Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du ställt dig i kön?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Nej det har jag inte, och tänker inte göra det heller.

Detta finns flera anledningar till, vissa som jag tror andra som jag vet.

 

Vad jag tror:

iPhone är snygg att titta på (som många av apples produkter), funktionellt faller den ihop; inte funktionellt mycket bättre än någon annan telefon idag, undantaget är webläsaren- men vad som inte nämns så ofta är att iphone inte har javastöd- ni kan räkna bort dom sidor som förlitar sig på java applets. Däremot har den flashstöd- men troligtvis inte tillräckligt snabb processor så den klarar flashfilmer osv ala youtube.

 

3dje parts programvaror kommer skina med sin frånvaro, för stödet finns inte- AJAX lösningen apple visade på WWDC är något man kan skratta åt, det är så befängt och löjligt så det finns inte. (Och för dom som inte vet så kräver AJAX serverstöd för att fungera, så det går inte spara dom sidorna på telefonen, man måste alltså vara aktivt uppkopplad mot nätet för att kunna utnyttja dom. hur ofta har du ett öppet wifi nätverk tillgängligt när du har med dig mobilen? 1-2% av tiden? Har du inte det så är det EDGE som gäller (eller 3G om nu apple släpper en sådan till europa) vilket medför en kostnad till ditt "3djeparts program användande", förutom den sannolika prenumerationskostnad på tjänsten iövrigt ioch med att programtillverkaren måste ha en server gående helatiden.)

 

Vad jag vet:

Touchscreen typing är rent av värdelöst, om ni såg WWDC så såg ni tom han som skulle visa AJAX skrev fel och tro inte det var första gången han höll telefonen i handen, det är rent av odugligt att skriva på en touchscreen när man bara har en sak att gå på- synen, och som alla vet så har vi inte glasfingrar. Jag har en Triton Studio som har just den här inmatningsmetoden och trots tangenterna är 2x2 cm på skärmen är det nästan omöjligt att inte skriva fel.

På iphone försöker man dölja hur värdelöst det är genom att ha automatisktstavningskontroll + touchscreentyping vilket ger motsvarigheten till T9 på dagens telefoner, fungerar säkert skitbra så länge orden finns med i ordlistan, försök skriva något som inte finns med; gör ni det regelbundet är jag säker på att ni kommer ha lika mycket hår som steve jobs efter några månader.

Personligen skriver jag mycket för mycket SMS för att ens överväga telefonen för detta, Och vad det gäller musik och film så har jag redan en telefon som klarar båda, och dessutom tror jag jag hellre skulle köpa en PSP om jag verkligen behövde titta på film på resandefot. (musik fungerar finfint i min ipod, men även på min sonyericsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har den flashstöd- men troligtvis inte tillräckligt snabb processor så den klarar flashfilmer osv ala youtube.

Inget stöd för Flash i iPhone

 

EDIT: Har inte heller ställt mig i kö och tänker inte göra det heller. Designen och multi-touch är lite fräckt, men den är nog inte så smidig vid t.ex textinmatning och saknar stödet för tredjepartsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, den har inte flashstöd.

Men däremot håller ju Google/Youtube på och konverterar sina filmer till h.264 så att iPhone:n ska kunna visa dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag väntar nog något år innan jag köper den, då blir den billigare och de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag väntar nog något år innan jag köper den, då blir den billigare och de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.

Ja, tyvärr, så kommer även jag, som är en inbiten Apple-fan, att vänta med att beställa tills jag ser att denna telefon överlever den första tiden och utvecklas och blir bättre. Det kommer alltid att finnas barnsjukdomar och direkta brister som gör att många kommer att svära ve och förbannelse över dessa små godingar.

Priset är alldeles för högt satt för mig just nu och ska jag lägga ut sådana pengar så måste jag först se att det är en fungerande telefon.

 

Dessutom så kommer jag att bli förvånad om Apple klarar att vid första försöket göra en telefon som är så funktionabel som dom säger.... jag menar, SE, Nokia m.fl. har ju hållit på i massor med år nu och har fortfarande inte lyckats göra en telefon som skall kunna göra det som iPhone sägs kunna göra. (Och då menar jag inte bara råa funktioner utan framförallt användarvänlighet) och det här med touch screen låter knepigt. Jag har haft sådant och det är svårt!

 

MEN! Jag suktar något alldeles fruktansvärt efter en sådan godbit. Den är satans snygg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det smärtar så måste jag också stämma in i klagosången, jag älskar designen men tekniskt är den hopplöst efter redan innan den är släppt, för mig är det Nokia N95 som gäller tills dess att jag får se en iPhone på amfetamin.

Jag vill se hsdpa, 3G och en bättre kamera för att överväga ett köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget stöd för Flash i iPhone

 

EDIT: Har inte heller ställt mig i kö och tänker inte göra det heller. Designen och multi-touch är lite fräckt, men den är nog inte så smidig vid t.ex textinmatning och saknar stödet för tredjepartsprogram.

 

oj kom visst ihåg fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, den har inte flashstöd.

Men däremot håller ju Google/Youtube på och konverterar sina filmer till h.264 så att iPhone:n ska kunna visa dom.

Men m.youtube.com kan ju alla telefoner komma åt. Och nu när jag uppmärksammats på att flash faktiskt inte implementerades trots allt så är inte ens Safari på iphone något som lockar mig. Min telefon klarar redan webben helt okej, har stöd för flash(lite) och javascript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...