Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är datorspel sport?


magnus

  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Är datorspel sport?

    • Ja
      13
    • Nej
      16
    • Ingen åsikt
      3


Rekommendera Poster

Igår hade Kalla Fakta ett intressant inslag om datorspel som sport betraktat.

 

Saxat från tv4.se

På bara några år har e-sport, dataspel, blivit en av världens största ungdomsrörelser. Bara i Sverige finns en kvarts miljon utövare. Men vet få att världens bästa spelarre finns i Sverige.

 

Sveriges unga counter-strikelag vann överlägset guld i OS i Seoul i Korea i konkurrens med 54 andra länder. Det svenska laget hyllas som världsberömda rockstjärnor av koreanska ungdomar. Också de koreanska myndigheterna är lyriska:

 

- Detta är framtiden, säger Jung-Hoon Kim, talesman för den sydkoreanska regeringen.

 

Det är århundradets ekonomiska motor, med en 10-procentig tillväxt varje år.

 

Nittonåriga lagmedlemmen Emil Christensen från Stockholmsförorten Tallkrogen lever gott på sitt spelande:

 

- Jag tjänar ungefär 25 000 kronor i månaden på det, berättar han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

schack klassifieras väl som en sport, så varför inte datorspel? spel som spel.....

 

alla sporter går inte ut på att springa snabbast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataspel är inte sport, lika lite som golf.

Det är lek.

Att man kan tjäna en massa pengar på det är helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataspel är inte sport, lika lite som golf.

Det är lek.

Att man kan tjäna en massa pengar på det är helt ok.

varför är inte golf en sport???

 

har själv aldrig spelat golf så jag vet inte exakt hur det är, men är Anika Sörenstam bara en person som sysslar med hobbyn golf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorspel är ingen sport i den definitionen att sport innebär fysisk aktivitet. Att sitta uppe hela dygn är iofs en fysisk prestation men det kan man göra med monopol också, även om det inte är så vanligt. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att spela dataspel (kan sitta många timmar i sträck) men jag tränar oxå ganska hårt (5 ggr/v) Ju-jutsu och styrketräning. Jag känner att jag inte kan ta upp dataspel till den nivån jag tränar. Sport är ju en social grej också ju.

 

Att spela ett dataspel är inte en sport, det en tävling i form av seriös lek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att spela dataspel (kan sitta många timmar i sträck) men jag tränar oxå ganska hårt (5 ggr/v) Ju-jutsu och styrketräning. Jag känner att jag inte kan ta upp dataspel till den nivån jag tränar. Sport är ju en social grej också ju.

 

Att spela ett dataspel är inte en sport, det en tävling i form av seriös lek.

Måste sport vara en social grej? Såg en intervju med höjdhopparen från värmland (kommer inte på vad han heter nu, bara för att jag skulle skriva det), som sa att han, istället för att vara på klassfester, tränade under sin skolgång. Är det socialt?

 

Fotboll, är inte det en tävling i form av seriös lek också?

 

Kan tillägga att jag inte bestämt mig för om datorspel är en sport än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför är inte golf en sport???

Golf är en lek/spel som man kan bli väldigt duktig på. Sörenstam är grym på att spela golf, och det kräver massor av talang och träning för att bli ens hälften så bra som henne. Men hon är absolut ingen atlet, det behöver dock inte betyda något negativt... sen kan man ju ha olika uppfattning om saken! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inleda med att nämna att jag själv spelar spel ibland. Bara på skoj.

 

Dataspelande är ingen sport. Det är enligt mig en lek. Jag skulle till och med kunna klassifiera det inom kategorin sällskapsspel; det bygger på planering, regler, vetskap, skicklighet och (till viss mån) uthållighet. Dessa saker är samma ingredienser som även återfinns inom sport, skillnaden är att dataspelande inte kan vara seriöst. Själv förstår jag inte hur någon kan betala ett gäng tonåringar en massa pengar för att vinna mot ett annat gäng tonåringar.

 

:o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mange måter er det vanskelig å definere hva som er sport og hva som ikke er det. Selv om jeg generelt sett ser på datorspel som en lek, kan jeg i visse fall se på det som en sport (der det i organisert konkuranseform gjennomføres mesterskap). Husk at fotball også begynte som en lek (for så å bli tåpelig alvorlig).

