Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mp3 eller AAC?


Hubog

Rekommendera Poster

Har tidigare använt inställningen "Mp3 192 kbit/s VBR" i iTunes för importering.

Nu funderar jag på att börja använda "AAC 160 kbit/s VBR" istället.

Jag inbillar mig att en AAC i 128 kbit/s låter minst lika bra som en Mp3 i 192 kbit/s. Kan det stämma?

 

Någon som har en länk till nån sida där man kan se skillnaden i kvalité och storlek mellan Mp3, AAC, Apple Lossless och de andra formaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare använt inställningen "Mp3 192 kbit/s VBR" i iTunes för importering.

Nu funderar jag på att börja använda "AAC 160 kbit/s VBR" istället.

Jag inbillar mig att en AAC i 128 kbit/s låter minst lika bra som en Mp3 i 192 kbit/s. Kan det stämma?

 

Någon som har en länk till nån sida där man kan se skillnaden i kvalité och storlek mellan Mp3, AAC, Apple Lossless och de andra formaten?

 

Ja, AAC ger bättre kvalitet än MP3 vid samma bitrate, men det är mest märkbart vid väldigt låg bitrate. När du närmar dig 192 kbps blir det svårare att märka skillnad.

 

Jag använder AAC, eftersom det är bäst. Om du ska lägga in väldigt många album och vill vara säker på att du inte behöver göra om det, samtidigt som filerna blir ganska små, rekommenderar jag AAC 256 kbps. Det är i princip omöjligt att skilja från originalfilen, samtidigt som filstorleken nästan alltid är under 10 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aight, tack för svar :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dock på att om du framöver kommer på att du vill spela musik i mobil eller MP3 av annat märke än Apple så får du till 99% problem. De har sällan stöd för AAC. Vilket innebär att du får konvertera allt med förluster till MP3. Jag gjorde tabben en gång och nu är det MP3 i högsta bitrate som gäller för kompabilitetens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp - AAC är bäst (en mycket modernare codec), men mp3 är formatet som ALLA/ALLT kan lira. Andra mojänger, på andra medium (CD t.ex.), på nätet: mp3, mp3, mp3...

 

Jag kör med mp3 (160 för pop och 192 för klassiskt&jazz) då vet jag att filen lirar var den än hamnar i framtiden :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SonyEricssons mobiler spelar AAC (apropå Panterns inlägg ovan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr var det strul med att spela upp andra format än mp3, men jag tycker det har blivit mycket bättre.

 

Jag kan spela upp både AAC och Apple lossless i min bilstereo, på min xbox, min Squeezebox, och de funkar i windows, Linux, och på Mac:en.

 

AAC funkar ju på en hel del mobiler också, inkl min Nokia.

 

**edit**

Går att strömma dessa format också via Fireflymedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått över helt till Lossless (import vid CD, nedladdat är igen idé - kan ju liksom inte förvandla dåligt ljud) då jag är på jakt efter sköna HIFI-prylar. Testade mellan mp3 196kbit/s & lossless hos Tele-HÅ (HIFI affär i GBG). Min slutsats: högtalarpar för 5K och uppåt älskar lossless medan de är för fina för mp3 då de framhäver fler ljud. I en komprimerad fil blir det då brus, "avklippt" ljud, lågt ljud m.m. Som jag förstår det så komprimerar lossless enbart filen (det gamla filsystemet från CD.s tid) och behåller allt ljud. :D

 

Nu när vi ändå har så stora hårddiskar tycker jag allt man kan lämna plats för lossless-musik. Ni kommer bli glada i framtiden när ni skaffar bättre högtalarsystem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått över helt till Lossless (import vid CD, nedladdat är igen idé - kan ju liksom inte förvandla dåligt ljud) då jag är på jakt efter sköna HIFI-prylar. Testade mellan mp3 196kbit/s & lossless hos Tele-HÅ (HIFI affär i GBG). Min slutsats: högtalarpar för 5K och uppåt älskar lossless medan de är för fina för mp3 då de framhäver fler ljud. I en komprimerad fil blir det då brus, "avklippt" ljud, lågt ljud m.m. Som jag förstår det så komprimerar lossless enbart filen (det gamla filsystemet från CD.s tid) och behåller allt ljud. :D

 

Nu när vi ändå har så stora hårddiskar tycker jag allt man kan lämna plats för lossless-musik. Ni kommer bli glada i framtiden när ni skaffar bättre högtalarsystem!

Så sant! Jag använder också Lossless format och skillnaden är märkar i min iPod med Sennheiserhörlurar! (jag har läst nånstans att 1/5 hör skillnaden) MP3 "klipper" bort de små detaljerade ljuden som fyller ut låtarna... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått över helt till Lossless (import vid CD, nedladdat är igen idé - kan ju liksom inte förvandla dåligt ljud) då jag är på jakt efter sköna HIFI-prylar. Testade mellan mp3 196kbit/s & lossless hos Tele-HÅ (HIFI affär i GBG). Min slutsats: högtalarpar för 5K och uppåt älskar lossless medan de är för fina för mp3 då de framhäver fler ljud. I en komprimerad fil blir det då brus, "avklippt" ljud, lågt ljud m.m. Som jag förstår det så komprimerar lossless enbart filen (det gamla filsystemet från CD.s tid) och behåller allt ljud. :D

 

Nu när vi ändå har så stora hårddiskar tycker jag allt man kan lämna plats för lossless-musik. Ni kommer bli glada i framtiden när ni skaffar bättre högtalarsystem!

 

ORD!

:ThumbsUp:

 

Disk är billigt, och vill man slippa rippa om skivorna så gör det i lossless.

Ett par finare lurar, eller högtalare, så kommer man att höra skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dock på att om du framöver kommer på att du vill spela musik i mobil eller MP3 av annat märke än Apple så får du till 99% problem. De har sällan stöd för AAC. Vilket innebär att du får konvertera allt med förluster till MP3. Jag gjorde tabben en gång och nu är det MP3 i högsta bitrate som gäller för kompabilitetens skull.

 

Som någon annan skrev så stöder SonyEricsson AAC, och jag äger en W880 så inga problem där. :ThumbsUp:

Men jag kör ändå all min musik i iPoden.

 

Sen så är jag ganska ensam om min musiksmak i min bekantskapskrets så jag delar sällan men mig av min musik.

 

Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon annan skrev så stöder SonyEricsson AAC, och jag äger en W880 så inga problem där. :ThumbsUp:

Men jag kör ändå all min musik i iPoden.

 

Sen så är jag ganska ensam om min musiksmak i min bekantskapskrets så jag delar sällan men mig av min musik.

 

Men tack för tipset.

Jo jag körde också iPod och tänkte som dig. Men saken är att man kan en vacker dag vilja ha en annan sak otroligt mycket och det kanske hänger på en sak då.. AAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...