Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är datorspel sport?


magnus

  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Är datorspel sport?

    • Ja
      13
    • Nej
      16
    • Ingen åsikt
      3


Rekommendera Poster

Bare en tanke!

 

Om golf t.ex. ikke er en sport.... Hvorfor blir det da sendt så mange golfturneringer på kanalen Viasat SPORT ? :blink:

 

De har jo ikke begynt å sende datorspel-konkurranser/tävlingar på den kanalen, så jeg kan være enig i at DET ikke er en sport.

Jag hoppas inte nån tog illa upp av min personliga åsikt. :sorry:

 

De allra flesta skulle nog skriva under på att golf är en sport... men jag är av en annan åsikt.

Frågan i den här tråden var om dataspel är en sport, vilket jag inte heller tycker att det är... någon annan kanske tycker att det är sport i allra högsta grad. Det är ok för mig!

 

...

 

Viasat Sport visar golf... och Euro Sport visar biljard! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
jag anser inte att det är svar på frågan om VARFÖR golf inte är en sport. Du säger bara en subjektiv åsikt "golf är en lek/spel", men något argument för att golf inte är en sport finns inte

Att golf inte är en sport är en högst personlig åsikt. De flesta håller nog inte med mig, och det är ok! :)

När man sportar svettas man, när man spelar golf kanske man svettas av värmen... eller så har man extremt dålig kondis.

 

Misstolka nu inte detta, jag gillar golf. Hur kul som helst! Men jag hoppar inte över en joggingrunda på kvällen för att jag har gått en golfrunda på förmiddagen...

om man tar bandy som exempel, på en vinterdag när det är neråt -40 grader ute. då svettas man inte så mycket (kanske). är det ingen sport då?

 

Då säger att du inte hoppar över en joggingrunda på kvällen bara för att du spelat golf på förmiddagen.

Jag tycker att det låter som golf på hobbynivå, vilket måste skiljas från att träna golf, på seriös nivå. Detta gäller naturligtvis i alla andra sporter också. På hobbynivå har golf och jogging inget speciellt med varandra att göra. Däremot är det två delar av nödvändig träning, för en elitsattsande golfspelare.

 

Hoppas att du inte tycker illa om mig för att jag hackar på dig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas inte nån tog illa upp av min personliga åsikt. :sorry:

Selvfølgelig ikke :)

 

Jeg bare satte det litt på spissen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man tar bandy som exempel, på en vinterdag när det är neråt -40 grader ute. då svettas man inte så mycket (kanske). är det ingen sport då?

:D:D:D

 

Okej, du ser ut att vinna!

Jag kanske borde skriva en uppsats i ämnet, men den skulle nog få underkänt så jag lägger ner den tanken genast.

 

Jo, det stämmer att jag inte sysslar med någon idrott på elitnivå. Vaken golf, friidrott eller dataspel... men jag har en åsikt, precis som du, om vad som är sport och vad som inte är det. Det är svårt att dra gränsen mellan sport och spel när det gäller golf, biljard, dart, skytte, dataspel osv. Jag har försökt att bilda mig en uppfattning, och jag drog gränsen vid svett! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Inte för att vara sån alltså, men hur f-n kan du få för dig att sport måste innebära en massa svett (man svettas ju lite vad man än gör)? Jag menar, då är ju knappast simning en sport... bara som ett exempel.

 

Är det förresten någon som vet om "datorspelssporten" (om det nu är en sport) har haft några problem med dopning? Får deltagarna hälla i sig vad som hellst på tävlingarna, eller finns det regler, utöver tävlingslandets lagar? Jag menar, en CS-lirare som går på centralstimulerande medel lär ju få ett visst övertag när det gäller reaktionsförmåga... åt minstone ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte doping skulle påverka spelandet, inte positivt ialla fall. Det tar ett visst tag att reagera på det ögat ser, det går väl inte att påverka så vitt jag vet?? Snabba reaktioner i spel handlar nog snarare om att nöta in ett fungerande beteende som reaktion till en viss situation enligt erfarenhet.

 

Min definition av sport är en tävling mellan minst två personer, som båda har en sportslig inställning till deras tävling. Det borde väl innebära en överenskommelse av regler och verktyg etc.?

 

Jag spelar Quake 3 utan att få betalt för det. Men jag har behandlat det som en sport. Jag ändrade sovvanor när jag märkte att en god nattsömn avsevärt förbättrade mitt spelande. Jag började motionera för att få frisk luft till hjärnan och som kompensation till det ökande stillasittandet när jag hårdtränade i flera timmars pass. Jag spenderade mycket tid med att analysera verktygens funktion och försökte ständigt förbättra alla aspeter av utövandet. Jag lär mej ständigt nya taktiker av att se på när andra spelar. Bra tricks går i arv från tränare till elev. Folk bildar klaner/teams och tävlar mot varandra, och presenterar stolt resultaten på teamens websidor. På den versionen av Quake 3 jag spelar finns en stor liga där många klaner bjuds in att delta, och där artificiella priser delas ut efter varje säsong.