 

For å trekke en paralell til hva jeg mener kan jeg nevne at det norske Toppidrettsforbundet i alle år har nektet for at racing er en sport, eller noen form for idrett. Racerbilførere har ikke blitt sett på som idrettsutøvere og har derfor ikke fått noen som helst støtte fra dem.

Men.... da Petter Solberg og kartleser Phil Mills for kort tid siden ble verdensmestre i Rally (WRC) etter siste runden i Wales, uttalte sjefen for Toppidrettsforbundet at: "Norge trenger slike toppidrettsutøvere som Petter Solberg".

Moralen er; så lenge de ikke gjør det bra (og Toppidrettsfobundet ikke kan nyte godt av å støtte dem), så er ikke racerførere å regne som idrettsutøvere i norge :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Är spel sport det är frågan?

 

Det är sannerligen en komplex sådan. Det beror på vad man använder för definition på Sport. Använder man den traditionella som säger följande: En aktivitet som kräver fysiskt utförande och tävling.

 

Ja då kan man på sätt och vis säga att datorspelande där man tävlar seriöst är en Sport eftersom den kräver öga/hand koordination samt taktik vilket det också krävs i många andra sporter. Men å andra sidan om man med fysiskt menar att hela kroppen skall involveras ja då faller datorspelande utanför definitionen medans tex golf fortfarande räknas som sport.

 

Om man skall definiera sport utifrån tävling/contest alena som har vissa saker gemensamt med traditionell sport tex taktik,skicklighet etc ja då kan ju väldigt många saker såsom datorspelande,schack ja tom musik etc falla inom definitionen för sport.

 

Allt beror på vad man lägger in i begreppet helt enkelt.

 

Det finns ju tex Yrkes VM där man tävlar i sin skicklighet att utföra sitt arbete såsom kock, elektriker, mekaniker, webbdesigner etc är detta att räkna som sport eller ej?

 

Det är helt enkelt en komplex fråga!

 

Enligt min egen definiton så kan i princip allt där tävling,skicklighet, pengar,berömmelse och prestige och seriositet ingår kallas Sport.

 

Men det finns ytterliggare en komplicerad faktor som gör det svårare att klassificera det som sport nämligen att det hela tiden kommer ut nya spel att spela och att gammla försvinner detta gör att det tex inte finns en kontinuerlig gren. Idag finns tex Counter Strike att tävla i men om bara några år så finns inte den grenen längre utan då spelar man och tävlar med ett annat spel. Det finns därför inga grenar som är bestående på samma sätt som i andra sporter där grenarna,spelen varar i åtskilliga år och ibland decennier. Jag tycker därför att Datorspel ej är att räknas som sport däremot är det i allra högsta grad seriöst och det är en tävling/contest med både ära,pengar,berömmelse, och skicklighet ingår men den saknar en fundamental faktor beståendet. Däremot så kan man naturligtvis göra spelandet till ett yrke där man tjännar sitt levebröd på det om man är riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så kan man naturligtvis göra spelandet till ett yrke där man tjännar sitt levebröd på det om man är riktigt bra!

Där går det inte lika bra med Monopol! (w00t) Jag kanske sätter likhetstecken mellan sport och idrott i mitt tänkande. I viss mån kanske det är samma sak men ändå inte. Vi stofiler (+40) ser väl automatiskt ned på datorleken som en lek. Det är ju inget riktigt som sker bara en massa bilder som far fram och tillbaks... annat var det på vår tid när vi täljde barkbåtar och tävlade eller pallade äpplen eller skottade hockyplan i full fart med skovveln mot magen tills man körde mot en sten och fick mjälten spräckt. DET är sport! (w00t) Sitta på en stol och titta på en burk... ja säger då det... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför är inte golf en sport???

Golf är en lek/spel som man kan bli väldigt duktig på. Sörenstam är grym på att spela golf, och det kräver massor av talang och träning för att bli ens hälften så bra som henne. Men hon är absolut ingen atlet, det behöver dock inte betyda något negativt... sen kan man ju ha olika uppfattning om saken! ;)

jag anser inte att det är svar på frågan om VARFÖR golf inte är en sport.

