Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Montera i QXP

Runius

Recommended Posts

Jag har gjort ett litet register i AppleWorks, jag vill montera det i tabellform i ett QuarkXPressdokument. Om jag sparar tabellen som text eller rtf och sedan monterar så får jag ju efterjustera varenda grej? Hur göra?

• 3 weeks later...
Simon Grabiec

Nu vet jag inte om detta är en lösning du vill använda; men du kan ju alltid ta en skärmdump och sedan montera den som en bild i Quark. Eller spara som pdf om du har möjlighet och montera det om det går, det borde ju ge högre upplösning. I båda fallen blir det inte möjligt att göra efterjusteringar dock.

Har tyvärr inte Quark så jag är rädd att detta var de bästa tips jag kunde ge... :(

Bildvarianten ovan är ju ett sätt. Annars så är ju inte Quarken känd för sina tabellkunskaper. Skall ju iof vara bättre nu i version 6, men det har jag inte provat. Vi går över till InDesign bl a för tabellmöjligheterna. Vill du kunna editera så är jag rädd att du åker på just "jätte-editionen" som steg 1...

Har inte använt AppelWorks på länge men går det inte att exportera i något bildformat eller skriva ut den till en fil och sen öppna i illustrator eller acrobat som man gjorde på gamla goda tiden med wordfiler

Tack för tips. Tydligen måste jag skriva ut tabellen och sedan scanna in den? Låter primitivt! Men överge Quark XPress, det gör jag aldrig.

Simon Grabiec
skriva ut tabellen och sedan scanna in den

Det är ju ett sätt. Ett annat är att du skriver ut Quarkdokumentet och tabellen för sig, och sedan lägger tabellen på rätt ställe i en kopiator och, ja du fattar. ;)

Annars kan du ta en skärmdump med fornminne-shift-4 (eller 3) så slipper du köpa en scanner!

Jag har provat med skärmdump men kvalitén blir för dålig. Min tanke var att det skulle gå att montera Apple Works-tabellen i QXP-dokumentet och sedan göra en pdf-fil av alltsammans. :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...