Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ang. stängd tråd DVD till HD


lasson

Rekommendera Poster

Hallå grabbar!

 

Läs FAQ:en, speciellt avdelningen om piratkopiering.

 

Stänger tråden, raderar den information som kan användas för piratkopiering.

 

ur FAQ:en

ställs en fråga där svaret uppenbart kommer att användas för piratkopiering stänger vi diskussionen, även om tekniken som sådan är oskyldig.

 

Jag tycker inte direkt det var uppenbart att det skulle användas för piratkopiering. Jag har själv gjort flera DVDs som jag inte har kvar originalmaterialet till (DV tar ju som bekant rätt mycket HD-utrymme). Om jag (eller nån annan) vill använda delar av det i ett nytt filmprojekt så måste jag vad jag vet rippa ut det direkt från DVDn... Det kanske finns nåt annat sätt än det program som jag använde och som tydligen inte får nämnas här. Eller är det så att de program som nämndes även kan förbigå kopieringsskyddet på komersiella DVDs? (jag har faktiskt inte kollat om så är fallet, tro det eller ej, fick bara veta att detta program skulle vara bra). I så fall har jag mycket högre förståelse, men skulle också vilja veta vilka program som inte kan gå förbi detta skydd, men i övrigt funkar likadant, dessa måste väl vara okej att nämna? Nån som känner till ett sånt program?

 

Ursäkta att jag gnäller, jag är principiellt för texten om piratkopiering som den är formulerad i reglerna, men jag tycker det är bra att diskutera reglerna och deras tillämpning. För några år sedan hade kanske att rippa en dvd varit uppenbart piratrelaterat men idag har ju var och varannan en dvd-brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det här borde vara den absolut enklaste regeln av alla att förstå och respektera, men ändå är det den som jag ägnar absolut mest tid åt att förklara. Jag antar att den är klantigt skriven.

 

Enkelt uttryckt: Jag vill inte att vi diskuterar piratkopiering här på forumen, och i slutändan är det jag som avgör vilka diskussioner som handlar om piratkopiering. Den som diskuterar produkter och tekniker som kan användas för piratkopiering riskerar att få sina inlägg redigerade och sina trådar stängda.

 

Än en gång - jag beklagar att jag inte lyckas göra det här enkelt och glasklart. Det finns ett stort mått av personligt omdöme (eller brist på det om man så vill) inblandat i det här, ett visst mått av godtycklighet. Det är en klar nackdel. Men jag kommer inte åt det. Nu har jag uppdaterat FAQ:en för att avspegla just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, jag försöker respektera regeln, förmodligen är det jag som är klantig snarare än regeln... personligen tycker jag kanske att det borde stå "kan användas till piratkopiering" och inte "uppenbart kommer att användas för piratkopiering" för det är åtminstone så regeltillämpningen upplevs för mig (och även så det står i din argumentation här)... ok, nog om detta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
... personligen tycker jag kanske att det borde stå "kan användas till piratkopiering" och inte "uppenbart kommer att användas för piratkopiering" för det är åtminstone så regeltillämpningen upplevs för mig ...

Det där "uppenbart" är inte där av en slump.

 

"Uppenbart kommer att" innebär helt enkelt att jag tolkar det som att frågeställaren eller diskussionen handlar om piratkopiering, även om man försöker maskera det.

 

"Kan" skulle innebära att vi tog bort alla ämnen om cd-bränning, disk-image-filer och liknande. Dessa ämnen kan utan vidare användas av någon som vill lära sig hur man piratkopierar, men att ta bort dem vore löjligt.

 

Hela den här diskussionen andas "juridik" där man vrider och vänder på vad som är skrivet, men regeln här är inte utformad på det viset. Det handlar om en en bedömning - min - och jag gör förmodligen fel ibland, men tills vidare är det det bästa jag kan åstadkomma. Återigen, den som kan komma på en vattentätt formulering är välkommen att höra av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Eftersom det är MacWorlds forum/site med Nils som chef så är det hans fulla rätt att bestämma vad som man får prata om på forumet oavsett vad lagen säger. Det skulle vara allvarligt om hela nätet belades med munkavle och att man bannlyste vissa yttringar och att nätet på så sätt blev cencurerat. Det vore katastrof!. Men turligt nog så är det ej så utan det finns forum för nästan allting på nätet. Så om du vill diskutera kopiering av DVD filmer oavsett om syftet är lagligt eller ej så kan du göra det på andra forum där kopiering är huvudämnet.

 

Vad jag har förstått av vad Nils tidigare sagt så kan hans ståndpunkt i denna fråga komma att ändras om det föreslagna lagförslaget som väntas läggas på bordet i April nästa år går igenom till fullo dvs det införs en slags kopieringsskatt(kassettersättning) till upphovsmän vid försäljning av tommedia i form av CD skivor och DVD skivor. Dvs att staten räknar med att kopiering sker av tex film och att detta skall upphovsmännen ersättas för genom att få ersättning när man köper tex en DVD skiva avsedd för bränning. Då tycker Nils att det är okej att kopiera filmer på DVD för enskilt bruk!

 

Eller har jag missförsått detta nu Nils?

 

Jag tror i alla fall att det är så han menade i ett av hans tidigare inlägg om detta!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
... det införs en slags kopieringsskatt(kassettersättning) till upphovsmän vid försäljning av tommedia i form av CD skivor och DVD skivor. Dvs att staten räknar med att kopiering sker av tex film och att detta skall upphovsmännen ersättas för genom att få ersättning när man köper tex en DVD skiva avsedd för bränning. Då tycker Nils att det är okej att kopiera filmer på DVD för enskilt bruk!

 

Eller har jag missförsått detta nu Nils?

Det kräver ju lite eftertanke, men mitt resonemang just nu går ungefär såhär:

 

Beläggs brännbara DVD-skivor med en extra avgift för att kompensera upphovsrättsinnehavare för att deras verk kopieras, anser jag att man legitimerar bränning av upphovsrättsskyddat material. Man betalar ju faktiskt för det ...

 

Men som sagt, innan jag tillåter piratkopieringsdiskussioner här och skriver om hur man rippar DVD i tidningen så tror jag nog att jag måste tänka igenom det här några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänka noga... det får mig att tänka på devisen som står utanför universitetsaulan här i Uppsala "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större"… den har fått utstå en hel del spott och spe då ju den kanske inte känns så modern, men det är ju faktiskt inte så dumt tänkt när man tänker efter ;)

 

(vissa har illvilligt föreslagit att devisen skulle bytas mot "I som här inträden, låten hoppet fara", men det verkar inte bli nåt av med det bytet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Som gammal Uppsala-student har jag betydligt dystrare minnen av Hum-C och Carolina än av universitetshuset. Å andra sidan spenderade jag inte särskilt mycket tid på något av dessa ställen, om man jämför med tiden jag la ner på nationen (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg
(vissa har illvilligt föreslagit att devisen skulle bytas mot "I som här inträden, låten hoppet fara", men det verkar inte bli nåt av med det bytet)

 

Haha! Den var riktigt bra den :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...