 

Du säger bara en subjektiv åsikt "golf är en lek/spel", men något argument för att golf inte är en sport finns inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns ytterliggare en komplicerad faktor som gör det svårare att klassificera det som sport nämligen att det hela tiden kommer ut nya spel att spela och att gammla försvinner detta gör att det tex inte finns en kontinuerlig gren. Idag finns tex Counter Strike att tävla i men om bara några år så finns inte den grenen längre utan då spelar man och tävlar med ett annat spel. Det finns därför inga grenar som är bestående på samma sätt som i andra sporter där grenarna,spelen varar i åtskilliga år och ibland decennier. Jag tycker därför att Datorspel ej är att räknas som sport däremot är det i allra högsta grad seriöst och det är en tävling/contest med både ära,pengar,berömmelse, och skicklighet ingår men den saknar en fundamental faktor beståendet. Däremot så kan man naturligtvis göra spelandet till ett yrke där man tjännar sitt levebröd på det om man är riktigt bra!

det där med bestående är väl det som kan fälla datorspelande som sport. Om samma spel hade funnits länge, skulle seriösa föreningar uppstå, där man, precis som i andra sporter kan testa på att utöva sporten, mot en avgift. Också skulle ett "Svenska datorspelsförbundet" att uppstå, vilket är ett stort steg mot att betraktas som sport, i allmänhetens ögon.

 

Med bestående spel, skulle det krävas många (betydligt mer än tex 5) års träning, för att bli världsmästare. Me dträning menar jag inte bara att sitta framför datorn och spela, eftersom det inte är så man blir bra i bågon annan idrott (tex fotbollsspelare spelar inte fotboll hela tiden). För att orka håla koncentrationen på topp krävs fysisk träning. Teori på hur man ska genomföra vissa situationer, och mental träning är också delar som skulle bli minst lika viktiga som att sitta och spela.

 

Många av dessa metoder används säker till viss utsträckning av proffesionella datorspelare, redan idag, men eftersom spelen försvinner så relativt snabbt, hinner ingen tränna upp sig till riktig toppnivå, sammtidigt som nya tekniker od utvecklas.

 

 

Rätta mig om jag har fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel

Fel vet jag inte… Precis som du skrev så har även schack-spelare på elitnivå hyffsade fyspass, det är ju välkänt faktum att man får lättare att koncentrera under lång tid om man är i god fysisk form. Om jag tänker tillbaka på gänget som Kalla Fakta-reportaget handlade om så var ingen av dem urtypen av en klassisk datornörd med ölmage, utan iaf en av dem var aktiv inom hockey.

 

Och angående att de individuella spelen är relativt kortlivade så svarade en av personerna i truppen något i stil med att: vi tävlar inte Counterstrike utan i e-games.

 

Och de flesta av oss som flitigt spelar en viss typ av spel, t ex 3d-shooters ala Quake, vet att det vanligtvis inte skiljer något nämnvärt mellan de olika spelen. Visst kan fysik och funktion vara olika mellan titlarna, men en person som är fantastiskt bra i ett 3d-pangpang blir förmodligen ganska snabbt också grym på en ny titel. I grunden handlar det om erfarenhet, reflexer och strategi. Och eftersom de alltid spelar mot verkligt motstånd så är nog just erfarenheten extremt viktig och avgörande för att kunna använda rätt strategi och därmed ha nytta av reflexerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel

Fel vet jag inte… Precis som du skrev så har även schack-spelare på elitnivå hyffsade fyspass, det är ju välkänt faktum att man får lättare att koncentrera under lång tid om man är i god fysisk form. Om jag tänker tillbaka på gänget som Kalla Fakta-reportaget handlade om så var ingen av dem urtypen av en klassisk datornörd med ölmage, utan iaf en av dem var aktiv inom hockey.

 

Och angående att de individuella spelen är relativt kortlivade så svarade en av personerna i truppen något i stil med att: vi tävlar inte Counterstrike utan i e-games.