 

Jag har aldrig varit ens hälften så social som jag är nu tack vare det gigantsika community som man möter online. Jag antar att vanliga sporter också har stora online communitys, men datorspel är på intet sätt osocialt, inte om det handlar om annat än singleplayer spel, och kanske inte ens då beroende på utövaren/utövarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte doping skulle påverka spelandet, inte positivt ialla fall. Det tar ett visst tag att reagera på det ögat ser, det går väl inte att påverka så vitt jag vet??

Vel, både koffein og amfetamin (som jeg må presisere at er ulovlig å bruke eller inneha med mindre du lider av ADHD, og har resept) er stoffer som står på den internasjonale dopinglisten, og som holder trøttheten mer eller mindre i sjakk (for lang tids spillande).

 

Vil anta at sistnevnte dopingmiddel dog gjerne vil påvirke reaksjonstider og presisjon litt i negativ retning, men det gjør jo trøtthet også. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart man svettas av simmning!!!

 

Dataspelsturneringar är mer tävling än sport.

 

Att springa runt och försöka döda det andra laget med snipers...sport...

 

Jag tycker det är skitkul att spränga skiten ur andra när jag spelar 3dspel men särskilt ansträngande är det inte.

 

Stackars människor i framtiden om alla ungar ska göra sin idrottsliga karriär inom dataspel: Förtvinade lemmar, musarm och dålig rygg.

Jag tror att man måste ha ett kompliment till dataspelandet i sådana fall typ löpning eller styrketräning!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak:

 

Om man anser att bilracing är sport, är det fortfarande sport om man istället kör samma race i en simulator (nu menar jag inte på en mac med 17-tums skärm, utan en riktig simulator-låda som kränger i kurvorna). Den fysiska aktiviteten torde då vara samma.

 

Funderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar upp en video med frugan och pussar skärmen, blir det samma???? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte tävling och sport samma sak? Eller menar du att sport och motion är samma sak och att tävling är något helt annat?

 

Jag tror inte folk hinner bli så trötta på dom flesta tävlingarna, visserligen brukar dom flesta some spelar 5 banor i rad i klanmatcher bli trötta frammåt slutet, men det går att rycka upp sej. Droger är ju olagligt i sej, men jag tror inte att e-sportare kommer att dopingtestas och någonsin diskvaliceras för det?

 

Jag förknippar själv sport med en definition av minst två tävlande som överens stämmer om regler tec. Så för mej skulle racing simulatorn vara sport och dom utövande sa så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tävla kan man ju göra i allt. När jag var liten tävlade vi i vem som kunde äta eller dricka snabbast..... Kolla Guinness rekordboken så hittar du mer..... Men sportbegreppet tror jag sitter i sedan de gamla grekerna uppfann Olympiska Spelen. Nånting i stil med att det ska vara nobelt och fysiskt och ärorikt kulturellt högtstående. Motion är något som jag gör för att höja min fysiska förmåga. Jag kan gå, cykla, åka skidor, golfa och i stort sett vad som helst som gör att jag anstränger mig så att jag får ett utbyte där jag förbättrar eller åtminstone upprätthåller flåset! Jag kan ju göra det genom att utföra en sport och till och med tävla om jag vill! Men inte blir det en sport bara för att man tävlar! No Way! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar upp en video med frugan och pussar skärmen, blir det samma????  (w00t)

Beror väl på frun det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar upp en video med frugan och pussar skärmen, blir det samma????  (w00t)

Beror väl på frun det ;)

Trodde att det berodde mer på skärmen.... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt skulle man väl kunna säga att alla "aktiviteter" som är med i RF är sporter. Dataspel är inte det, alltså är det inte en sport. Någon nämnde det tidigare, det blir svårt eftersom tävlingsformen ändras hela tiden. Men visst skulle väl dataspel fungera som sport, om det bara fanns nåt bra sätt att bestämma några beständiga tävlingsformer.

 

 

För att döda(?) golfdiskussionen i den här tråden så...

 

Det Annika sysslar med har inget med det som jag (och många med mig) sysslar med på golfbanorna.

För att bli bra på golf idag krävs det självklart både kondition och styrka. Det är inte tillfälligheter som gör att just Annika och Tiger är bäst i världen.

Frågan blir något mer komplex när man kommer ner på "motionsnivå". Då vinner helt plötsligt inte den som har minst antal slag utan den som har minst antal slag i förhållande till sin normala spelstandard...! Om det är att tävla på lika villkor eller inte kan man ju diskutera förstås, men jag tycker inte att det är det. Och därför kan inte golf på hobbynivå ses som en sport.

 

Alltså; Golf är definitivt en sport så länge den spelas på "lika villkor".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak:

 

Om man anser att bilracing är sport, är det fortfarande sport om man istället kör samma race i en simulator (nu menar jag inte på en mac med 17-tums skärm, utan en riktig simulator-låda som kränger i kurvorna). Den fysiska aktiviteten torde då vara samma.

 

Funderingar?

Jeg kan til dels være enig med ditt resonement på det punktet, men det skal nevnes at det skal langt mer enn en simulator med krenging til for å simulere ekte racing.

