råd är: tanka först och tänk sen, bara om du är admin i ett företagsnätverk med naturligt hårda driftskrav så har du råd att vara kräsen över vad du laddar ner för uppdateringar, en hemanvändare har det inte, uppdateringarna finns där av en specifik orsak.

 

Om en av ett tusen datorer fallerar pga en uppdatering så är det en acceptabel risk för Apple och Microsoft, det är den krassa verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, funderar på om jag ska klippa ut och lägga det i nybörjartråden :yeahbaby:

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...