 

Och de flesta av oss som flitigt spelar en viss typ av spel, t ex 3d-shooters ala Quake, vet att det vanligtvis inte skiljer något nämnvärt mellan de olika spelen. Visst kan fysik och funktion vara olika mellan titlarna, men en person som är fantastiskt bra i ett 3d-pangpang blir förmodligen ganska snabbt också grym på en ny titel. I grunden handlar det om erfarenhet, reflexer och strategi. Och eftersom de alltid spelar mot verkligt motstånd så är nog just erfarenheten extremt viktig och avgörande för att kunna använda rätt strategi och därmed ha nytta av reflexerna.

stämmer nog att spelen inte skiljer sig så mycket. precis som andra meterialsporter, kommer det nya tekniker, prylar osv, som har nya funktioner, så att det funkar lite anorlunda, oftast till en fördel till utövaren

 

det är nog det samma på olika 3d-shooters ala Quake-spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår fråga det här...

Man kan inte jämföra dataspel med tex 10 000 meter springning! Det går bara inte därför att allt skiljer sig.

Enda anledningen till att folk börjar kalla tvspel för sport är att man kan få batalt för det!

 

Sport är sport även om man inte får betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår fråga det här...

Man kan inte jämföra dataspel med tex 10 000 meter springning! Det går bara inte därför att allt skiljer sig.

Enda anledningen till att folk börjar kalla tvspel för sport är att man kan få batalt för det!

 

Sport är sport även om man inte får betalt.

tvspel kallas börjar inte kallas sport bara för att folk får betalt för det. Det som gör tvspel till en sport är seriöst arrangerade tävlingar, seriös träning för att bli bättre, och instiftande av seriösa föreningar/förbund (se tidigare inlägg)

 

Men som du skriver "Sport är sport även om man inte får betalt"

 

dessutom heter det inte springning, utan löpning, om jag ska märka ord :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte att en tävling blir stor om man inte har en vinstpott.

Folk får upp ögonen först när det handlar om pengar och då helt plötsligt blir det en sport!

 

oupps, givetvis heter det löpning.

 

Föresten VM i sten sax påse har varit nu för någon vecka sedan!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte att en tävling blir stor om man inte har en vinstpott.

Folk får upp ögonen först när det handlar om pengar och då helt plötsligt blir det en sport!

 

oupps, givetvis heter det löpning.

 

Föresten VM i sten sax påse har varit nu för någon vecka sedan!!!

givetvis är en stor prispott, ett sätt att dra deltagare till en tävling, men det är inte därför mängden av utövare på elitnivå tränar och tävlar, speciellt inte i mindre idrotter, där stora pengar inte finns att hämte. Glädje till sporten, och viljan att prestera bättre är det som driver flest, inte pengar.

 

Undantaget möjligtvi vissa inflationsdrabbade idrotter som forboll, hockey etc.

Där finns det säkert personer som håller på en säsong extra pga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att folk börjar kalla tvspel för sport är att man kan få batalt för det!

 

Sport är sport även om man inte får betalt.

Nu ska vi röra till det! Om man får betalt blir man PROFESSONELL = betalt för att göra något. Att vara PROFFS berättar inte om det är en sport eller inte bara att man får kulor för det man gör. Anledningen till att man inte talar om tex PROFFS-murare är att alla (?) murare gör det normalt för pengar. Där det inte är självklart att man får betalt blir det ju användbart att säga PROFFS för att skilja dem som får betalt eller inte. Sedan kan jag inflika att varefter tiden går och vanorna ändras får vi ändra gränserna för vad som är och inte är. Det är väl bara att vänja sig men för mig så är datorspelande "bara" en lek. Det tyckte jag om brädåkning på snö också men det blev ju OS-gren.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag anser inte att det är svar på frågan om VARFÖR golf inte är en sport. Du säger bara en subjektiv åsikt "golf är en lek/spel", men något argument för att golf inte är en sport finns inte

Att golf inte är en sport är en högst personlig åsikt. De flesta håller nog inte med mig, och det är ok! :)

När man sportar svettas man, när man spelar golf kanske man svettas av värmen... eller så har man extremt dålig kondis.

 

Misstolka nu inte detta, jag gillar golf. Hur kul som helst! Men jag hoppar inte över en joggingrunda på kvällen för att jag har gått en golfrunda på förmiddagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bare en tanke!

 

Om golf t.ex. ikke er en sport.... Hvorfor blir det da sendt så mange golfturneringer på kanalen Viasat SPORT ? :blink:

 

De har jo ikke begynt å sende datorspel-konkurranser/tävlingar på den kanalen, så jeg kan være enig i at DET ikke er en sport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...