 

Det som også måtte tas med er kraftige vibrasjoner, samt sideveis G-krefter som overgår de man kan skape med krenging alene. I tillegg må simulatoren holde en romtemperatur på minimum 40 grader celcius for å simulere de faktiske forhold (t.ex. en fører i den amerikanske NASCAR serien svetter av seg flere kilo i løpet av et to timers løp enbart på grunn av varmen i bilen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Det är klart man svettas av simmning!!!

Hej!

 

Forskning har visat att det är fysiskt omöjligt att svettas under vatten åtminstonde den del som befinner sig i vatten. Svettens funktion är att kyla ner kroppen för att undvika överhettning när kroppen befinner sig under vatten så befinner den sig under ett tryck och förhoppningsvis i sval temperatur och då svettas den inte. Däremot så kan den del som befinner sig ovanför vattenytan svettas. Det är således farligt att överanstränga sig i vatten som är över 30 grader varmt då detta kan leda till överhettningsskador så i varma vatten skall man ta det lugnt. Det är pågrund av detta som simmning är direkt olämpligt om man endast sysslar med simmning för att gå ner i vikt då det kräver att man svettas. Simmning är en av de bästa motionsformerna för styrka och uthållighet då alla muskler i kroppen arbetar men för själva viktminskningen bör det kombineras med styrketräning och eller löpning/promenader och då kommer simmningen att hjälpa till att förbrännas fett i ett andra steg eftersom man fått starkare muskler av det vilket ökar fettförbränningsförmågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det hade jag inte en aning om!

 

Tack för upplysningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorspel är ingen sport. Golf är det för att det även kallas för moderatbandy och bandy är en sport. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

Om deifinitionen av sport innebär att man måste använda kroppen bör man definiera vad som igår i begreppet kroppen. Lång ifrån alla erkända sporter bygger på användning av råstyrka. I skytte är det hand-öga-kordination som gäller (därmed inte sagt att det inte skulle vara fysiskt ansträngande) vilket påminner om tävling i 3d-skjutare.

 

Själv tycker jag att det som är mest relevant är reglerna. Om du tävlar i counterstrike så finns det ju ett uttalat syfte/mål. Det finns regler som bestämmer vad som ger poäng, det finns regler som bestämmer hur lagen fungerar och det finns regler om när en match tar slut. Om vi bortser från att man sitter framför en dator låter det som vilken annan lagsport som helst.

 

En annan aspekt. Grekerna tävlade ju nakna. Borde inte datorspelande vara en utmärkt sport efter den erbjuder naket spel utan att man bryter mot sociala konventioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte tävling och sport samma sak? Eller menar du att sport och motion är samma sak och att tävling är något helt annat?

 

Jag tror inte folk hinner bli så trötta på dom flesta tävlingarna, visserligen brukar dom flesta some spelar 5 banor i rad i klanmatcher bli trötta frammåt slutet, men det går att rycka upp sej. Droger är ju olagligt i sej, men jag tror inte att e-sportare kommer att dopingtestas och någonsin diskvaliceras för det?

 

Jag förknippar själv sport med en definition av minst två tävlande som överens stämmer om regler tec. Så för mej skulle racing simulatorn vara sport och dom utövande sa så.

Tävling och sport är inte samma sak. Utövande av en sport (inte hobbynivå) består av självklart av tävling, men även av målmedveten träninging av alla bitar som kräver träning

 

Dessutom finns det droger som inverkar possitivt på, åtminstone vissa personer. Har man stora bestäv med nervositet, kan men ta beta-blockerare, för att slippa att pulsen sticker iväg till 190. Jag tror nog att det finns någon dopinglista som gäller inom datorspelande.

 

Att det inte kontrolleras om deltagarna är dopade, beror nog på att det är svår att fysiskt få tag på spelarna, åtminstone om tävlingarna avgörs via internet. Om deltagarna däremot sammlas på ett ställe för att spela tex VM, kan jag mycket väl tänka mig att doppingkontroller kommer genomföras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men spel hemma hos mig sköts av min barn. På en PC. Att få spelen att fungera överhuvud taget är en sport.

 

OK jag är en klant, men ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men spel hemma hos mig sköts av min barn. På en PC. Att få spelen att fungera överhuvud taget är en sport.

 

OK jag är en klant, men ändå

Å få Windos til å funke skikkelig burde bli en gren i OL/OS :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å få Windos til å funke skikkelig burde bli en gren i OL/OS

 

Efter ett svettigt 10 timmars pass som innehåller kast med otymplig dator så går tiden ut för dom utarbetade och frustrerade deltagarna. Inga priser delas ut eftersom ingen lyckades med uppgiften. Året är 2003, att få Windows att fungera förbjuds i en gemensam stämma från världens alla hörn, det är helt enkelt för grymt och obehagligt att se på, då inte bara medtävlande utan även åskådare får men för livet och diverse osportsliga komentarer titt som tätt kan höras från alla håll. Nästa år planeras Windows att bytas ut mot "Aquabox", där det gäller att snabbast möjligast bygga om en PC till ett akvarium.

 

:blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha ha ha

 

Vad som helst kan vara sport i sådana fall!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...