Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Driver vs plug-in

ansk

Recommended Posts

Jag har fortsatt labba med att få min eMac G4/800 att känna igen en Canon N1220U flatbäddsscanner. Har efter tips här provat med några olika drivrutinspaket från Canon och kommit fram till att detta kanske kan gå, men det är en grundläggande grej jag inte fattar med Mac OS X.

När jag tankar ner ex vis drivrutinspaketet för Canon N1240U till datorn och kör det, så stannar installationsprogrammet och frågar om installationsplats. Tom lista. Jag ska välja något själv. Bildinläsaren m fl program är inte valbara.

Provar jag att ladda ner och installera Canons utility för N1240U först och sedan försöker att installera drivrutinspaketet på nytt, ja då föreslår plötsligt installationsprogrammet för drivrutinspaketet att jag ska ta utilityn som installationsplats. Dvs det verkar som att driverpaketet inte kan installeras hur som helst, utan endast mot lämplig applikation.

När jag provat ovanstående och kör utilityn, så syns scannern som enda valbara entry i utilityns inställningar. Ett litet steg framåt. Däremot så stannar den sedan då jag försöker scanna, säger att det verkar vara något fel, kolla kabeln mm.

Testar då att ladda ner driverpaketet för N1220U, den scanner jag faktiskt har. MEN då jag kör dess installationsprogram, föreslås ingen installationsplats.

Jag är inte van vid Mac OS X och jag har svårt att se vad som kan vara fel här. Jag vet inte ens om frågorna nedan är korrekt ställda, men här är de:

- Kan jag verifiera om en fil är en driver genom att slå kommandot "file" på Unix-nivå? Kan tänka mig att "file" åtminstone känner igen en executable binary, men kan file också identifiera en driver?

- Är det normalt att ett paket med drivers mm frågar efter installationsplatser på applikationsnivå?

- Jag har tänkt mig att en driver är på systemnivå mot hårdvaran för i det här fallet Canon N1220U, men blir lite osäker när jag ser hur Canons installationsprogram beter sig.

- Ska drivrutiner helt enkelt ligga under /dev eller är det mer komplicerat än så?

- Kan det vara något problem med att N1220U tar sin elektriska matning från datorns USB-port? Det funkade på en sur gammal IBM Netvista och jag grubblar på om idén med matning av enheten från datorn kan vara utanför USB-standarden och ej supportat av eMac.

Anders

...

- Kan det vara något problem med att N1220U tar sin elektriska matning från datorns USB-port? Det funkade på en sur gammal IBM Netvista och jag grubblar på om idén med matning av enheten från datorn kan vara utanför USB-standarden och ej supportat av eMac.

...

Glöm det. Jag provade att koppla in scannern på USB-jacket i bakkanten på tangentbordet. Då varnar OS:et och säger att den inte orkar mata enheten den vägen, att man ska prova en annan USB-kontakt på datorn. Dvs det borde vara OK att driva scannern elektriskt från datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...